Logg inn med Facebook eller Google!

Votsalakia?

Started by karkit, 25. Jan 15, 20:50:29

Previous topic - Next topic

karkit

Hvordan er Votsalakia som by? Vi vurderer å reise til Samos, men jeg har lest at det er dårlig kvalitet på strendene, derfor vurderer vi Votsalakia for der står det at det er sandstrand (eneste steder jeg har sett det står). Håper på tips :)

ninj

Har aldri vært i Votsalakia, så kan ikke hjelpe deg ang ditt spørsmål. Men kan fortelle deg at Samos er en flott frodig øy med mange små koselige byer og ja, sandstrender  ;D Vi reiser tilbake nå i juni for 6.gang ;D

IngeS

Quote from: karkit on 25. Jan 15, 20:50:29
Hvordan er Votsalakia som by? Vi vurderer å reise til Samos, men jeg har lest at det er dårlig kvalitet på strendene, derfor vurderer vi Votsalakia for der står det at det er sandstrand (eneste steder jeg har sett det står). Håper på tips :)

Hvordan det kan være dårlig kvalitet på 240 strender er meg en gåte. Det er første gang jeg hører det og nå har jeg bodd her i snart 8 år.

Det tar rundt 45 minutter å komme til Votsalakia med buss fra flyplassen.

Votsalakia er et kunstig oppbygd turiststed på begge sider av hovedveien til byene Kalithea og Drakei og i forlengelsen av Kampos på sørvestkysten av Samos. Veien er sterkt trafikkert i sesongen, og mangler fortau over lengre strekninger.
Da charterselskapene begynte å bygge opp feriestedet var det bare en taverna med navnet Votsalakia og noen få hus der. Noen ynder å kalle stedet for en tidligere fiskerlandsby. Mulig at det bodde en fisker eller to i de få husene som var der, men noen fiskerlandsby kan man ikke si det var.
Du vil finne en lang strand her og veien til øyas andre strand med navnet Psili Amos(sandstrand) er ikke lang. På motsatt side av veien i forhold til stranden har Votsalakia mange overnattings- og serveringssteder.  Jeg har inntrykk av at prisene på serveringsstedene ligger over prisene i Pythagorion og Kokkari. Folk her sier dette har sammenheng med at det ikke er lokale eiere, men at de stort sett er fra fastlandet. Votsalakia er totalt død om vinteren. Det sier seg da selv at det ikke er lokale eiere av bo og bevertningsstedene der
Det ikke mye annet å ta seg til her enn soling og bading, stille og rolig som det er. Egentlig et bra feriested for foreldre med små barn og nyforelskede som ikke har øye for mye annet enn hverandre. De nærmeste turistattraksjonene er grottene i fjellet Kerkis. Ellers må man ha en eller annen form for kjøretøy for å komme til andre mer befolkede steder. Nærmeste by er Marathakambos oppe i åssiden over Kampos

Jeg anbefaler Pythagorion med strendene i og rundt denne. Tar dere kun fly kan jeg anbefale et godt bosted
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Askermann

Hallo! Vi har aldri hvert i Votsalakia men har vært på Samos hver år siden 86. De siste årene flere ganger. Skulle bare dit en tur men,men. Kan ikke skjønne at det ikke går fint og bade i Pythagorion det er ikke noe problem. Mange fine plasser. Mye fint og oppleve er det også i nærheten. En annen fin plass er Kokari.
God tur til dere og dere får en fin opplevelse :)

Minerva

Pythagorion har en fin liten sandstrand. Litt lenger øst - ca. 20 min. med bil - er det en annen fin sandstrand som heter Psili Ammos (samme navn som den som ligger nær Votsalakia).

Jeg har ikke bodd i Votsalakia, og kan heller ikke tenke meg det, da det som IngeS sier er et kunstig oppbygd turiststed. Pythagorion er en sjarmerende og ekte liten by som jeg vil anbefale på det varmeste. Hvis du bor der og leier bil, kan du jo kjøre til Votsalakia en dag for å nyte strendene der.

Svein~B

27. Jan 15, 11:19:49 #5 Last Edit: 27. Jan 15, 15:42:34 by Svein~B
I motsetning til de som skriver over, har jeg faktisk vært i Votsalakia  :)

Jeg vil ikke akkurat kalle Votsalakia en by. Det er et spredtbygd område langs ei stor strand. Det er noe fortetting det siste stykket fram til den høyden der hotellet og restuaranten som heter Votsalakia ligger, men å kalle det en by er å ta i. At det skulle være noe plagsom trafikk her, stiller jeg meg ganske uforstående til. Det er et avsidesliggende sted rett og slett. Nærmeste by er Ormos Marathokampou. Den ligger tre kilometer øst for Votsalakia og er faktisk en koselig liten fiskerlandsby, men stranda er ikke spesielt fin.

Jeg har hørt det før det at Samos ikke har noen fine strender. Årsaken til det er at strendene ved turiststedene stort sett bare er steinstrender. Men de fine strendene fins. De er bare litt bortgjemt og til dels litt vanskelig tilgjengelig. Du må ha leiebil og et godt kart. Skal du ha koselig by og fin strand, tror jeg nok Pythagorion er det beste alternativet, men sandstranda der er veldig lita, så der blir det trangt hvis alle som foretrekker sand skal samles der. Jeg vil si at stranda vest for Pythagorion er omtrent like fin som den i Votsalakia. Begge består av grus og sand, men blandingsforholdet er litt forskjellig. I Votsalakia er det nok mer sand enn grus og på Potokaki er det omvendt. Det går også an å bo ved den stranda, for eksempel på Kouros Bay, og ta kveldsturer inn til byen. Det må sies at hotellet og stranda ligger veldig nær flyplassen, men det er ikke mange flyene som tar av og letter i løpet av en dag. Den nærmeste Psili Ammos-stranda er 11 kilometer unna. Der er det lys, fin sand og ikke stort annet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

GeMic

Har skrevet et eget tema ang. Votsalakia i dag!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...