Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra biltur i nord-Hellas, mest naturbilder....

Started by JanBe, 11. May 15, 19:05:26

Previous topic - Next topic

Tjorven

Du verden, for noen fantastiske bilder du viser oss, JanBe  ;D  Ekstra flott med motiver fra steder man ikke har vært selv også, og i dette området var det virkelig vakkert  :-*  Vi er nok flere her som er litt "brogale", så det er helt greit  ;) Det er noe med formen, byggemåten og arbeidet som ligger bak, som Dag også sier, som gjør slike steinbroer så fasinerende. Og så ligger de ofte så vakkert til i naturen, sukk.
Koselig å lese om opplevelsene dine underveis også, med unntak av fall og vått kamera, da  :-\  Godt å høre at det gikk bra med deg (kjenner meg igjen mht dårlig balanse og knall og fall) og håper kameraet ditt ikke ble helt ødelagt. Veldig bra at du har med deg 2 stk, så du fortsatt kan dele inntrykkene dine med oss  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

JanBe

Her kommer noen skjermbilder av kjørt distanse i går, mandag 11 mai 2015...

















JanBe

Som sagt det ble ikke så mange bilder uten om broene da og en litt kortere dag i bilen (ca 6,5 timer), siden det egentlig ble for mye på søndag. Men her er noen av de få bildene jeg tok.





Denne steinen passerte jeg underveis.

Målet for dagen var fjellandsbyen Volakas. Denne ligger godt nedenfor skisportstedet på fjellet Falakro. Da jeg kom frem i går kveld lå fjelltoppen dekket av skyer. I fjellsiden bak Volakas og flere andre steder rundt byen var det virkelig store moderne marmorbrudd, noe lignende som mange sikkert har sett på Naxos







Jeg tok meg en liten rundtur i Volakas senere på kvelden og da måtte jeg ta med meg kameraet som hadde fått seg en ufrivillig dukkert. Heldigvis så virker det nesten som før, noen kommandoer sliter jeg med å finne, men bildene ble 100%











Jeg overnattet på et ok sted og i frokostsalen hadde de denne utstillingsdukken utstilt












JanBe

Her kommer skjermbilder fra dagens kjøretur, den ble ikke helt som forhåpet, da det viste seg umulig å kjøre fra Mikromilia til Pappades for å komme til Sidironero. På kartet var det tegnet inn en hvit vei og det antyder egentlig at det er en dårlig vei og det var det også Strekningen er på godt 11 km og jeg prøvde 500 m, så snudde jeg. da ble det en skikkelig lang rundtur tilbake til Volakas hvor jeg startet i dag og videre ned til Drama, som jo er en nydelig by. Men den har jeg besøkt før, allikevel kunne den være et godt utgangspunkt til å komme seg opp til Sidironero igjen og videre nordover til Elatia skogen (Elatia Forest) og derfra kanskje videre til Frakto Forest, noen mil lenger øst. Jeg ble stoppet i politikontroll i dag, av grensepolitiet og kom i snakk med den ene politimannen som viste seg å være godt kjent i det området jeg hadde lyst å besøke. Han mente at med den bilen jeg hadde så lot det seg greit gjøre å kjøre fra den ene skogen til den andre, selv om veien ikke var den beste. han var dog usikker på hvordan veien var nå siden det hadde regnet godt i det siste. Med andre ord en skikkelig hyggelig politikontroll. Men siden det begynte å bli seint og tidsbruken for hele turen var relativt stram, så fortsatte jeg forbi Drama til Paranesti, som ligger like ved Nestos River. Her fant jeg et hotel som hadde åpent og hvor jeg trolig er eneste gjest, men flott rom fikk jeg og skikkelig Wi-Fi er her og alt er såre vel. Så i morgen drar jeg nordover mot Frakto Forest og s ser jeg hvor langt jeg kommer. Hotelleieren mente det ikke så var så veldig gode veier, når asfalten tar slutt. Jeg kommer nok til å kjøre nordover og så ser jeg hvor langt jeg kommer.

