Logg inn med Facebook eller Google!

Katherina på Lesvos 2009

Started by Katherina, 20. Sep 09, 19:31:39

Previous topic - Next topic

Katherina

:cheers: Så hyggelig at dere liker bildene og at de kan skape lengsel og reiselyst. Joda, Plomari er en trivelig og sjarmerende by.
Da tar jeg dere med litt mer rundt i Plomari og denne gangen ned mot havna. Her ligger fiskebåtene på rekke og rad og det er alltid noe som skjer. Når vi har gått inn til Plomari er det godt å sette seg ned å hvile beina, leske strupen og nyte livet rundt oss.

Tjorven

There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Veldig koselig å være med deg til Plomari og Ag Isidoros, Katherina  :iconbiggrin:

- jeg \"venter\" bare på et bildet der stedet vi bodde i 1999 er med  :icon_smile: - det heter \"LIDA\" og ligger sentralt i byen, kjenner du det?

Vi var på Lesvos i juni, reiste uspes, ville gjerne havnet i Plomari, men det ble Molyvos, og dermed ikke noe gjensyn med Plomari denne gangen, siden vi kun var en uke.
Men vi hadde det v e l d i g  bra i Molyvos og  :iconbiggrin:
Kari

Tjorven

Quote from: \"filhellener\"Veldig koselig å være med deg til Plomari og Ag Isidoros, Katherina  

Vi var på Lesvos i juni, reiste uspes, ville gjerne havnet i Plomari, men det ble Molyvos, og dermed ikke noe gjensyn med Plomari denne gangen, siden vi kun var en uke.
Men vi hadde det v e l d i g  bra i Molyvos og  :iconbiggrin:

Det må jo ha vært helt perfekt å havne i Molyvos på uspes  :cheers:  Hvor bodde dere, Filhellener?
Sorry at jeg er litt  :offtopic:  men kunne ikke la være ;)

Men Plomari skal definitivt utforskes neste gang jeg er på Lesvos, for dit MÅ jeg tilbake, vet bare ikke helt når, enda  :compress:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

:cheers: Tenker dere hadde det fint i Molivos også jeg, Filhellener. Det er en vakker by. Jeg kommer med noen bilder fra Molivos senere, men jeg har dessverre ikke noe bilde av Lida.
 :flower: Det ble ikke så mange turer til Plomari, for vi fartet en del rundt til andre steder på øya også.
Noen ganger synes jeg også at det er godt å ta litt pause i fotograferingen, spesielt når vi rusler rundt om kvelden og koser oss i den myke deilige sommerkvelden. Derfror minker det med bildene fra Plomari nå.
 :P Vi var på Lesvos i tiden rundt Mariadagen og dette pluss at grekerne har fellesferie på denne tiden medførte at det det var masse mennesker og et yrende liv. Vi som er vant med å være i lille, rolige Kardamili nøt det å være menneskemyldret og å kjenne på feststemningen. Liker begge deler, både den gode stillheten, men også det yrende livet.
Glade feststemte mennesker i alle aldre. Her feiret man både barnedåp, bryllup, høytiden og sikkert andre anledninger på en gang. Over alt var det dekket langbord og det var levende musikk både her og der. Flere ganger kjørte en bryllupskortesje gjennom gatene med sirener og glad tuting og jubel. I sidegatene var det mer stille, men overalt var det mennesker i feststemning.
Det er slike kvelder en ønsker at bare kan vare riktig lenge, men etter hvert måtte vi ta fornuften fatt og komme oss hjem. Det kommer en dag i morgen også og da skulle vi på 2 eller 3 dagers biltur.  :drunken:
 :cheers: Så la avslutte vandringen i Plomari i byens hjerte, torget.

brit

Du verden! Her var det mye flott Katherina!
Lesvos ser ut til å være ei øy som må opp på ønskelista....hvis jeg klarer å rive meg løs fra Sporadene da. :flower:

filhellener

Quote from: \"Katherina\":cheers: Tenker dere hadde det fint i Molivos også jeg, Filhellener. Det er en vakker by.
Jeg kommer med noen bilder fra Molivos senere, men jeg har dessverre ikke noe bilde av Lida.  :flower: ]


Ja, vi hadde det helt topp der  :flower: - så får det bli Plomari neste gang!

