Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas/Chios for første gang

Started by Lisaf, 07. May 15, 13:42:38

Previous topic - Next topic

Lisaf

Hallo folkens!

For første gang skal jeg og familien reise til Hellas - og valget falt til slutt på Karfas, Chios. Vi drar 23/5-6/6 med Lilleput reiser og skal bo på Sea view. Gleder oss!!!!

Hva kan vi forvente av temperatur både på land og i vann?

Er det noe vi absolutt bør gjøre når vi er der? Vi er to voksne og to barn på 1,5 og 3,5 år - så greit å ta litt hensyn til de to siste når vi velger aktiviteter. Blir nok mye bading, men går jo an å få sett litt med barn og :) Kunne tenke meg å leie bil. Bør vi gjøre det på forhånd og er det noen som vet hvordan det er med barneseter?

Hvor bør vi spise i Karfas og omegn? Er det noe spesiell mat som bør prøves? Et sted med bra fiskeretter f.eks? Vi blir nødt til å stå for en del av maten selv da vi har brukt mye av budsjettet på selve reisa og oppholdet, men kommer til å gå ut å spise middag en del ganger.

Hvordan er prisnivået i Chios?

Lisa, Martin og to små :)

siljeae

Rommene på Sea View har kjøkken, og det ligger et supermarked i bunnen av bakken :) De har ganske god frokost på hotellet, men denne er ikke inkludert når man bestiller oppholdet gjennom Lilleput. Mulig å kjøpe den, eller så er det altså supermarked ikke langt unna :)
(skal dere gjøre litt større innkjøp ligger det en eurosparbutikk rett ved flyplassen)

På andre siden veien for supermarkedet ligger en taverna som heter Dionysos. De har ganske ok mat, og er veldig hyggelige og behjelpelige ang barn! Det ligger også et par ålreite tavernaer nede ved stranda, og for helt enkel lunsj er det også veldig hyggelig borte i haven til Ioanna(?) - gå forbi Golden Sand, litt lenger bort ligger det en souvenirbutikk. På andre siden av huset driver hun enkel servering. Veldig koselig sted :)
Så har jeg spart det beste til slutt, nemlig Pinaleon. Der kan praktisk talt et hvert måltid inntas, veldig god mat! :D Prøv f eks Souvlaki og Stifado, eller en gyros pita. Souvlaki pita er også å anbefale.

Temperaturmessig kan jeg ikke si noe eksakt, men i slutten av mai pleier det å være godt og varmt på dagtid. På kvelden er det tidvis litt kjøligere, så det kan være godt å ha en cardigan. Omtrent i månedsskiftet merker man at det blir en god del varmere.

Vi har tidligere leid bil med barnesete hos Aegean (hotellet kan ordne). Det har fungert fint, men vær forberedt på en annen kvalitet enn vi er vant til her hjemme. Det er mye "enklere" seter.

Lavastrendene, Vroulidia (helt på sydspissen), Kato Fana, Pirgi, Mesta, Anavatos, Nea Moni, Lagada er enkelte av stedene som er verdt å få med seg. Sitrusmuseet inne i Kambos. Chios by. Og egentlig veldig mye mer. Har du prøvd å søke opp Chios her inne på forumet?


siljeae

Ps: Gruppern "Vi norske som elsker Chios" på facebook har masse info og bilder :)

Pjokken

08. May 15, 08:17:03 #3 Last Edit: 08. May 15, 08:21:07 by Pjokken
Temperaturen i mai har vært litt varierende de siste årene, men mot slutten av mai så er nok
sommeren absolutt kommet...
Kan nevne at vi i går hadde 29 solfylte grader  ;D


Lisaf

Nå er jeg innemeldt i gruppa - regner med at det stemmer at jeg elsker Chios om 3-4 uker ;)

Da blir de i hvert fall Pinaleon!  :D

Ja, jeg har søkt og lest en god del. Det er så mange ting som jeg har lyst til, så har litt problemer med å sile ut noe :) Vroulidia, Pirgi, Mesta, Kambos og Chios by har vi tenkt på. Armolia tenkte jeg også på. I tillegg vil vi gjerne ut i båt og funderer på å kombinere det med en dagstur til Cesme. Vet dere om det er å få kjøpt kart over Chios i Norge? Hadde vært greit å se hvor ting lå i forhold til hverandre :)

Vi er der i pinsen. Jeg har skjønt at påska er spesiell i Hellas, hvordan er det i pinsa?

Pjokken: Dette ser og høres lovende ut!!! Håper på sommervarme :)

siljeae

Vet ikke om det er mulig å få kjøpt kart over Chios i Norge. Men supermarkedene har alltid noen små, kjekke noen der nede :) Om du vil kikke på forhånd anbefaler jeg Google maps :)

JanBe

Om noen i Norge har kart så må det være Nomaden.......

Hellasfrelst

Hvis dere liker båtturer, så har dere også mulighet til å besøke den lille øya Oinousses som ligger øst for Chios.
Da vi var der så gikk ferja Oinousses III mellom havna i Chios by og Oinousses, taxibåt fra Langada + organiserte turer fra havna i Chios by. Vi besøkte både det fredfulle klosteret Ishastirio Evangelismou, og Sjøfartsmuseet på havna, som begge er verdt å se. Ellers er det fint bare å rusle rundt på denne fredelige øya. Bademuligheter og tavernaer for en bedre lunch er det også, for den som bare vil ha det. :)
i zoi ine tora - livet er nå

Lisaf

Takk for alle gode tips!! Bare 3 dager til avreise :)

jonnys

Hei.
Eg har 3 turer til Chios bak meg. Karfas, Daskalopetra og  Mega Limionas.
Har vertdei fleste plasser på øya, og vil anbefale øya. Ta scooter sydover langs kysten til Pirgi og Mesta, og alle strender syd på øya. Besøk dryppesteindgrotta.
Men gløym ikkje å kjøre cambos området ein annan dag. Vakkert sjølv om mykje av idyllen er borte no etter kvart.
God tur

Mixelite

Det kunne være moro å få en oppdatering nå som ferien er over! Ikke i dag, nødvendigvis, men når kofferten er pakket ut og inntrykkene har satt seg. Det kan det jo bli mange fine tips til oss andre av :-)

dagstaalesen@hotmail.com

Lisaf, hvordan var det i Karfas ?
Dag.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...