Logg inn med Facebook eller Google!

Alene tur

Started by mio, 26. Jun 13, 00:30:04

Previous topic - Next topic

mio

Hei! Er ei godt gift dame (62 mod) som lurer på å dra på alene tur til Hellas. Er det noen som kan anbefale ei øy, et sted/hotell/leilighet? Forsåvidt lite, "rolig" trygt. Helst på/nær strand og tettsted/landsby. Kanskje litt storforlangende, men.... Har vært på div greske øyer, men aldri alene. Mio  :D

streamer

Hvis du vil ha et trygt sted så vil jeg annbefale Naxos. I Naxos by er det utrolig mange fastboende grekere. Øya er også såpass liten ( største i cykladene) at alle kjenner alle (nesten). Dette gjør at hvis noen skulle finne på noe sprell mot turistene så er de ferdig på øya. Du får gå i fred i butikker. Ingen "spesial prise for you". En meget vennlig øy. Det er kun Apollo som har reiser dit. Skulle dette friste så velg et hotenn nær byen og St. georgesstranda. Selv bruker jeg å bo 100 meter fra stranden og 200 meter fra sentrum. Selv bestiller jeg flybiletter til Athen og tar båt derfra. Jeg må ha med meg noen dager i Athen hvert år. En fantastisk by. Så jeg bruker ikke reiseselskap. Dette er det veldig mange som gjør. Som du kanskje ser på dette nettstedet så er Naxos et utrolig populært reisemål blant oss grekofile. Dette har mere med menneskene enn strender å gjøre. Men du finner noen av de fineste strendene i Middelhavet på øya.

mio

Tusen takk for svar. Har vært på Naxos, flott øy, men litt lang reise for 1 uke synes jeg. Ønsker å lande på øya jeg skal være på. :-D

Ninette

Hvorfor ikke reise til Kreta? Det er god flyforbindelse fra Norge til Chania.

Vil du ha det rolig og trygt, anbefaler jeg å reise til en av de små byene på sørvestkysten. Paleochora er en hyggelig gresk småby med rundt 2000 innbyggere. Her er det godt med utleierom og tavernaer. Sougia og Loutro er mye mindre steder, men begge veldige flotte små feriebyer. Min favoritt på denne kyststripen er Agia Roumeli, men der er det kanskje for rolig for deg?

I høysesong kan det være smart å forhåndsbestille rom.

Det går buss fra Chania til hhv Paleochora og Sougia (cirka to timer), og for å komme til Loutro må du ta buss til Hora Sfakion pluss en 15 minutters fergetur.

Det er også mulig å ta taxi direkte fra flyplassen til disse stedene. Bestiller du taxi hos lokalt i disse landsbyene, henter de deg på flyplassen, og du får du lavere pris enn om du praier en taxi på flyplassen.

Ta en kikk på reisebloggen til Mona Langset i VG - hun farter rundt på Kreta nå. Her er loggen fra dag 4 - du kan bla fram og tilbake i "dagene":
http://reisebloggen.vg.no/2013/06/25/landsbyloffing-pa-kreta-dag-4-vin-for-ravinen/
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Eureka

Skulle jeg ha dratt på tur alene til Hellas hadde definitivt Chios stått høyt på listen :)
Har bodd flere ganger i Megas Limnionas , og kan også tenke meg at Karfas er et veldig greit sted om en reiser alene.
Her finner du roen -det føles trygt, og alikevel kan du oppleve mye :)

Tore

26. Jun 13, 19:45:23 #5 Last Edit: 26. Jun 13, 19:54:18 by Tore
Reiser du til Karpathos og bor i hovedstaden Pigadia,vil du komme til et sted som oppfyller alle dine ønsker.Med tanke på hotell vil jeg henvise til Apollos nettsider,og mange av hotellene der er lagt ut på booking.com.Stedet passer godt for godt voksne mennesker som reiser alene og ønsker fred og ro og samtidig litt rolig hyggelig kveldsliv.Tavernaene holder generelt høy standard.Selve byen er liten og trygg,og som turist blir man svært pent behandlet,også som enslig reisende (egen erfaring).Det er mange flotte strender rundt på øya.Leiebil er mest praktisk for å komme seg rundt til disse.

kaka

Det er jo avhengig av hva du liker å gjøre i ferien din, - og litt når du tenker dra.
- og Hellas er mye mer enn øyene. Fastlandet er flott!

Hvis du er glad i godt turterreng, en koselig, svært trygg og oversiktlig landsby og et sosialt bosted, vil jeg anbefale Kardamili på Peloponnes, med bosted: Patrearxeas.
(Men, i høst - og vårukene er det ofte vanskelig å få rom på akkurat det hotellet. ) I Kardamli er nok gjennomsnittsalderen høyere enn i en "gjennomsnittlig barnefamilie", - og det er kanskje greit?
KariK

Kiriapsari

Dersom du velger å reise til Kardamili kan vi møtes...gå tur kanskje...eller ta en middag eller to sammen. Jeg reiser med Lilleput i perioden 13. - 27.07., blir ikke i Kardamili de første 4-5 dagene...Bor hos Patrearxeas som er anbefalt her...koselig sted, har bodd der flere ganger. Turene til Lilleput går fra Oslo på lørdager, vet ikke hvor du bor......
Til orientering så er også jeg en dame på noen og seksti...riktignok ikke "godt gift" lenger, men det gjør vel ikke så mye... :-)
Yesterday is history. Tomorrow is yet a secret. Today is a gift.

Mariell

Er enig med Ninette, Kreta er tingen! Jeg dro dit på tre ukers alenetur ifjor, to av ukene i Paleochora, kan virkelig anbefales!

Akc

Hei. Ser at det er en stund siden at dette innlegget ble skrevet,men vil absolutt anbefale alle og ta en "alenetur"  Til Hellas :) Var på Rhodos i oktober alene en uke, og det var helt fantastisk. Veldig trygt å reise dit alen og grekere er jo så hyggelige mennesker ! Reiser tilbake til Hellas i maj og juli,denne gangen også alene. Gleder meg!

Anders

Reiser ofte alene, men føler meg aldri alene når jeg kommer frem :-)

Akc

Nei,ikke sant Anders. Grekere er så hyggelig og gjestfrie. Var litt "skeptisk" første gang jeg reiste alene til Hellas,  men nå får ikke venninnene mine bli med.. Reise alene som jente i Hellas er topp  ;)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...