Takk for enda flere f i n e  bilder fra Plomari, Katherina :iconbiggrin:

LIDA e r i Plomari, vi bodde der i 1999 - og du har det nesten med på de siste bildene, de fra fra torget  :wink:
Kari

filhellener

Quote from: \"Tjorven\"Men vi hadde det v e l d i g  bra i Molyvos og  :iconbiggrin:

Det må jo ha vært helt perfekt å havne i Molyvos på uspes  :cheers:  Hvor bodde dere, Filhellener?/quote][/i]

Vi bodde på \"Green Garden\" og  likte oss veldig godt.
 Enkelt, men bra nok for oss og et stort pluss for beliggenheten  :iconbiggrin:
- i utkanten av byen, på flata, og tett på både buss og taxi holdeplass :iconbiggrin:
Kari

kaka

Enda flere koselige bilder fra Plomari (selv om jeg ikke fikk så lyst på blekksprut nå..)
\"Gutta på torget\",- der har du virkelig fanget stemningen!
KariK

Tjorven

Tusen takk for flotte bilder fra Sør- Lesvos. Gleder meg til mer ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

:cheers: Filhellener: Jeg ser på bildet fra torget og bokhandelen at det er et skilt som peker opp mot Lida - Leda og det har jeg jo sett mange ganger, men jeg har aldri gått oppover den veien. Merkelig nok, jeg som snoker både her og der.
Ja, Plomari er en trivelig by med en god atmosfære. Ved siden av stranda i Ag. Isidoros, så var det atmosfæren på torget her som fasinert meg - bergtok meg første gangen vi var her. Ja, også den fine naturen rundt om på øya, de sjarmerende landsbyene og alle de trivelige menneskene. Dette måtte vi ha mere av og nå var vi tilbake.
 :flower: Så da er det vel tid for å ta en tur rundt på øya. Vi starter med noen glimt fra øyrundturen - busstur som vi var med på sammen med Lilleput. Vi var med på denne turen sist gang også og fant ut at det kunne være ok med en ny tur, for å komme rundt på øya. Det ble i det hele tatt mange \"repriser\" og mye mimring, men også flere nye steder.
 :sunny: Første stopp var den gamle fjellandsbyen Agiassos. Den ligger vakkert til i fjellet ikke så langt fra Olympos, som er det høyeste fjellet på Lesvos. Byen er en tradisjonell landsby som også er vant med mange besøkende, både turister og pilgrimmer. Grekere valfarter hit for å besøke den vakre Maria kirken med det berømte ikonet med Maria og Jesusbarnet. Dette skal ha blitt brakt hit fra Jerusalem i år 803. Ikonet skal ha helbredende krefter og mange kommer hit i bønn om helbredelse og spesielt på Mariadagen 15 august er det pilgrimmer som kommer hit. Det er ett av Hellas største pilgrimsmål på denne dagen. Mange går hele veien fra Mytilini eller lengre for å komme hit og overnatter flere netter utenfor kirka for å få være med på feiringen og for å motta velsignelsen. Landsbyfesten i forbindelse med høytiden skal være helt spesiell.  :drunken: Vi var på Lesvos på denne tiden og min store drøm var å få være til stede, men da jeg forsto at jeg måtte regne med å gå flere kilometer, ja kanskje ei hel mil, da lot jeg meg stanse og lot fornuften seire.  :thumbright:
 :P Byen er ellers kjent for sine rike håndverktradisjon. Spesielt keramikk, treskjæring og brodering. Jeg skulle gjerne hatt både noe av keramikken og treskjæringen, men vi regnet med å komme tilbake på bilturen vår så vi drøyde med å handle. Men akk :cry: det ble ingen ny tur hit.

kaka

Masse fine glimt fra Agiassos! Det er en fin by å besøke, særlig når man løsriver seg litt fra \"turistruta\".
Jeg likte spesielt godt åpningsbildet!
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...