Logg inn med Facebook eller Google!

To uker på Skiathos. Trenger tips om ting å finne på.

Started by zerlina, 11. Jul 11, 08:54:20

Previous topic - Next topic

zerlina

Tidligere har jeg vært på Kefalonia og Kreta. Særlig førstnevnte var et minne for livet. Begge stedene leide vi bil og kjørte rundt i dagesvis. Opplevde små landsbyer, fjell, tomme strender, vakre kirker og i det hele tatt fikk med oss masse.

Samboeren min og jeg blir raskt lei av å ligge ved bassenget og vil gjerne oppleve saker. Nå skal vi til Skiathos om tre uker og jeg er begynt å angre litt på reisevalget. Øya er så liten og jeg er redd vi vil kjede oss.

Jeg trenger tips til hva vi kan finne på. Både med bil og båt gjerne. Om noen har tips til gode restauranter så blir jeg glad for det også. Gjerne noen som ikke ligger på strandpromenaden, men har mer ekte gresk feeling om dere skjønner:-)

Vi skal bo på hotell Renè.

Blir kjempeglad om nen av dere har tips til meg :smile:
Kristin

Annlaug

Skiathos er en liten øy så vi trodde også vi kom til å kjede oss der da vi også liker å farte litt rundt og oppdage øya i stedet for å ligge hele uken på stranden. Men nå reiser vi tilbake for 4.år på rad! Og vi er i 3 uker om gangen nå. Ikke et kjedelig øyeblikk for oss. Første året var det 14 dager med dårlig vær men vi hadde en flott ferie. Vi elsker å bade så kjører er på flere strender i løpet av dagen. Men vi reiser i juni eller september da er det mer stille Dere reiser midt i høysesongen og vil oppleve en \"annen\" øy enn vi gjør. Mye mer turister og mye varmere.
Skiathos er kjent for alle sine flott strender og det er der man oppholder seg Ikke ved bassenget:) Det er heller ikke noen strandpromenade men en herlig liten by med restauranter spredd rundt i særlig gamlebyen. Det er i gåavstand fra deres hotell men en bratt bakke opp om kvelden. Den nærmeste stranda til deres hotell er Megali Ammos. Der finnes det taverna til lunsj og middag om kvelden. Anbefaler både Megali Ammos House (lunsj) og Twilight . Ellers foregår nattelivet i byen og nattklubbene litt utenfor bykjernen.
Utover øya er det også fine restauranter men der har vi bare spist lunsj når det er stille og rolig så der kan jeg ikke anbefale noe.
Vi leier en firehjuling( ATV) og med denne kommer vi oss frem over alt. Leier en med bagasjekasse bak for det gir ryggstøtte til meg som sitter bak. Med oss har vi kart, vann, badetøy og penger. Det er fine tavernaer på nesten alle strendene. Min favorittstrand er Mandraki Elias. Et stykke å kjøre men verd det. Det finnes flere kloster på øya som er verd et besøk Det største er i drift i dag.
Til Kastro nord på øya bare MÅ dere kjøre til Vi pleier pakke litt lunsj og spiser det ved et av bordene der oppe. Les litt om historien bak Kastro før dere drar. Du finner mange tips i trådene fra særlig Brit og Anne her:
http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewforum&f=34
Båtturer kjøper dere billett til nede i havna. Det finnes dagsturer til Skopelos med de store båtene til 20€ og med de små i nye havna til 30€.
Dere kan også leie en liten egen båt og finne frem til de avsides strendene. Vi har ikke prøvd det men mange leier båt.Liker dere å gå finnes det et uttall merkede turer. Men på den tiden er det vel nokså varmt.
Kan skrive en hel avhandling om hva som er å se og gjøre på Skiathos. Les litt i det som er skrevet fra før og spør etterhvert så svarer vi etter beste evne:) Ligger også mange videoer på Youtube

brit

Anbefaler veldig båttur til Lalaria beach...den kan bare nåes med båt...og nede i gamle havnen ligger turbåtene på rekke og rad..de fleste går kl 10. der finner du båt til lalaria  og Kastro og jeg tror også det går bare til Lalaria på den tiden du skal være der. Klarere vann enn det er på Lalaria har jeg aldri sett...turkisblått vann....hvit stenstrand.
Min andre favoritt er Tsougria....en liten ubebodd øy som ligger rett utenfor Skiathos....en helt fantastisk strand...båter fra gamle havnen. Du kan rusle litt rundt på øya og finne rester av et kloster...olivenpresse og det er en bitteliten kirke (kapell) der også.
Annlaug nevnte klostre på skiathos...Evangelistria er et must...da vi kom dit i 1999 var store deler nærmest ruiner men var bebodd av en munk. De har fått EU midler og det er blitt så flott...sist år tror jeg det var 3 munker der..men har hørt noe om at sjefen av dem..husker ikke navnet ...er alvorlig syk. Trist ...han hadde viet sitt liv til å sette istand dette klosteret.
Hvis dere synes tiden blir lang på Skiathos og det er for mye folk så anbefaler jeg en tur til Skopelos med overnatting en natt eller to.....mye større enn Skiathos...nydelig øy...men du må leie moped eller bil så du kommer deg rundt.
Du kan jo kikke på noen av mine tråder fra Skopelos....har tips om ENKEL og billig overnatting hvis du er interressert.

zerlina

Tusen takk for mange gode tips:-)

Neon steder leser jeg at det er svært mye insekter på Skiathos pga all vegetasjonen. Er det virkelig ille mye?

Vi vil ikke legge opp en fast plan før vi er kommet. Vi blir nok å leie bil. Regner med at å leie bil to dager på øya er nok. Mulig vi tar en tur til fastalandet og kjører litt rundt der. Ellers vil det bli båtturer til nærliggende øyer. Samboeren min vil gjerne leie egen båt. Det gjorde vi på kefaloia og det var helt fantastisk:)
Kristin

brit

Det med mygg på Skiathos er litt avhengi av hvor du bor...er det mye kratt i nærheten...så kan det være mygg. ta med myggstift el.lign.
De fleste hotellene har et lite apparat som står i stikkkontakten på rommet...det holder myggen unna.

Tzasiki

Anbefaler å ta båten over til naboøya Skopelos!! Flott øy!!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...