Logg inn med Facebook eller Google!

Absolutte must på Peloponnes?

Started by operafantomet, 25. Jun 10, 10:10:02

Previous topic - Next topic

operafantomet

Quote from: \"bengalow\"Hoppas att du får en god rundtur - åk bara inte till Patras, det vill göra dig besviken!
Haha, ironi over all ironi! Sitter akkurat naa i Patras og synes livet er ganske greit....  :compress:

Vi fikk tid til langt mindre enn forventet. Eller, det vil si: vi fikk gjort mindre av det vi planla, og mer av annet. Slik er det aa ha ferie. Vaart utgangspunkt var Tegea, hvor en gruppe norske, danske og greske arkeologer for fjerde aar paa rad graver, i forsøk paa aa finne ut mer om fortidsbyen der. De har gjort spennende funn, og i kombinasjon med et Athenetempel og en stor park med monumenter, kirke etc. var det faktisk et interessant sted aa besøke.

Vi besøkte ogsaa en liknende amerikansk utgravning i Nemea, hvor Herakles etter sigende overvant den nemeiske løve som en del av hans prøvelser. Amerikanerne har et svaert omraade aa jobbe med, mest kjent er Heraklestempelet. For tiden driver de aa gjenreiser søyler. Hver søyle koster flere hundre tusen EURO aa reise, men det er lettere aa faa sponsorer til et saa synlig arbeide enn fem aar med graving i jorden for aa avdekke et gulv. Siste søylen er sponset av et av Hellas\' ledende betonfirmaer, hehe.

Fra Tegea besøkte vi byer og steder i ulike retninger:

Astros et \"stenkast\" unna bød paa fantastisk kjøretur over fjellene og ned til en deilig strand. Der likte jeg meg godt.

Tripolis syntes jeg var et høl av en by, men mest paa grunn av daarlig førsteinntrykk enn selve byen. Halvstor, halvny innlandsby med faa attraksjoner er ikke det beste utgangspunktet, men hadde jeg gitt byen større sjanse hadde jeg kanskje likt\'n bedre... Det samme gjelder Korinth, hvor jeg kun var noen faa timer en glohet søndag.

Sparta var interessant, paa grunn av den posisjon den har i vaar populaerkultur. Selve byen er ikke noe aa skrive hjem om, selv om den gamle akropolisen er vakker. En av antikkens grekere uttalte at om fremtidens mennesker besøker Sparta, saa vil de ikke kunne skjønne hvor viktig og mektig bystaten var. Dette fordi spartanerne fokuserte paa menesklige dyder og ikke storslagne bygg. De var rett og slett, ahem... spartanske. Og dette var faktisk interessant aa see i virkeligheten.

Mystra i nabolaget var praktfull. En hel middelalderby i en fjellside, med kirker, hus, borger, murer og alt annet. Gøy aa see ulik bysantinsk stil, og utsikten fikk oss til aa maape. Svaert imponerende.

Nafplio var en klar favoritt, takk til dere som anbefalte stedet. Paa en maate var det ikke \"ekte gresk\" (misforstaa meg rett), paa grunn av den sterke italienske innflytelsen. Men paa den annen side var det en fantastisk fusjon av Hellas og Italia, og dette er ogsaa en del av landets historie. Jeg klatret alle 879/999 trinnene (leser ulike tall) til øverste borg, spiste en masse italiensk is, testet alle strendene i omraadet, kjøpte lokal ouzo, spaserte paa de glaserte fortauene og spise i smaa sidegaterestauranter. Fantastisk by.

Olympia fikk vi dessverre ikke tid til - mest fordi vi var flere paa tur, og de fikk nok av arkeologi og antikke monumenter... Saa vi maatte gjøre litt som passet for alle. Men det ga oss en ekstra dag i Nafplio, og det er jo aldri feil...

De andre dro hjem to dager før meg, fra Athen, mens jeg reiser hjem fra Zakynthos. Saa naa arbeider jeg meg rundt nordkysten, og er for tiden i Patra. Og til tross for advarslene, saa synes jeg det er en gøy by. Mest fordi vi har fokusert paa natur, strender, monumenter og mat mesteparten av tiden, saa det var gøy aa spankulere rundt i en by med en haug butikker og cafeer og bare glo. Det er veldig lite turistete her, noe som ogsaa var deilig. Men naar det er sagt, saa hadde jeg neppe dratt hit om det ikke var paa veien.

Zakynthos i kveld, og hjem i morgen... Aarets Hellastur er over, sukk... Men jeg skjønner hvorfor folk er saa forelsket i Peloponnes. jeg skal definitivt tilbake, og da blir det baade Olympia, Epidauros, Mykene, Monemvasia og en retur til Nafplio!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Tjorven

Høres ut som om du har hatt en meget opplevelsesrik og flott ferie, Operafantomet. Artig å lese hva du syns om de forskjellige stedene du besøkte. Ønsker deg riktig god tur hjem (til tropevarmen vi har for tida) :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Så moro å lese om turen din, Operafantomet! Jeg skjønner jo at du er interessert i gammel historie, og det høres ut som du har fått med deg ganske mye, av både det en og det andre. Men kanskje like greit å ikke få med seg \"alt på en gang\".

God kveld på Zakynthos, og god tur hjem.
Alltid vemodig når Hellasferien er slutt.
KariK

Admirala

Høres ut som en glimrende tur, og ekstra glad ble jeg jo for at Nafplio var en favoritt  :cheers:
Har for øvrig et spørsmål om Tegea, men det tar vi på privaten!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

operafantomet

Noen bilder fra turen (trykk på dem for å få opp større versjoner):



Fiskerestaurant i Zákynthos by. Både en by og en øy jeg kunne tenke meg å se mer av.



Ferge fra Zákynthos til Kyllíni på Peloponnes



Stranden Astros, som jeg knuselsket.



Langt oppi fjellene mellom Astros og Tegéa, tror stedet het Anadholiana. Fantastisk utsikt, fantastisk grilltaverna, og så idyllisk man kan få det.



Utgravninger i Tegéa, hvor norske, danske og greske arkeologer er i sving.



Heraklestempelet i Neméa, hvor amerikanske arkeologer jobber.



Spárta, hvor det mest minneverdige monumentet er restene etter det gamle, romerske teatret. Men selve plassen er fin, med svale trær og god utsikt.



Nærliggende Mystrás, som strekker seg fra foten til toppen av fjellet. Utrolig bosetning, en masse kirker, og rå utsikt når man når toppen.



Náfplio, hvor jeg falt pladask for bystranden. Uvisst hvorfor.



Øverste borgen, som hadde en heftig klatretur opp, og en heftig utsikt på toppen.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Tjorven

Flotte bilder,Operafantomet, og for meg ukjente steder (bortsett fra Nafplio) Alltid gøy å se bilder fra \"nye\" steder :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Her var det mye flott og spennede, Operafantomet! Og fine, utfyllende kommentarer til bildene.

Interressant at du likte deg på Zakynthos. Det er en øy jeg ikke har vurdert så mye. Vil titte nærmere på den nå!

Jeg ser jeg kan angre på jeg ikke tok trappeturen opp til borgen i Nafplio da jeg var der i mai. Det må bli neste gang!
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...