Logg inn med Facebook eller Google!

Elounda eller Agios Nikolaos

Started by Torill, 29. Jul 08, 19:24:59

Previous topic - Next topic

Torill

Luftet spørsmålet i \"Øya\" tråden, men har kanskje mere hell her :flower:
Tenker litt på å reise til Kreta neste år,spesielt pga Spinalonga. Men vi skal ha med oss to unge herremenn på 17 og 19 år. Spinalonga er vel ikke akkurat det som lokker mest ved en sydentur for to unge herrer,så derfor lurer jeg på om Elounda kanskje blir i roligste laget? Ettersom jeg har skjønt er Agios Nikolaos noe livligere,og avstanden til Spinalonga er jo overkommelig. Noen som har erfaring?
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tjorven

Nå er det mange år siden jeg var på Kreta, Torill, men allerede da var det liv og røre i Agios Nikolaos. Husker den som en koselig kystby, med hyggelige tavernaer, ei lita strand midt i byen og butikker som har det meste. Vet ikke hvor langt det er derfra til Spinalonga-båten, men det vet sikkert noen andre. Tror nok både dere og de unge herrer vil finne noe av interesse i A.N :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Torill

Elounda ligger veldig nærme har jeg skjønt,og hadde det bare vært Per og meg,så hadde vi nok valgt den byen. Men vi må jo ta litt hensyn til ungt selskap også :flower: Mener å ha hørt at det er en times kjøring fra A.N til fergen til Spinalonga.
Ingen kan alt - alle kan noe.

Morten

- Enig med Tjorven , A.N. er en koselig kystby med en fin liten strand.
Vi bodde der i 2 netter nå i sommer og kjørte til Plaka og tok båten ut til Spinalonga. Fra Plaka tar båten 5 min. Fra Elounda vistnok 20min og fra A.N vistnok 35 min. Fra Agios Nikolaos til Plaka er det 15 km. 12km til Elounda.

Jeg tror nok helt klart A.N har mere å tilby tenåringer ja. Nå kjørte vi bare igjennom Elounda, - men mye mindre \"by\" enn A.N.
Κρήτη στην καρδιά μου.

Torill

Tusen takk for god informasjon Morten :flower: Så det går båt til Spinalonga fra A.N også. Det var jo fint. Så kan vi jo se hva vi vil bruke mest tid på,båt eller bil :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

filhellener

Agios Nikolaos er en by vi har besøkt noen ganger og liker godt   - vi tok båt derfra til Spinalonga :icon_smile:

Men siden dette er noen år siden, og jeg, som så mange andre, nylig har lest den gripende boka \"ØYA\", føler jeg sterkt for et nytt besøk og da vil jeg også gjerne besøke lille ( ?) Plaka.
Kari

Torill

Ja,mye av handlingen foregår jo i Plaka :flower: Skulle gjerne vært der jeg også.
Ingen kan alt - alle kan noe.

snoknud

Hei.
Vi dro til Spinalonga fra Plaka, som var koselig, men veldig turistifisert.  Har bare bodd i AN for noen år siden 2 netter, og den var grei nok, med 2 tenåringer skulle den ha tilbud nok.  Å ta båten fra Plaka var helt ok, men dyrt....  Å komme seg fra AN til Plaka skulle ikke by på problemer, buss eller taxi er ok.
snorre

Torill

Etter det jeg har funnet ut så langt, er AN en temmelig eksklusiv by. Ving feks. har bare dyre hoteller å tilby. Apollo hadde litt mer å velge mellom. Vi er ikke så reisevante,og syns det er litt trygt å reise på pakketur. Særlig når vi er mer enn gemalen og meg. Men jeg vil IKKE bare til Kreta neste år. Vil på en tur til uten \"barn\". Så hvis noen har et alternativ til disse to byene,så tas det imot med takk :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

snoknud

Quote from: \"Torill\"Etter det jeg har funnet ut så langt, er AN en temmelig eksklusiv by. Ving feks. har bare dyre hoteller å tilby. Apollo hadde litt mer å velge mellom. Vi er ikke så reisevante,og syns det er litt trygt å reise på pakketur. Særlig når vi er mer enn gemalen og meg. Men jeg vil IKKE bare til Kreta neste år. Vil på en tur til uten \"barn\". Så hvis noen har et alternativ til disse to byene,så tas det imot med takk :cheese:
Da skal du ikke reise charter, finn billetter tidlig, og reis enten med Norwegian, SAS eller Sterling.  Om dere reiser utenom skoleferien, er det ingen problemer å finne overnatting, og prisene ligger langt under det dere betaler på charter.  20 - 40 € for et dobbeltrom med bad og brukbar standard er normalt.  Lei dere heller en bil, og fart rundt og opplev øya.  Den er jo nesten som et lite kontinenet.
På 14 dager rekker dere 4 - 5 plasser, f.eks Paleohora, Agia Gallini, Lassiti, Rethymno og Hania.  Skulle ikke være mere enn ca 2 timer i bil hver dag det, og opplevelser i massevis.  
Begynn planlegging, det er det morsomste på hele reisen!!!

Lykke til :compress:
snorre

Torill

Skal tenke alvorlig på det der Snoknud :cheese: Men jeg har såvidt begynt å reise i en alder av 50 år,bla. pga flyskrekk. Så jeg syns det har vært litt trygt å reise med charter. Jeg skjønner poenget ditt,og har jo sett her på forumet at mange velger alternativer. Tja. Har jeg sagt A så får jeg vel si B da :pale: Blir spennende å planlegge neste sommer :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

snoknud

Quote from: \"Torill\"Skal tenke alvorlig på det der Snoknud :cheese: Men jeg har såvidt begynt å reise i en alder av 50 år,bla. pga flyskrekk. Så jeg syns det har vært litt trygt å reise med charter. Jeg skjønner poenget ditt,og har jo sett her på forumet at mange velger alternativer. Tja. Har jeg sagt A så får jeg vel si B da :pale: Blir spennende å planlegge neste sommer :flower:
Jeg forstår det der med flyskrekk, min kone er ikke helt god på det feltet, men det er så mange plasser å se i verden, o gskal man ta bussen, blir aksjonsradiusen så liten....  Nei, det farligste med hele flyturen er jo å komme seg til flyplassen, og når det er gått bra, er det bare å dope seg litt ned, vær sikker på at du ikke er den eneste ombord som har skrekk, det er mange!!  Kom igjen, den første gangen er som regel verst....
snorre

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...