Logg inn med Facebook eller Google!

Hilsen fra Syros høsten 2015

Started by marjana, 07. Oct 15, 21:15:34

Previous topic - Next topic

marjana

07. Oct 15, 21:15:34 Last Edit: 18. Dec 15, 15:34:00 by marjana
Hei! Tenkte å gi et lite livstegn her fra Syros. Alt er vel og dagene glir bare forbi, og det er aldri kjedelig! Jeg begynte jo turen 6.september med et besøk på Andros i tre netter, og der var det grønt og frodig med masse trær. Cypresser, pinjetrær og løvtrær. Der bør man ha bil for å komme til de fine strendene og de andre stedene som er verdt å se. Man kan fint tilbringe en uke der. Jeg var i Chora Andros en hel dag, og byen er en lang gågate med mange lekre butikker og kafeer og restauranter. Midt i byen er det et torv med plantanlønnetrær og kafeer rundt hele torvet med masse folk. Det moderne museet var også interessant. Det var ikke så stort, men med en fin samling av gresk kunst samt internasjonal kunst. En separatutstilling i sommer om og verker av Man Ray.

Jeg var en drøy uke i Galissas på Syros etter Andros og der var det fortsatt ganske mange av de faste sommergjestene. Mange som jeg ikke har sett på et par, tre år, så det var en riktig trivelig uke der. De i Galissas var veldig fornøyde for det har vært en veldig bra sommer med mye folk, og nesten fullt i alle rom.

Jeg er tilbake i Ermoupolis i "Karlson på taket"-rommet mitt. Artemis som er sjefen av de tre brødrene som er eiere vil ikke sette opp husleia selv om momsen her har økt fra fem til 23%! Hyggelig for meg det siden euroen er sterk mot NOK for tiden.

Jeg var på Den internasjonale animasjonfilmfestivalen som varte i fire dager med film fra kl. 10 til 24 hver dag. Fikk sett en god del og mye var svært bra!
Ellers er jeg rundt i byen, innom der det er venner og kjente, tar masse bilder som vanlig, og mye tid går med til å handle vann og dagligvarer som må bæres opp mange trapper, men det er helt ok.

Det er fortsatt rundt 23-26 grader, med litt skiftende vær, så jeg har ikke badet eller vært på stranda på en god stund, men i dag tok jeg bussen til Galissas igjen og hadde en rolig og fortreffelig dag på stranda. Må bare nyte disse dagene med godt vær på stranda. Nå går det nesten ingen busser rundt på øya heller, så det blir nok mye byliv fremover. Har sett ut en fin gåtur på kartet, så nå som det ikke er så varmt lenger er det fint å gå tur.

Det var litt fra Syros for denne gangen, og håper alt står bra til med dere alle!


Glika i zoi

marjana

- og nå for ca et kvarter siden jeg postet dette innlegget begynte det å regne. Fortsatt like varmt, ca 23 grader kl 23.30, men man vet ikke hvor mye regn som kommer. Det var et skybrudd uten like for ca 10 dager siden og da var det ut på takterassen og moppe unna alt vannet som kommer inn under døra. Satser på at det klarner opp i morgen for en ny dag på stranda!
Glika i zoi

kaka

Ha en god dag, marjana, - forhåpentligvis uten å måtte moppe vann på takterrassen  :)
Litt regn hører jo med på høsten.
KariK

Fia

Hyggelig å høre om dagliglivet der du er, marjana!  :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

marjana

Takk for hyggelige kommentarer og "liker".
Må jo bare fortelle at dagen i dag var helt strålende etter regnet i går natt. Enda en herlig, stille dag på stranda med bare et par tre kjente der som lå og leste eller svømte litt rundt av og til. Det har blitt utrolig grønt etter regnet også. Masse grønt gress og kløver blant annet. Så jeg skal dra ut å bade så lenge været er så behagelig som nå!
Glika i zoi

kaka

Det er utrolig hvordan det gror "rett opp av bakken" etter noen regnskurer!
Jeg registrerte det på Peloponnes også. Veldig oppmuntrende syn  :)
KariK

marjana

Noen som vet hvorfor de har lilla lys på kirken i dag? Det er da bare når det er påske de vanligvis lyser opp med blått/lilla.
Det er FN-dagen, og det er bots-og bønnedag på søndag. Det siste er vel grunnen? Hvor viktig er den i den ortodokse kirken?

Glika i zoi

kaka

Vanskelig å finne ut av på nettet.
Fiolett er botens farge i andre kirkesamfunn i hvert fall.
Selv om Ortodoks tradisjon har noe annet fargevalg, kan det jo hendel lilla/filoett er felles botsfarge (?)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...