Logg inn med Facebook eller Google!

Øygrupper

Started by Svein~B, 02. Nov 14, 18:20:36

Previous topic - Next topic

Svein~B

For å gjøre det enklere for deg selv på din første øyloffing, bør du velge øyer som lett lar seg kombinere med hverandre. Det vil først og fremst si å holde seg til øyer innen samme øygruppe. Det er få forbindelser på tvers av øygruppene. Ferjerutene går først og fremst innen øygruppa og til og fra fastlandet.

Øygruppa Kykladene består av mange øyer. Ferjerutene går først og fremst til og fra fastlandet og i liten grad på tvers. Derfor er det vanskelig å kombinere for eksempel Amorgos og Sifnos. Selv om de hører til samme øygruppe er de relativt små øyer som ligger på hver sin kant. Jeg vil generelt råde deg til å ta de to øyene i hver sin ferie og heller finne øyer som ligger nærmere hverandre.

De joniske øyene er ikke så veldig egnet for øyloffing. Øyene ligger for det meste veldig spredt og de ligger nær fastlandet, så ferjene går stort sett bare til og fra fastlandet. Du må altså regne med å reise via fastlandet for å komme deg fra den ene øya til den andre og det kan også hende at det ikke er så lett å komme seg fra det ene ferjestedet til det andre på fastlandet.

De nord- og østegeiske øyene vil jeg si er lite egnet for nybegynner-øyloffere. Øyene ligger veldig spredt og det er få forbindelser mellom dem.

Dodekanesene er for det meste veldig godt egnet for øyloffing. Unntaket er Kassos og Karpathos som ligger litt for seg selv og med veldig få ferjeforbindelser. I 2009 var disse en periode helt uten ferjeforbindelse en periode fordi det eneste rederiet som betjente dem hadde økonomiske problemer. Mellom de andre øyene er det rikelig med forbindelser og det er mange kombinasjonsmuligheter.

De argo-saroniske øyene er godt egnet for øyloffing. Forbindelsene går for det meste til og fra fastlandet, men det er også noen ferjer som går innom flere øyer. Disse øyene kan med hell kombineres med et besøk på den østre delen av Peloponnes som strengt tatt ikke er en øy, men som har mange hyggelige feriesteder og mange severdigheter.

Sporadene har rikelig med forbindelser med hverandre, bortsett fra Skyros som regnes som tilhørende øygruppa, men som ligger veldig for seg selv og ikke har noen forbindelser med de andre øyene i gruppa. Denne øygruppa kan gjerne kombineres med et opphold på den naturskjønne Pelionhalvøya på fastlandet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...