Logg inn med Facebook eller Google!

Alexandros restaurant i Oslo har stengt

Started by Marit, 26. Apr 15, 15:48:51

Previous topic - Next topic

Marit

Etter 31 år har nå Alexandros restaurant i Oslo (Welhavensgate / Holbergs plass) stengt og det vil nå komme en indisk restaurant i stedet.
http://www.alexandros.no/

Jeg har ikke vært på denne restauranten selv så mange ganger og det er lenge siden sist, så jeg kan ikke si så mye om den. Synd at også den stenger, nå er det vel ikke flere greske restauranter igjen i Oslo så vidt jeg vet.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

JohnS

26. Apr 15, 23:48:23 #1 Last Edit: 26. Apr 15, 23:52:15 by JohnS
Sørgelig!  Hva er det som gjør at København har rundt 10 greske restauranter, Stockholm ca. 25, så vidt jeg finner ut, mens Oslo drukner i kinesisk, thai og sushi og alskens annet, men uten grunnlag for en eneste gresk?  Vi har en brukbar i Stavanger, men det er en stund siden jeg var der nå (Stavanger er 3 - 4 timer unna, så man stikker ikke innom der sånn helt tilfeldig herfra).  Noen som har teorier om hvorfor gresk mat ikke slår an her i landet?
Så vidt jeg vet, har eieren en bror som delvis jobbet i Oslo og delvis i Chania på tavernaen To Steki.  Lenge siden jeg snakka med ham, men da hadde han stor tro på restauranten i Oslo, og så for seg en større del av sin tid der

.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Marit

Det har vært flere greske restauranter i Oslo, minst 4-5 (6), men nå har den siste (som jeg kjenner til) lagt ned, dessverre. Er det ikke mange nok som velger gresk mat/greske restauranter ofte nok til at det lønner seg? Ikke vet jeg. Jeg har hatt mange hyggelige opplevelser på greske restauranter i Oslo (da tenker jeg spesielt på Zorbas  ;D ).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

polyanna

Var innom Alexandros en eneste gang, etter at den i Torggata la ned. Vet ikke hvorfor, men det ble ikke helt det samme. Litt mørkt, litt off? Og sant nok, der er veldig mye bra å velge mellom i Oslo. Et lite måltid på Habibi er ikke å forakte, om en savner 'gresk' mat.

Marit

10. May 15, 13:57:25 #4 Last Edit: 10. May 15, 13:59:01 by Marit
Artikkel fra OsloBy (Aftenposten). Er det virkelig så at Nordmenn ikke vil spise gresk restaurant hjemme selv om mange elsker å reise til Hellas.

http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-har-mistet-sin-siste-greske-restaurant-8013931.html

Håper det vil dukke opp en (gjerne flere) gresk(e) restaurant(er) i Oslo senere.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Sveinung

For dere som bor i Oslo er det jo ikke langt til Alexandros i Moss
http://www.alexandros.moss.no/

Der har jo Hellstrøm vært og ordnet opp, så der er det sikkert god mat....

juni12

Nå kjenner ikke jeg til denne restauranten, men hadde Alexandros meze? For meg er gresk mat det å nyte flere ulike småretter, og ikke minst gode fiskeretter!
Dersom det er mousaka og diverse lammeretter, kjennes det kanskje "eksotisk" nok ut?
Trist er det uansett  :-\

polyanna

Quote from: Marit on 10. May 15, 13:57:25
Artikkel fra OsloBy (Aftenposten). Er det virkelig så at Nordmenn ikke vil spise gresk restaurant hjemme selv om mange elsker å reise til Hellas.

http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-har-mistet-sin-siste-greske-restaurant-8013931.html

Håper det vil dukke opp en (gjerne flere) gresk(e) restaurant(er) i Oslo senere.


I akkurat dette tilfelle tror jeg restaurantens beliggenhet var svært lite gunstig. Det sier jo også eieren i artikkelen her. Dessuten kan Fedon Lindberg ha et viktig poeng; det har skjedd mye i det greske 'kjøkkenet' de siste 15 årene, kanskje trengs noen fornyelser på menyen? Selv spiser jeg gjerne noe annet enn de tradisjonelle 'gryterettene'. Ikke fordi det ikke er bra nok eller 'eksotisk' nok, heller fordi matvaner har forandret seg over tid. - Var i København nylig, der lå de greske restaurantene som perler på en snor - i strøk der mange mennesker beveger seg. Om de var bedre besøkt enn andre spisesteder er ikke godt å si; vi gikk for typisk dansk mat :)

Marit

Har ikke vært så ofte på den restauranten selv om den ligger rett i nærheten av der jeg bor. Var oftere på Zorbas som i så måte lå lengre unna.

Siden Alexandros har holdt ut i 31 år så kan den ikke vært så avsidesliggende. Det er ikke så langt til Karl Johan og det er et trikkestopp rett ved. Alle restaurantene kan jo ikke ligge på Karl Johan heller, selv om beliggenhet har mye å si (og hva er det vi gir råd om til de som reiser til Hellas, jo at restaurantene som ligger midt i "turistgata" ikke nødvendigvis er de beste og at om en er villig til å gå i noen sidegater så finner en de restaurantene med like god om ikke bedre mat - om det samme gjelder i Norge er vel et annet tema - men ligger en "litt utenfor" så overlever en ikke like enkelt på de som stikker innom uansett). Og, skal alle ligge i en hovedgate så blir leien gjerne høyere og det får noe å si på prisen.

Når det gjelder råvarer så må en jo kjøpe det som er tilgjengelig i Norge selv om norske råvarer ikke smaker det samme som tilsvarende i Hellas (og lar seg ikke gjøre noe med - det er andre klimaforhold og jordsmonn etc). Synd er det i alle fall.

Siden jeg aldri var på Alexandros i helgene så vet jeg ikke om de hadde levende musikk slik som de hadde på Zorbas (med den fine stemningen det gir).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

polyanna

Du har selvfølgelig rett i det, Marit, alle restaurantene kan ikke ligge på Karl Johan. Men rundt Alexandros er det lite 'bevegelse', sammenlignet med andre deler av byen der mange mennesker samles og utelivet blomstrer for tiden. Noe også den tidligere eieren nevner i den artikkelen som ble linket til (har tatt meg friheten å kopiere nettopp det han sier her)

- Noe av årsaken til at jeg måtte legge ned Alexandros, tror jeg har med beliggenheten å gjøre. Hadde det ligget et gresk spisested på Grünerløkka, kan det hende det fremdeles hadde eksistert i dag. Min siste restaurant lå på Holbergs Plass, og mange tror det er en sentral plassering i Oslo. Det er mange hoteller i nærheten, men det er ikke et sted folk trekker til. - En moderne vri på det greske kjøkkenet har kanskje en sjanse, eventuelt en fast food-variant, mener 63 år gamle Antoniou, som nå er blitt pensjonist.



Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...