Logg inn med Facebook eller Google!

Barbro og Tjorven på Astypalea 2

Started by Tjorven, 30. Sep 08, 14:50:39

Previous topic - Next topic

Tjorven

Etter en god natts søvn og frokost på Hotel Saronicos, var vi klare for andre etappe. Målet var jo Astypalea, og vi hadde bestilt innenriksfly med Olympic. Vi hadde fått anvisning fra hotellet om hvor bussholdeplassen var, og Barbro forhåndsjekka kvelden før, så det ikke skulle bli noe kluss. Holdeplassen lå heldigvis ikke langt unna, MEN vi måtte krysse en 4-felts motorvei (uten fotgjengerovergang) først  :cyclopsani:

Jeg øyna ei lita stripe midtveis, der det gikk an å stoppe opp uten å bli nedkjørt (håpa jeg) og tok sjansen på den som mellomlanding. NÅ, sier jeg, og sprang det jeg kunne med pakkenellikene mine. Da jeg snudde meg, sto Barbro fortsatt \"stand by\" på andre sia. Jeg skvatt litt for fort over etter hennes smak, men ikke lenge etter var vi gjenforent på bussholdeplassen  :cheers: Med både livet og bagasjen i behold. Puh!

Vi kunne heldigvis slappe av på bussen denne gangen, siden vi skulle direkte til flyplassen. Og vi hadde sørga for å være ute i god tid, så alt var fryd og gammen. Inntil vi gikk ombord i flyet. \"Herregud skal vi reise med denne skranglekassa\". Barbro var en smule skeptisk da hun så hvor slitt hele kabinen så ut. Men flytur ble det, og vi(?) nøyt turen mens vi prøvde å gjette hvilke øyer vi fløy over. Synd vi ikke hadde kart vi kunne følge med på, men vi passerte iallfall Mykonos, Kea, Paros og Naksos.

ASTYPALEA

Etter en liten time så vi Astypalea under oss, og flyet sirkla over øya slik at vi tydelig fikk se byen. Sukk, for et vakkert skue  :flower:
Og plutselig var vi nede på den bittelille flyplassen. Vi tenkte å ringe vertskapet på studioet vi hadde bestilt etter at vi hadde fått bagasjen vår. Avtalen var å ta buss til byen, der vi ville bli henta.
Overraskelsen var derfor stor da jeg snudde meg mot glassdøra til ankomsthallen. En diger plakat med GRO - BARBRO skrevet på, var ikke til å unngå å se. Jeg ble så glad at jeg sprang ut og omfavna mannen som venta på oss. Det var verten Dimitris som hadde kommet for å hente oss.

STUDIO ELLER HUS?

Vi var ikke før kommet ut, før Dimitris viste oss et kart over byen hvor studioet var avmerka midtveis mellom Pera Yalos (nedre del) og Chora oppe i høyden. Han hdde også merka av sitt andre bosted i Chora. Dette er et \"traditional house\", fortalte han, og lurte på om vi heller ville bo der? Hæ? Barbro og jeg kikka lettere forvirra på hverandre, hva mener han?

For å gjøre en lang historie noe kortere, så hadde det blitt en smule krøll med bookinga. To andre damer ønska hvert sitt rom, og det kunne løses ved at vi fikk huset istedet for studioet, for samme pris  :geek:
Vi skulle imidlertid bo i studioet første natta, til huset ble ledig neste dag.
Dimitris kjørte oss til studioet, der vi lempa av bagsjen og installerte oss på rommet. Deretter ble frakta på hver vår scooter av Dimitris og kona Anna.

Oppover bar det, og brattere ble det  :tard: til vi nesten kjørte loddrett opp gjennom de svingete veiene. Jeg var redd jeg skulle ramle av, men jeg klora meg fast det beste jeg kunne. Så var vi der, ved huset. Vi bana oss gjennom rotet til franskmennene som skulle reise dagen etter, og inspiserte hele huset med glitter i øynene  :love4: Vi falt pladask  :bom:

Til og med oppe på taket kunne man være, og Barbro føk opp den trange trappa for å utforske. BÆNG hørte jeg, og et tynt lite \"au\". Stakkars jenta smalt hodet rett oppi murtaket på vei opp, og det hørtes ikke godt ut for å si det mildt   :wall:  Så fikk hun en durabelig kul også, uten at det hindret tøtta fra nærmere hus-undersøkelser.

Vel tilbake til studioet var det på tide med litt mat, og vi rusla nedover til sentrum via trappegatene. Etter et godt måltid, med en etterlengta Mythos  :occasion5:  tok vi byen i nærmere ettersyn. Etter hvert ble vi litt slitne, og tok fatt på hjemveien. Dvs det vi trodde var riktig vei  :colors: Vi gikk og vi gikk og vi gikk oppover bratte veier og trapper, men måtte til slutt innse at vi hadde gått oss vill  :shrug:  :shrug:

Tørste, tissetrengte, svette og slitne, måtte vi til slutt sette oss rett ned i ei av trappene. Humøret? Vi holdt på å le oss skakke, fikk fullstendig latterkick mellom husene, midt i siestaen. Ut på tur og aldri sur   zwwhhhhaaaxxxx  :nike:  
Omsider kom vi oss hjem, etter å ha gått tilbake til byen og starta på nytt derfra ;)

Da var det godt å sette seg ute på balkongen og nyte den herlige utsikten av byen som vi nettopp hadde tråla på kryss og tvers  :laughing6:
Vi hadde allerede takka ja til å bo i huset, avtale med Dimitris var inngått  :3some: (selv om det kosta oss hele 5 € mer pr.natt ;) ) så hadde vi nå altså tilgang på et helt hus for 35 € natta i 17 dager :flower:

Likevel fant vi oss selv i å sitte og trøste hverandre  :alright: Hadde vi valgt riktig? Her hadde vi jo en stor balkong med DEN utsikten, akkurat slik vi hadde sett det for oss, mens den der oppe var minimal og uten særlig utsikt slik det framsto da. Argumenter for og imot fløy gjennom lufta, som nå var blitt både kjølig og vindfull. Kom vi til å blåse bort oppi høyden? Da vi kom, var det nemlig vindstille, noe som skulle vise seg å være ganske sjelden  :chin:

Men da vi kom tilbake til huset neste dag, var alle bekymringer blåst bort (bokstavelig talt) og vi følte oss som verdens lykkeligste som hadde vært så heldige  :love3: Vi stortrivdes i huset \"vårt\" hele ferien, og angra ikke en dag på dette flotte tilbudet  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...