Logg inn med Facebook eller Google!

Forskjellige spørsmål om trygd og husrom og om skatt osv !!

Started by Magdamicro, 26. Dec 16, 21:46:07

Previous topic - Next topic

Magdamicro

Hei ;D

1.Lurer på om en kan ta med seg Uførtrygden sin eller arbeidsavklarings penngene sine med seg når man flytter til Hellas??
2 .
Og om hvor mye% trekker man i skatt i Hellas ved trygdeytelser??

3. Og skatter man i fra Norge og i Hellas da man flytter til Hellas permanent??
4. Lurer på om det finnes plasser eller sider hvor man kan finne leiligheter eller hus til leie i Hellas??
5. Og hvordan går man fram når man flytter til Hellas, hvor hendvender en seg??

                                                                    Håper på  positive svar ;D

mouche

Hei!

Dette var mange, og vanskelige, spørsmål å kunne gi noen klare og entydige svar på. I utgangspuntet ville jeg ha lest på NAVs hjemmesider for der fremkommer mye informasjon. Svaret, eller svarene, vil trolig også variere avhengi av om det er midlertidig eller permanent flytting.

Mulige svar, eller råd, vil jo også i stor grad være avhengig av din alder, økonomi, fremtidig arbeidssituasjon (aap er jo en midlertidig støtte mens uføretrygd som regel er en permanent støtte), sivilstatus osv slik at jeg for min del synes det blir litt feil å "mene" noe på dine vegne.

Skattesituasjonen i Hellas er også uklar da denne endres til stadighet. Jeg vile nok for egen del vært meget betenkt på å gi fra meg noen av de rettigheter du trolig har i dag da støtteordninger i Hellas er langt dårligere enn i Norge og mulighetene for å skaffe seg inntekt nokså begrenset med mindre man har et nettverk der og snakker språket!

Å finne seg en bolig er det minste av problemene og prisene er for en stor del meget behagelige sett med norske øyne enten det er snakk om kjøp eller leie.

Du har vel også noen tanker mht hvor i Hellas; fastlandet? By eller landet? En av øyene? Hus eller leilighet? Størrelse og beliggenhet?

Noen umiddelbare tanker fra min side. Vi holder forøvrig til på Kreta, eget hus, men bor ikke der fast.

Admirala

Noe har jo Mouche svart på, noe kan jeg svare på, men som han sier, sjekk Navs og skatttemyndighetenes sider så er du sikker.

Men så vidt jeg vet kan du ikke dra noe sted som helst utenlands på aap, annet på korte ferier som MÅ godkjennes på forhånd av Nav. Du skal jo "arbeidsavklares", det kan du ikke fra Hellas.

Uføretrygd kan du ta med deg utenlands, men bor du mer enn halve året utenlands, regnes du som utflyttet fra Norge og skal skatte av all inntekt til Hellas. Flytter du (mer enn seks mndr per år), er du pliktig til å melde fra om dette til Folkeregisteret, og da blir du automatisk utmeldt av Folketrygden. Det er ikke dramatisk før du evt blir alvorlig syk / evt får en komplisert sykdom, for på greske sykehus må du i mange tilfeller betale for mye selv, så det kan bli veldig dyrt (Ex far til en kompis måtte blokke ut en åre i halsen for ikke å dø, pris 3000 euro). Du kan også søke om å være medlem i Folketrygden selv om du flytter utenlands, men da må du selvsagt betale for det.

Å lete etter bosted i Hellas må du gjøre på plass. Når du har bestemt deg for området du vil bo i, er det spes. viktig å prøvebo en stund om vinteren, som er svært annerledes enn sommeren.

Det er ikke så komplisert papirarbeid før du flytter, iallfall ikke i Hellas, og det vil en gresk megler eller advokat lede deg gjennom.

Hilsen Admirala, med feriebolig i Nafplio på tiende året.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

Quote from: Admirala on 02. Jan 17, 17:32:35
Noe har jo Mouche svart på, noe kan jeg svare på, men som han sier, sjekk Navs og skatttemyndighetenes sider så er du sikker.

Men så vidt jeg vet kan du ikke dra noe sted som helst utenlands på aap, annet på korte ferier som MÅ godkjennes på forhånd av Nav. Du skal jo "arbeidsavklares", det kan du ikke fra Hellas.

Uføretrygd kan du ta med deg utenlands, men bor du mer enn halve året utenlands, regnes du som utflyttet fra Norge og skal skatte av all inntekt til Hellas. Flytter du (mer enn seks mndr per år), er du pliktig til å melde fra om dette til Folkeregisteret, og da blir du automatisk utmeldt av Folketrygden.



Nja, dette er ikke enkelt, eksempelvis;

Man kan søke om å få beholde AAP også ved flytting til utlandet (innen EØS og Sveits så Hellas er ok), men for å kunne ta med seg AAP, er det et vilkår at det er mulig for deg å gjennomføre arbeidsrettede tiltak og/eller behandling i landet du skal flytte til. (Ordlyd hentet fra NAVs hjemmesider)

Medlemskap i Folketrygden; "Hvis du flytter til et annet land, beholder du som hovedregel ikke medlemskapet i folketrygden. Om du kan søke om frivillig medlemskap, avhenger av om du er arbeidstaker, pensjonist, student eller annet."

Dersom du skal oppholde deg i utlandet i mer enn 12 måneder, mister du medlemskapet ditt i folketrygden. Du mister også medlemskapet i folketrygden dersom du oppholder deg i utlandet i mer enn 6 måneder hvert år i 2 eller flere påfølgende år.

Det er i det hele tatt MEGET viktig å sette seg inn i regelverket, vurdere alternativene og konsekvensene og kanskje se det hele litt an før man treffer noen "endelig" beslutning. Bolig/eiendom i Norge vil også ha konsekvens for om man anses utflyttet, eller ikke.

Men skal ikke trådstarter kikke innom forumet snart og se om det har kommet noen svar på de mange spørmsålene? 

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...