Logg inn med Facebook eller Google!

Fire uker på Karpathos!

Started by Niaas, 09. Nov 14, 15:03:15

Previous topic - Next topic

Niaas

09. Nov 14, 15:03:15 Last Edit: 09. Nov 14, 15:08:31 by Niaas
I hele oktober bodde vi i Villa Zoe på Karpathos! Det ble herlige dager!
Vi kom frem sent søndag kveld 5.okt. etter en lang reise og var spente på å se hagen vår i lyset mandag morgen!
Der hadde det grodd, men eieren hadde vært så snill og luket en god del for oss, så det så ganske så bra ut!
Det ble en enkel frokost før vi gikk til byen. Deilig å være tilbake.
Det tar ca ti minutter å gå inn til nærmeste butikk, og stranden. Og ca 20 minutter til sentrum.


Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

Det ble fine uker med mange flotte turer, to overnattingsturer til Olymbos og Diafani, og arbeid i hagen!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

Vi fikk med oss avslutningskvelden på Pelagos, det var en trivelig kveld!
Mange danset, og det var fullt av både grekere og andre der. Og mange fikk synge også.
Runddansen ble så stor at det ble startet en egen ring ute på gaten. Det kom biler kjørende, de stoppet, gikk ut av bilene og ble med på dansen! Kjempemorsomt!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

Da vi var i Olymbos tok vi oss en tur til Avlona og vandret rundt om kring der. Der er det mye gammelt og forfallent,
men også steder som er satt godt i stand.
Det er utrolig å tenke på så mye arbeid som er utført der i mange år, og så utrolig mange steiner som er flyttet på!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

En dag gikk vi en flott tur ut til kapellet på høyden ut fra Volada, over Aperi. Der er det fantastisk utsikt, og det er ikke lange turen å gå ut dit!

En annen dag kjørte vi mot Diakoftis, men parkerte litt før og gikk veien mot Kastello, den sydligste halvøyen på Karpathos. Det var en spennede tur. Der var det mange ruiner, kan det være brukt under krigen? Så også noe som nesten så ut som skyttergraver?
Etter turen ble det tid for et bad i bukten der! Herlig vann!!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

Like ved Pigadia ligger det en flott hule! På baksiden av Akropolis, på vei mot Larnitissa.
Vi fant ut at vi ville se nærmere på den, og gikk dit en dag det blåste kraftig! Det gjorde turen mer spennende!

Mon tro om noen har bodd i hulen engang? Nå for tiden bor det vel mest geiter der.

Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

En dag gikk vi en fantastisk tur jeg har ønsket å gå lenge!
Vi kjørte opp til Lastos-platået, parkerte bortenfor det lille klosteret og gikk veien som tidligere gikk helt ned til Volada.
Dessverre er den ødelagt det siste stykket på grunn av ras ved steinbruddet.
Det ble en flott tur med mye " jeg undrer meg på hva jeg får å se over det høye fjellet"
Vi kom aldri så langt at vi kunne se helt frem, vi måtte huske på at vi også skulle gå tilbake. Men en flott tur var det!!
Og vi kunne se rett ned til Kira Panagia og veien ned dit! :-)
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

Noen bilder fra Pigadia. Det var ganske stille i byen, og etterhvert som ukene gikk, stengte flere og flere restauranter.
Men noen er alltid åpne, så det er ikke noe problem å få seg mat utenom sesongen! :-)
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

Nasjonaldagen 28.oktober! Da var det mange folk i Pigadia! ALLE var der, og etter at det offentlige var over, skulle alle spise lunch. Da ble det kø utenfor de spisestedene som var åpne! Det var morsomt å se alle barna gå i paraden. Hver torsdag i ukene før hadde alle barna utedag på skolen, i olivenlunden bak huset vårt! Det er MANGE barn i Pigadia! :-)
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Niaas

Og tilslutt noen bilder fra haven vår. Der har det vært litt utvikling på de to årene vi har leid huset.
Det var en parkeringsplass og en harvet firkant med et oliventre på da vi flyttet inn.
Nå er det gjerde rundt, vi har fått satt opp en pergola så parkeringsplassen er blitt en flott uteplass.
Vi plantet et appelsintre i mars, det har gitt oss 7 appelsiner i år. Vi tar med oss fem av dem hjem, for å se om de vil modnes videre.
Vi plantet også en bougainvillea i mars, den har virkelig vokst! Vi kjøpte en til som vi plantet nå, og den har sett ganske lei seg ut siden vi satte den i jorden, men nå de siste dagene så den ut til å trives mere.
Ellers har vi plantet urter og krydder nå, basilikum, rosmarin, oregano, timian og mynte. Vi plantet også litt salat, som naboen får spise opp nå som vi har reist hjem..
Vi fikk en flott gammel metal-port fra Olymbos, den har vi rustbehandlet og malt, så vi håper å få hengt den på plass inn til haven nå iløpet av vinteren.
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Riitta

Tack Nina att du berättar och visar bilder för oss från Karpathos vid höstetid :) Villa Zois hage blir bara finare och finare :) Gatorna är ju lite "tommare" än på turistsäsongen, men det är speciellt med lugnet som befinner sig på ön!
Längtan blir inte mindre när man har sett alla bilderna ::) :-\

Riitta

kaka

Dette var trivelig å se og lese, Niaas! Så mange fine turer, og, - i det hele tatt.
Dette bekrefter at Karpathos er en øy jeg gjerne besøker igjen.

Veldig vakre kveldsbilder fra Olymbos!
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...