Logg inn med Facebook eller Google!

Å investere i bolig i Hellas

Started by Kalimera, 05. Jan 10, 17:29:50

Previous topic - Next topic

Heidrun

Mulig Santorinivarmen gjør sitt her.
Men etter det jeg forstår her. Man kjøper seg et hus i Hellas. Man monterer så dette kraftanlegget og selger strømmen videre. På den måten får man finansiert et lån man har ved kjøp av denne boligen gjennom dette strømsalget.
For jeg kan ikke tenke meg at man bare får nøklene til et hus utlevert gratis og så komer de og monterer dette strømanlegget.

Og dette må da innebære et ganske stort strømanlegg som igjen gjør at man må ha en betydelig større tomt enn man har brukt for. Og dette igjen gjør at hvis man vurderer noe i 2 millioners kroner regionen. Ja da vil alt komme på bortimot det doble grunnet kravet om stor tomt. Så det som er så forlokkende. Ja det kan fort komme til å ende opp i en ekstrem økonomisk hodepine. Kjøper man et vanlig hus kan man fort selge igjen. Men kjøper man et slikt hus med et slikt strømanlegg. Ja da kan det vise seg at huset blir uselgelig igjen grunnet høy pris på huset og et monster strømaggregat på tomta med diverse kabler i luften fra.
Men rett meg gjerne her hvis jeg tar feil Kalimere. Kom gjerne med et rellt regnskap og tall på hvordan dette henger sammen.
Stemmer det t jeg bare kan peke meg ut en tomt rett utenfor Chania me et bittelite strømaggregat og at dette strømfirmaet tar hele regninga. Ja da sier jeg ja takk
Yamas til livet og til

Kalimera

Et helt vanlig gammeldags gresk trehus / trekonstruksjon (grekerne ønsker igjen å ta opp denne tradisjonen; \"Grønn linje\").

Når man benytter ordene \"gratis hus\" blir ofte dette en retorikk som en leser kan velge å tolke slik ordene er fremsatt eller å sette seg inn i emnet og skaffe seg relevant informasjon. Heidrun resonnerer dette riktig på den måten at et annuitetslån over 25 koster omtrent det samme årlig med avdrag og renter som elverket betaler ut skattefritt.

Forstår vel at man kan være skeptisk til flere deler av et slikt prospekt.
 
At Credit Agricole gruppen finansierer dette som en fransk bank, at store multinasjonale konsern bygger og investerer i utbygging av strømnettet, som man får bra betalt for, tror vi kommer til å bli en interessant modell.

Faktisk er det endel henvendelser på slike prosjekter fra de skandinaviske landene og fra USA / Canada fra bl.a. investorer og folk i El bransjen som \"kjøper forretningskonseptet\".

Heidrun; øyene er unntatt. Dette har noe med strømforsyningslinjer etc. å gjøre. Majoriteten av det greske folk bor jo på fastlandet.

Heidrun

Inkludert Kreta. For Kreta er en øy
Yamas til livet og til

Kalimera

Frem til nylig har det ikke vært åpnet opp for disse systemene på Kreta.

En liten ting Heidrun; man trenger ikke noe større tomt, anlegget monteres i 30 grader på et sydvendt tak og et anlegg (nyeste teknologi) byger ikke mer enn 57,75 kvadratmeter takflate, eldre systemer - noe mer.

Ingen mer kabler og ikke så mye virrvar med det :-) og en siste ting, hele avtalen med DEH kan selvsagt overføres til tredjeperson ved salg.

Et hus med photovoltaic system vil nok ut i fra et økonomisk perspektiv alene være langt enklere å selge enn et ordinært gresk hus til normalpris.

Heidrun

Vil man da være selvforskynt med strøm. Ingen strømregninger til seg selv. Da kan man jo ha basseng oppvarmet vinterstid uten å tenke på dette. Og hvordan er det forresten disse bankene tenker. Vil de da låne ut 100% av kjøpesummen i og med at de har en så stor sikkerhet. For da kan jo stakkars Petter som lever på sosialen skaffe seg en bolig uten å tenke på egenkapital
Yamas til livet og til

Kalimera

Man er selvforsynt med strøm ja, men - som jeg har nevnt er snitt utkomme i Euro pr år ca 7500. Det er hvis all strømmen blir sent avgårde. Man har en måler for produksjonen av strømmen og også en måler som viser eget forbruk. Selv bruker man jo ikke så mye i en normal husholdning.

Noen banker bl.a. Piraeus bank promoterer lån ene og alene til photovoltaic systemer. Vi har valgt Emporiki Bank som er en del av det franske Credit Agricole Group fordi de finansierer ikke bare det photovoltaiske systemet men ser dette i sammenheng med hele prosjektet og vil derfor kunne gi en bedre totalfinansiering.

Det kan gis opp til 100% finansiering avhengig av hvor prosjektet ligger. Det normale er at banken i en finansiering av både hus og system, legger seg på 80% av verdien av hus og tomt tilsammen. I enkelte tilfelle kan derfor banken gi lån til mer enn 100% av huset og systemet når tomten er dyr.

