Logg inn med Facebook eller Google!

Pireus 21.11.2017

Started by marjana, 22. Nov 17, 21:11:31

Previous topic - Next topic

marjana

22. Nov 17, 21:11:31 Last Edit: 22. Nov 17, 21:19:15 by marjana
Jeg vendte nesa hjemover fra Syros i går 21.11. etter nesten tre måneder i Hellas fra 27. august på Syros, og med forumtreff på Naxos, og en 10 dagers odysse rundt på øyene Donoussa, Amorgos og Paros etter forumtreffet.

Fra 25. september og frem til i går var jeg tilbake på Syros igjen. Der var det en del regn i det siste, og da var det var ganske kaldt, fuktig og rått, men strålende sol og ca 20 grader neste dag...

Jeg overnattet en natt i Pireus før jeg fløy hjem i går, og på vei til flybussen ca kl 10 om morgenen tok jeg en del bilder fra lokalmarkedet. Det var ganske kaldt og hustrig i Pireus også, ca 9 grader.

Glika i zoi

marjana

23. Nov 17, 09:30:23 #1 Last Edit: 23. Nov 17, 17:57:32 by marjana
Fiskeselgerne sto og ropte ut prisene, og en selger sa til meg "kiria, parakalo" og viste meg all fisken på bordet der de lå på is, og da pekte jeg på kofferten jeg dro på og sa at jeg kan dessverre ikke kjøpe noe fisk. Han viste med hendene at jeg skulle bare stappe fisken i bagasjen!
Forresten var det 15 euro per kilo for norsk fersk laks.

Og i butikken i enden av gata hadde de alt som var av glitrende og blinkende julepynt.

Glika i zoi

ROLLE

Hej Marjana

Tack för dessa fina foton från mitt eget "torg" i Pireus. Tredje bilden med REMBETIKA restaurangen är att rekommendera fredag- lördag med levande musik. Satt på deras uteservering o lyssnade 2 kvällar i medlet av oktober och spiste souvlaki sticks a 2 euro st. Här e det liv iluckan från morgon till morgon. Kanske du rentav bodde på HotelTriton mittemot fiskdiskarna över agoran ? Också att tipsa !!

marjana

Takk for at dere følger med meg denne kalde morgenen.
Glika i zoi

ROLLE

Måste kolla bilderna igen. Kan bara konstatera som urban storstadsbo så e bilderna fina. Ger bilder över vardagen som den  är också i Hellas.

marjana

Og ja, Rolle, jeg bodde faktisk på Hotel Triton. Det var ikke så dyrt nå i november, 47 euro for et enkeltrom med mulighet for å avbestille. Det var vel ca 10 euro mer enn de andre hotellene i nærheten i Pireus. Det var rent og og komfortabelt på Hotel Triton med en liten hotellrestaurant/bar på hotellet også. Litt lytt i gangen og mellom rommene, men jeg har alltid ørepropper med meg sånn at jeg får sove.

Får sjekke ut rembetikarestauranten en gang hvis jeg er i Pireus en fredag/lørdag!
Glika i zoi

marjana

26. Nov 17, 20:15:13 #6 Last Edit: 27. Nov 17, 00:58:15 by marjana
Siden rembetikarestauranten på torget her ble nevnt, så er Markos Vamvakaris kjent som rembetikaens "far". Han var fra Syros, nærmere bestemt middelalderbyen Ano Syros som er på toppen av Ermoupolis. Der er det både et museum og et torg tilegnet Markos Vamvakaris.
Han var også mye i Pireus og spilte rundt på barene der. Han er vel mest kjent for sangen "Frankosyriani" som betyr katolsk jente fra Syros, en forelskelse han hadde, tydeligvis. Alle grekere kan synge til denne typiske rembetikasangen av Markos Vamvakaris.

Glika i zoi

marjana

26. Nov 17, 20:48:17 #7 Last Edit: 26. Nov 17, 20:56:19 by marjana
Her er teksten på latinske bokstaver og på gresk, så her er det bare å øve på og synge med:

http://www.greeksongs-greekmusic.com/fragosiriani-greek-lyrics/
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...