Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra biltur i nord-Hellas, mest naturbilder....

Started by JanBe, 11. May 15, 19:05:26

Previous topic - Next topic

Admirala

Så fine bilder! Jeg har lenge hatt lyst til å dra til Xanthi, nå fristet det enda mer!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

JanBe

Mandag 18. mai 2015, var jeg litt usikker på hva jeg skulle gjøre den dagen foruten å fotografere i gamlebyen i Xanthi, byen jeg var i og hadde overnattet i. Jeg dro fra pc'n og åpnet opp Google Earth for å se om det var noe der som jeg hadde satt knappenålspeker på i området rundt Xanthi. Det var selvsagt mange, men det var et par som jeg hadde måttet hoppe over på vei østover og som jeg nå så at jeg hadde tid å få med meg allikevel. Det første av dem var fossefallet Leivaditis. Her følger noen skjermbilder fra den dags tur............













Som man kan se på  det siste skjermbildet over etter ca 80 km så går farten veldig ned og man går omtrent 200 m ned og nye 200 opp. Det er fordi fossen ligger ca 200 m lavere enn utgangspunktet hvor man kan parkere bilen. Jeg hadde før turen kjøpt noen glimrende kart fra firmaet Geopsis som holder til i Kavala. De har gitt ut 3 kart over fjellkjeden Rodopi i målestokk 1:50000, altså det samme som turistkart i Norge. Dette området jeg befinner meg nå er på kartet Central Rodpi. Det finnes i 2 utgaver, ett trykket på et sterkt, plastbelagt papir/plast, det andre som PDF-fil som kan lastes ned på mobiltelefonen og man kan hele tiden se hvor man er henne på kartet, et veldig greit og paraktisk kart. Jeg har begge utgavene og her et skjermbilde fra ruten som jeg logget under turen ned og opp til fossen.










JanBe

I følge oppslagstavlen før man startet på turen ned til Livaditis/Leivaditis, er turen på 2km ned til fossen og med en høydeforskjell på 200m så er denne turen forholdsvis bratt. Ved startområdet lå det en haug med pinner/stokker, jeg så snart at dette egentlig var passerstokker og siden jeg ikke har den beste balansen så tenkte jeg at kanskje det kunne være greit å ta med seg. Det var det. Den var til god hjelp da jeg skulle både ned og opp igjen på de bratteste partiene og opp igjen så fikk man liksom ekstra fraspark med hjelp av den ene armen også.......















Skogen man vandrer i er en flott bøkeskog som er såpass tett at solen ikke har noen virkning nede på bunnen av skogen. Det var bra for man ble varm nok, spesielt opp igjen. Heldigvis så lå fosse høyt opp til fjells, så det var 21'C ved start/målpunktet mot 30'C nede i Xanthi. Underveis var det også satt opp noen gode benker med forskjellige opplysnings-skilt om naturen man vandret i, meget kjærkommen små hvilepauser underveis. Første halvdel er slagere lettere å gå enn siste.











Omtrent halvvegs var det en gapahuk som man kunne hvile seg i. Her hadde jeg den eneste spisepausen på hele turen og det var på vei opp igjen. Drikkepauser var det noen flere av.





Bildet over: Herfra og ned så er det betydelig brattere og motsatt større stigning når man skal opp igjen. Her kom virkelig staven til sin rett. Men det er ikke brattere enn at man fint går, det er ingen klatring eller noe slikt, det er fremdeles en god sti





Når man kommer helt ned til elven er det en ny gapahuk og en liten trebro som man må passere for så å gå kanskje 100 m oppover igjen for å komme til selve fossen.







Bildet over: Nedre del av fossen

Bildet under: Hele fossefallet som visstnok skal være 44 m høyt, ikke så høyt i Norsk målestokk, men en flott og bra foss i Hellas....



Jeg valgte å gå turen i veldig rolig tempo. jeg var jo alene og dette var ganske høyt til fjels, jeg hadde ikke sett noen andre biler på vei opp og jeg var helt alene på hele vandreturen. Men det var så flott med fuglesang og akkurat passe varme at jeg aldri kom på at jeg skulle føle meg alene, tvert imot jeg storkoste meg, faktisk også opp igjen. Tok det med ro. Brukte akkurat 2 timer og 30 minutter inkl. fotografering og pauser på en strekning som GPS på mobilen logget til å bli 3,94 km tur/retur eller rettere sagt ned og opp.


dagstaalesen@hotmail.com

Dag.

Fia

Så vakre bilder! Skjønner at dette må ha vært en opplevelse, JanBe!  :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

JanBe

Etter å ha vært nede og sett den flotte fossen i Livaditi, mandag 18. mai 2015, var det en ting til like i nærheten som jeg hadde sett et par bilder av på Google Earth. Det var kun ca 6 km å kjøre fra der hvor jeg parkerte når jeg var å så fossen. Det var enda høyere opp i fjellet. Tipper stedet ligger ca. 1350 moh. Det jeg hadde sett var et slags hus/hytte/dyrinnhengning som så ut som en stor høystakk. Dette måtte jeg jo se nærmere på. På forhand hadde jeg ikke funnet ut hva dette var slags plass og ikke ble jeg så mye klokere etter og vært der og fotografert heller. Det stod noen informasjonsskilt der, men de var bare på gresk og som sagt tidligere, gresk er ikke min greie.......