Søknad om lån i banken foregår på vanlig måte, men en såkalt \"preaproval\" blir bestemt av oss sammen med banken etter en vurdering av hver enkelt kundes økonomi.

Etter vår lansering av denne ideen av type hus og photovoltaic system, har banken også skrevet litt om dette som du kan lese i denne linken:

http://www.emporiki.gr/cbgen/gr/customers/customer_story.jsp?docid=B57ED240F55985BAC2256D3A003CC2DE&topic=Customers_PrivateCustomers&cabinet=Customers_Services&lang=gr

Nico

Hei,
har lyst til å flytte til Kreta men kjenner ikke markedet. Er det noen som kjenner noen seriøse eiendomsfirma? På nettet har jeg lest litt om Kretaestate. Er det noen som har erfaring med dette selskapet? spent på å høre.

Kalimera

Ikke tenk så mye på selve eiendomsmeglerfirmaet og deres seriøsitet.

Det er den greske advokaten til kjøperen som er et slags \"alfa og omega\", som har ansvaret for at alt det juridiske går riktig for seg.

Punkt nummer to er at du bør ha med deg en sivilingeniør som kan se over eiendommen og gjør det gjerne senhøstes eller på vinteren. Selvom mange hus ser både \"koselige\" og fine ut, vet du egentlig ikke hva som er i veggene.

Punkt 3, lei en periode før du kjøper slik at du føler at stedet er det rette og at huset er det rette!

Ellers er Kreta Estate et velrenommert selskap som blant annet har bygget anlegget litt vest for Rethymnon nede ved hovedveien (Gerani Cave). Selskapet samarbeider med det samme selskap som vårt selskap  (Christiania), i Norge gjennom Utlandseiendom; tidligere RING Eiendom Utland. www.utlandseiendom.no

Vi har muligheter for å formidle nye eiendommer på Kreta hvis du eksempelvis leier før du kjøper, men dette gjelder bare i Chania området.

Heidrun

Jeg er kanskje merkelig. Men skal jeg innvestere i en bolig i Hellas. Ja da må den enten ligge helt sentralt i et befolket område med en lite leilighet. Eller så må den ligge utenom det sentrale med en stor bolig med basseng. Kommer ikke til å bruke den i de varmeste månedene. Men heller leie den ut i Juni, Juli og August. På den måten finansiere boligen på en måte. aller helst i chania området, men opplegget med strømsalg virker spennende så jeg får se hva jeg gjør. Uansett så bør den ligge relativt nære tavernaer , supermarkeder og bussforbindelse evt inn til hovedbyen med en kjempefin utsikt. Lurer bare på om jeg kan da være med på å tegne min egen bolig slik at den blir mest mulig praktisk for meg om mine evt arvinger
Yamas til livet og til

Nico

Hvordan er prosedyren ved kjøp? stemmer det ikke at både selger og kjøper må stille med advokat? Er det ikke eiendomsfirmaet som fremskaffer advokat til kjøper?

Heidrun

Quote from: \"Nico\"Hvordan er prosedyren ved kjøp? stemmer det ikke at både selger og kjøper må stille med advokat? Er det ikke eiendomsfirmaet som fremskaffer advokat til kjøper?
Hvis ikke mine glugger husker helt feil. Ja da må man påberegne å skaffe advokat selbv, og at det kommer et tillegg på rundt 20% av kjøpesummen til gebyrer etc
Yamas til livet og til

mouche

Quote from: \"Heidrun\"Jeg er kanskje merkelig. Men skal jeg innvestere i en bolig i Hellas.

I så fall er du ikke alene om å være merkelig! Vi bygger for tiden hus på Kreta og gleder oss stort til dette blir ferdig i oktober.
Utbygger har bygget for kjente, og bygger også nå for andre vi kjenner, og vi bruker samme advokat osv som de andre så vi går en oppgått løype, og det gjør det betryggende. Hadde ellers vært skeptisk/nervøs for å gå gjennom denne prosessen, men alt har gått helt etter planen så langt. Vi betaler etter som bygget blir ferdigstilt (etterskudd) og eiendommen ble skjøtet over til oss før vi betale en krone! Hadde garanti for hva alt av gebyrer, advokat, notarius osv skulle koste i konkret beløp i euro - gudskjelov, for der var det blitt endringer/dyrere siden utbygger sist solgte en eiendom!
Vi bygger stor bolig med basseng og rett i utkanten av en landsby hvor det er liv hele året, og samtidig nær sjøen og innenfor grei distanse til både CHania og Rethymnon. Ja, vi gleder oss til det blir ferdig og skal ned dit snart. Kommer også til å være der i septemeberog oktober og være med på hele sluttspurten.
Og med det været vi har på østlandet/sørlandet for tiden, og det langtidsvarselet som foreligger, ja så ser jeg frem til varme!

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...