Logg inn med Facebook eller Google!

Drömmen om Olympos

Started by Riitta, 18. Mar 07, 15:59:47

Previous topic - Next topic

Riitta

En gång för länge sedan. I början av -90 talet satt jag i Nefelibaren på Kalymnos och pratade med en tjej som var på båtluffning ensam.
Hon hade besökt många öar och jag som nybörjare i Grekland ville höra vilken ö hon tyckte bäst om. Karpathos blev svaret.
När jag sedan ungefär samtidigt  såg ett dramatiskt vykort där det fanns en by som såg ut och klamra sig fast uppe på berget bestämde jag att till den byn skall jag ta mig en vacker dag.
Byn råkade finnas på Karpathos och heter Olympos!

Det dröjde många år innan det blev verklighet. Juni 2004 landade vi på Karpathos för första gången.
Vi bokade biljetter till Olymposutflykten som researrakören hade.
Visste inte då att man kunde köpa biljetter direkt från båten privat och billigare,men man lär sig av sina misstag.

Som ni ser,så heter båten CHRISTOVALANTOU och damen på bilden är kapten på båten samt bussförare från Diafani upp till Olympos!



Båten lämnade hamnen i Pigadia och körde längst kusten norrut. Man såg små fiskebåtar, spännande formationer på bergen, några fina byar och fina badstränder.







Fru kapten hade sin son, kanske 8 år med sig på båten.Han hade en minimotorcykel som han var så stolt över.
En turistpojke i samma ålder var väldigt intresserad av detta och ville gärna låna, men det var inte så lätt.
Till slut lade mamma kapten i sig och sonen fick snällt låna ut cykeln en stund. Killarna blev kompisar och hade länge roligt tillsammans.



Våra guider såg inte ut och ha det så trevligt. Har för mig att förr i tiden pratade dom med sina gäster och såg till att alla hade det bra.
Dom här två satt mesta tiden för sig själva och såg uttråkade ut. Gjorde det dom måste men inget mer.

Efter ett par sköna timmar på sjön kom vi fram till Diafani. En fin liten by.





Vi fick stanna där runt en timme, för först fick dom som hade köpt biljetter direkt från kaptenen åka upp till Olympos med bussen.
Det gjorde inte så mycket för vi ville gärna gå på upptäcksfärd.

Knallade iväg till kyrkan, vilken visade sig vara låst. Men vaktmästartanten lånade gärna nyckeln så vi kunde ta en titt på kyrkan inuti också.
Där inne lät det som andarna talade för oss,men det var nog bara vinden
som på något sätt blåste in i kyrkan.





Många hus i Diafani är nybyggda efter en jordskred inte så länge sedan.

Sedan var det dags för bussfärden mot höjderna. Vägen var bred och fin med några kraftiga svängar där jag fick titta mot berget för det såg lite otäckt ut. Måste säga att damen körde väldigt bra och lugnt så det kändes tryggt.
Rätt som det var bakom en sväng fick man syn på den fantastiska byn.
Bussen stannade en stund för fotostopp och kamerorna gick varma.



Efter några minuter var vi framme. Vi blev guidade runt i dom små gränderna. Besökte ett typiskt Karpatiskt hem (prästens) och kyrkan.

Det bästa var sedan den egna tiden så man kunde gå runt själv och fotografera allt vackert man såg.











Det fanns en del damer i sina fina Olymposdräkter som sålde sina handarbeten, kryddor och lite av varje.



Det var så vacker där,men man kunde inte låta bli och fundera över hur dom har haft det i många århundraden när dom har levt så isolerade från omvärlden. Livet måste ha varit hårt många gånger.

Framåt eftermiddagen var det dags för bussfärden mot Diafani och båten igen. Bussen stannade halvvägs och man kunde vandra ner längs en flodravin om man ville. Skall nog göra nästa gång.
Hemfärden med båten gick fint nu också. Spanade lite efter delfiner,men dom ville inte visa sig nu heller.

Känner mig glad över för att har förverkligat denna dröm som jag hade så många år.

Riitta
\'

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...