Logg inn med Facebook eller Google!

Kykladene til sommeren. Trenger tips!

Started by Glassmanet, 24. Feb 18, 15:35:24

Previous topic - Next topic

Glassmanet

Hei.

Har lyst til å reise til Kykladene til sommeren. Tenker 13 - 16 dager. Vi er et par som reiser sammen. Jeg er helt nygravid, så vil være nesten 6 mnd på vei når vi reiser. Ønsker oss strandliv, tavernaer, gjerne noe gamlebyaktig og rolig liv. Ikke charterstemning eller partyparty. Men litt kultur og shopping er absolutt lov.

Har sett på Milos, og synes den ser nydelig ut. Hva anbefaler dere erfarne Hellasmennesker? Og er det enklest å fly til Athen eller Santorini (tenker ikke å være på noen av de stedene egentlig.. Kanskje en dag eller to?)

Frynse

Har foreslått det før, og foreslår det gjerne igjen.
Antiparos og Naxos.
Der finner du det du etterspør.
Naxos er også et knutepunkt for båttraffikken, så der er det masse båter å velge mellom, både til land og til f.eks. Santorini.

Start gjerne på Antiparos for å få en roligst mulig start før dere reiser til Naxos.
Naxos har alt, både små landsbyer og litt mere byliv, samt et hav av andre muligheter og aktiviteter uten å bli verken charter- eller partypreget.

Om du drar til Athen og tar båt ut eller til Santorini og tar båt inn, blir litt hipp som happ og mest et spørsmål om pris.
Uansett må du alltid dra til stedet med flyplass, enten det er fastland eller på en øy, senest dagen før du skal avgårde hjemover.
Blit det mye vind og bølger (og det kan skje brått), kan du risikere at båtene blir liggende ved kai.

marjana

I løpet av 13-16 dager så kan dere fint rekke over tre øyer hvis dere planlegger litt på forhånd. Dere bør, som Frynse skriver, være siste natten nær flyplassen dere reiser fra.
Hvis dere tenker å dra til Milos, så bør dere starte der, se hvor mange dager dere føler for å være på Milos, og så tråkle dere tilbake via en øy eller to der fergene passer med tider og avstander, og ikke minst pris, siden hurtigbåtene som går om sommeren er veldig dyre. Vanlige ferger er mye billigere.

Her er et eksempel på en mulig rute med Milos som hovedmål med alternativene Athen eller Santorini som flyplass:
https://www.gtp.gr/RoutesDetails.asp?routeid=3896&schedid=41527428&expanded=&searchcompany=0,2&SchDay=0&SchMonth=0&SchYear=2018&OrigExpand=0&DestExpand=0&ForigId=11873&FdestId=3125&Oorigid=11873&Odestid=3125&SortType=1,2&Intern=0https://www.gtp.gr/RoutesDetails.asp?
Glika i zoi

Heidrun

Quote from: Glassmanet on 24. Feb 18, 15:35:24
Hei.

Har lyst til å reise til Kykladene til sommeren. Tenker 13 - 16 dager. Vi er et par som reiser sammen. Jeg er helt nygravid, så vil være nesten 6 mnd på vei når vi reiser. Ønsker oss strandliv, tavernaer, gjerne noe gamlebyaktig og rolig liv. Ikke charterstemning eller partyparty. Men litt kultur og shopping er absolutt lov.

Har sett på Milos, og synes den ser nydelig ut. Hva anbefaler dere erfarne Hellasmennesker? Og er det enklest å fly til Athen eller Santorini (tenker ikke å være på noen av de stedene egentlig.. Kanskje en dag eller to?)


Milos er en kjempefin øy. Og kanskje akkurat det du er ute etter.
Og enklest. Ja da er fly fra Athen garantert det enkleste.

Ps. Rutetid bare et eksempel da det er minst tre flyvninger fra Athen dagligen i sommer
Yamas til livet og til

Hedvig

Vært flere ganger i Kykladene, senest i sommer. Her er mine tips: Ta fly til Santorini og buss til havnen (jeg hadde ikke prioritert å være på Santorini. Jo, Oia er vakker, men det er masse folk, kø overalt, til og med kø for å se solnedgangen. Dyrt er. Det også på Santorini). Bra med fergeforbindelse fra Santorini. Søk på  «direct ferries» så finner du all informasjon om fergtider m.m. Min erfaring er at fergene er punktlige og har god standar. Skal jeg anbefale 4 øyer i Kykladene som passer til det du beskriver ville jeg valgt disse:
Falegandros: Har kanskje den mest sjarmerende greske byen jeg noen gang har vært i, nærmere Kardemommeby kommer du ikke! Dårlig med strender her, så jeg ville valgt et hotell med basseng.  Byen er liten, så 2-3 dager holdt for oss.
Milos: Havnebyen har et litt eksklusivt preg. Har aldri sett så mange luksusyachter samlet på et sted! 1 km opp i fjellet ligger det en koselig gamleby. Lei bil for å komme til de finestestrenden. Mange spennende steder rundt på øya. Sarakiniko og Klima må ses!
Antiparos: Koselig liten øy, men en sjarmerende by fullstendig blottet for innkastere og disco. Fine strender. Her finner du roen! For å komme hit må du ta båt til Paros, en kort busstur, for så å ta en fergetur på ca 15. min til Antiparos.
Naxos: Flott by med masse historie. Å vandre i de trange smugene på kveldstid, er en opplevelse. Mange fine brukskunstbutikker. Fine strender. Mye folk i høysesongen.

Svein~B

Når skal dere reise? Mange av øyene er veldig forskjellig etter når i sesongen du er der. For eksempel Santorini er veldig verdt å oppleve hvis du har mulighet til å reise dit utenom høysesongen. Antiparos er veldig norsk i juli og Koufonissi er veldig svensk.

Hvor flyr dere? Hvis Milos er det primære målet, vil jeg si at dere drar dit først og så besøker dere ei øy eller to på veien mot utgangspunktet igjen. Hvis dere for eksempel flyr til Athen er det Sifnos og Serifos som ligger mest på veien mot Athen igjen fra Milos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...