Dagens høydepunkt var bokstavlig talt skisenteret oppved fjellet Falakro hvor jeg startet dagen før jeg prøvde å komme meg nordover.

Her følger skjernbilder fra dagens kjøretur, tirsdag 12 mai 2015, som med lange fotoopphold ble på rett i underkant på 9 timer.....
















JanBe

Som sagt dagens høyeste punkt var skisenteret ved fjellet Falakro. Første bilde er et oversiktsbilde av byen Volakas fra i dag og da er toppen på fjellet bak helt skyfri







På vei oppover passerte jeg flokker med kveg, geiter og hester som gikk helt fritt, her representert med noen hester







Når man kom nesten på toppen så lå det faktisk enda noen snøfenner i fjellsiden







Oppe ved selve skisportstedet var det minst 5 forskjellige heiser opp på forskjellige fjell, noen av dem var rimelig nye også. trolig er det folk fra drama som drar opp hit og står på ski og brett om vinteren. det er bare å søke på ordet Falakro så får man virkelig se hvordan det er her om vinteren. Temperaturen her i dag var 8'C, relativt kjølig...........












Tjorven

Fortsatt veldig spennende å følge deg på denne turen, gleder meg til fortsettelsen  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

JanBe

Jeg skrev i går (tirsdag 12 mai 2015) at jeg hadde bruke mye av dagen til å fotografere. Jeg brukte nok minst 2 timer, riktignok på forskjellige steder til å fotografere en annen av mine lidenskaper som hobbyfotograf, nemlig blomster. Det startet høyt oppe, omtrent 50 m under skisportsenteret ved Falako. Tipper det var op godt over 1600 m over havet, det var over tregrensen. Jeg så store mengder med gule blomster som jeg måtte stoppe og se nærmere på......







Ved nærmere nærsyn viste det seg å være store mengder av en eller annen type Primula







Jeg kan ikke mye om blomster og blomstertyper, men jeg liker allikevel  å fotografere dem. Derfor sier jeg så om neste sort, det var også ganske mange rosa greier, som var små og som så slik ut ved nærmere fotografering











Så var det forskjellige sorter som var ukjent for meg















Den neste fikk jeg nesten sjokk over å finne, fordi jeg har hørt at den skal være sjelden å finne i Hellas og den er liten og har veldig tynn stilk, så jeg så den ikke med en gang, men jeg synes den er nydelig, på det siste bildet ser man at det ikke er noen kraftig variant av arten som vokser her oppe i høyden.....













JanBe

Obs: har du ikke fått med deg forrige innlegg så anbefaler jeg at man skroller oppover om man er glad i ville blomster fra Hellas for her kommer 2 innlegg så og si rett etterhverandre og dette er altså innlegg 2 med blomster. Riktignok bare 3 bilder til, men det var 2 arter til som jeg fant her oppe i godt 1600m over havet, over tregrensen. Det var 2 orkideer, beklager at jeg ikke fikk tatt noe godt bilde av den røde varianten.....
















JanBe

Her kommer tredje innlegg med blomsterbilder, alle tatt på vei ned igjen fra besøket oppå Falako skisenter, tatt tirsdag 12. mai 2015. Her har jeg kjørt litt lenger ned, så vidt nedenfor tregrensen hvor jeg fant disse blomstene



















Så kjørte jeg kanskje end 100 høydemeter nedover og fant disse......











Denne under denne teksten så ut som en ulldott høyere oppe og er med i det første av blomsterinnleggene

JanBe

Her kommer et fjerde innlegg med blomsterbilder, fra samme høyde som slutten på forrige innlegg, orkideer.......
















Fia

Så fantastiske bilder - både av broer og blomster! Hyggelig å få et innblikk i denne delen av Hellas også, som er totalt ukjent for meg! :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

filhellener

Quote from: Fia on 13. May 15, 09:41:23
Så fantastiske bilder - både av broer og blomster! Hyggelig å få et innblikk i denne delen av Hellas også, som er totalt ukjent for meg! :)


Jeg gjør Fia's ord til mine  :smile12:
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...