Disse "høysåtene" var jo ganske så store og ikke alle like godt vedlikeholdt. De er enkelt bygget opp av noen galvaniserte jernrør som står i en ganske stor sirkel, så er bøyd sammen på midten og deretter er det brukt armeringstål til å lage en slags ramme som man kan binde fast halmen til. Inne i husene er det laget en stor langbenk langs ytterkanten. Da jeg var der var plassen helt død. Det jeg mener var at det ikke var noen mennesker der og ikke så det ut som om det bodde noen der på permanent basis heller, selv om det var mengdevis med det som så ut som mer eller mindre permanente skur godt inne i skogkanten rundt området. For det var et avgjerdet område, men etter hvert som jeg gikk der fikk jeg mer inntrykk av at det kanskje var en slags seremoniplass. For det var tydelig relativt nylig bygget en slags ring, med lang lav tribune rundt og midt inne i denne ringen var det en stor hellelagt sirkel. Rundt var det satt opp enkel flombelysning. Det var også noe som jeg tolket som et slags dommer-overbygg like over denne sirkelen. Dette var jo mine fantasier, mens jeg gikk rundt der og fotograferte.















Siden dette var et avgjerdet område så hadde alle plantene på bakken få stått i fred og til min store overraskelse så vokste det 2 forskjellige orkideer der, noe som selvsagt gledet stort for en som liker å fotografere orkideer og dette var 2 typer som jeg ikke hadde sett før"¦"¦"¦



















Nå i ettertid har jeg ved hjelp av Internett funnet ut at dette er en slags stevneplass for folkedans. På gresk heter stedet Î'νÏ,,άμωμα ΣαρακαÏ,,σάνων Ξάνθη noe som Google oversetter oversatte til Gathering Sarakatsanoi Xanthi. Og jeg har sett mange bilder på nettet fra slike samlinger over store deler av Hellas, hvor disse "høysåtehusene" går igjen. Her er en video som jeg fant på YouTube fra 27. juli 2013 fra et slikt dansestevne som var her da........









JanBe

Som før nevnt og vist på lørdag 16. mai 2015 kjørte jeg rundt i Evros i Trace. Startet dagen med en liten tur til den gamle moskeen i byen Didimothico. Etterpå kjørte jeg tvers over til byen Metaxades, for så å fortsette nordover rimelig nær grensen til Bulgaria.

Underveis nordover, omtrent rett etter å ha passert disse markene med uhøstet bomull så fikk jeg et innfall da jeg passerte et slikt stort brunt veiskilt. Var inne på Statens vegens websider og fant deres definisjon på hva brune veiskilter betyr; "Brune vegvisningsskilt viser mål som har særlig interesse for turisttrafikk". Tipper at greske brune veiskilt har omtrent den samme betydningen. I hvert fall var det et slik at jeg brått svingte til høyre og kjørte i den retningen skiltet pekte.

Teksten på skiltet var på gresk, så jeg ante ikke hva jeg kjørte mot. Veien tok meg oppover mot en av høydene i dette terrenget, Høyden var såpass høy at mobiltelefonselskapene hadde plassert en stort mobilmast her. Veien svingte bittelitt ned igjen og rundet inn på en parkeringsplass hvor det var flere containerhus og noen skrøpelige, midlertidige plasthus. Det var trolig 5 stykker av dem. Det var en bil her og den tilhørte trolig han som kom ut fra en liten vaktbu.







Han var tydeligvis en guide for han gav meg en brosjyre om utgravningsområdet på engelsk, men selv snakket han bare gresk, kanskje kunne han 5 ord på engelsk. Men han var ivrig og viste vei rundt og snakket i ett sett.

Hvis jeg forstod han rett og har forstått brosjyre/webside korrekt så er dette et sted hvor 3 menn og en kvinne ble kremert og begravet rundt 200 år etter Kristus. De som ble kremert og begravet her fikk med seg mange flotte bruskgjenstander og pyntegjenstander som ble ofret sammen med dem.

Gjenstander som skulle hjelpe den i det neste livet etter døden. Ting som vinkarafler, kopper og kar, dolker og pyntegjenstander som ringer, øredobber og mange, mange andre ting som er funnet og preparert og som blir oppbevart på et museum. Kanskje det viktigste allikevel er at de var begravet sammen med hele hestespann, vogner og hester og alt. Hvis jeg forstod guiden riktig så var det hele 5 store vogner og 20 hester også begravet der. Skjelettene etter hestene og vognhjulene og flere andre gjenstander ligger her den dag i dag, inklusive skjelettet etter en hund.







































Utgravningsområdet er ikke så gammelt, man startet å grave ut i 2002 og har planer om et flott bygg over hele utbygningsområdet, men når det blir er vel heller usikkert, derfor står fremdeles plasthusene som ble satt opp i forbindelse med utgravningen. Jeg kommer tilbake med hva stedet heter og link til websiden til utgravningene.

bengalow

Detta var vad jag kallar resa. Det har varit oerhört intressant att få följa med, och se detaljer och stora rutter. En önskedröm att få göra som du. Jag vill påstå, att din berättelse om resan är den bästa jag läst och sett på Hellasforum...Tack!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...