Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

kaka

Det har absolutt vært og er spesielt å være her nå, ja Filhellener!
Noen virker fornøyd med resultatet og noen veldig redde for at gårsdagen betyr exit. Usikkerheten for fremtiden er ikke mindre idag enn igår, virker det som. På en så liten og lite turistpreget plass som Kardamili, er det lettere å komme innpå folk. De første dagene ( før 30.  juni) opplevde jeg at ikke grekerne ønsket å snakke så mye med oss utenfra om hva de følte.  Tror de ville gi inntrykk av at vi (turistene) ikke skulle bekymre oss. (min tolkning) Etterhvert hørte jeg mer og mer om deres bekymring og oppgitthet,av og til nesten uten at jeg spør. Det ligger helt utnpå og i øynene. Det eneste jeg føler jeg kan gjøre er å være her, vise min sympati, - og legge mer i drikspotten inn jeg pleier.
KariK

kaka

UFF, så klønete jeg er med å få lagt inn bilder fra mitt nye leketøy Nexus😕
Nytt forsøk på bilder fra min lille morgentur i nabolaget før den faste kaffepraten i sval skygge utenfor Maiestro.
KariK

kaka

Da er det slutt på de hyggelige kaffestundene ved vinduet.
Alltid vemodig å ta farvel med Kardamili og folket, -og  ekstra vemodig etter disse helt spesielle ukene.
Det er svært spennende om det blir tatt en positiv avgjørelse i løpet av denne helgen, slik at Hellas får en ny avtale.
Det er fortsatt lov å håpe!!
KariK

kaka

En siste morgentur, mens solen er i ferd med å innta byen.
Det ble en deilig vane å ta disse morgenturene, i stedet for å vri meg i sengen og ergre meg over at jeg ikke fikk sove.


KariK

kaka

13. Jul 15, 23:04:04 #532 Last Edit: 14. Jul 15, 17:08:53 by kaka
Jeg la inn noen verbale stemningsrapporter under mitt siste besøk i Kardamili.
Det var, som sagt, veldig spesielt å være der dagene før og etter valget, som foregikk på den gamle skolen søndag 5. juli, fra kl 07 -19.

Jeg tok meg en morgentur for å se om det var mye liv. Det var det ikke så tidlig.
Det var nok mer et jevnt besøk gjennom dagen, i rolige former, slik jeg kunne observere.

Livet gikk sin gang, - ting måte gjøres den dagen som andre dager , - som feks å fylle opp tanken for å vanne i olivenlunden (der vannrøret var lekk)

Men, på kvelden ble jeg sittende og nistirre på TV på Maiestro.
Veldig spennende! Men etterhvert bel det ganske klart hva som ville bli resultatet.

Det ble et ganske så tydelig  OXI!

og grekerne måtte fortsatt leve i uvisshet om både nær og mere fjern fremtid
- og  spenningen er stadig stor!!
KariK

kaka

Selv om mye av min oppmerksomhet var rettet mot situasjonen i Hellas som land, og for den enkelte, kom jeg meg også ut på turer.
Jeg hadde lenge ønsket å ta bussen opp til Platsa, for å gå derfra, via Pigi, og ned til Agios Nikolaos, - og videre til Stoupa.

Siden jeg våknet stadig tidligere, var det ikke noe problem å rekke morgenbussen kl 8 :)
Jeg entret bussen og bestilte billett til Platsa. Oxi, - denne går bare til Agios Nikolaos!
Strek i regninga, - men jeg gikk nå på, og tenkte jeg fikk ta morgenkaffen der, - og se hva jeg gjorde ut av resten av dagen.
Ettermiddagsbussen ville jo ikke gå tilbake før rundt kl 16.

Jeg satte meg ved et bord, bestilte en kaffe, og så på livet. Siden dagen ennå var ung, var det ganske stille.
Etterhvert tøffet stadig flere båter inn i havna.
KariK

kaka

Damen som serverte meg kaffe spurte om det var "last day". Jeg svarte, nei, - at jeg egentlig hadde ment å ta bussen til Platsa og gå tilbake via Pigi, men at bussen bare gikk til Agios Nikolaos den dagen. Da svarte hun, "maybe I can go with you. " Jeg undret om hun ville være med meg på tur, men det viste seg at hun ville kjøre meg opp!!
Vi måtte bare vente på at hun fikk avløsning, rundt kl 9, så skulle hun kjøre meg.
Gjett om jeg ble overrasket!! Syntes det var litt vanskelig å takke ja, men hun insisterte.
Etterhvert vinket hun meg med, og hentet bilen. Vi kjøret forbi et sted der hun sa noe om "my house", og jeg skjønte etterhvert at hun og familien drev disse sjarmerende husene jeg har hørt så mye fint om. (I tillegg drev hun og familien en nydelig taverna litt oppi gaten)
http://petrinovillas-en.weebly.com/gardenia.html

Jeg kunne fortelle at jeg hadde hørt om de. :)
Vi hadde en hyggelig tur opp til Platsa, -og hun ville absolutt ikke ha penge for turen!

Slike opplevelser gjør meg ydmyk og glad!
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Så artig opplevelse Kaka, ja det er slikt man husker. Hvis jeg ikke tar helt feil er hun datter til han som har Nikos hos Lilleput.
Dag.

kaka

Ja, det var virkelig en veldig hyggelig overraskelse, Dag.
Stemmer nok at hun er datter til han som har Nikos.  :)
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Fine bilder gir mange fine minner men som jeg sa under lengtebilder til Katherina nå må vi inn å se etter tur hos Lilleput. :)
Du vet hvordan det er med Kardamili feber Kaka ?
Dag.

filhellener

Takk for m a n g e fine bilder, kaka :sol:
- spesielt å få se bildene fra valgdagen, i tillegg til det verbale vi fikk...  :)
Men det som fikk meg i skikkelig lengtemodus...er bildene fra HERLIGE Ag.Nikolaos  :smile12:
- tror jeg må gjøre " noe" med planene..., men det blir nok ikke Mani i år uansett  :-[
Kari

kaka

Fint at du har hatt glede av innleggene mine, Filhellener. :)
Synd dere ikke kommer nedover i høst, slik dere pleier.

Agios Nikolaos er en levende og sjarmerende liten fiskerlandsby, ja med faste innslag (personer) jeg kjenner igjen fra de første gangene jeg var der. :)
lir alltid hilst av (minst) en av brødrene som går frem og tilbake i havna.

Kanskje du har lyst til å bli med opp i høyden, og ta turen tilbake også?  :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...