Logg inn med Facebook eller Google!

Agios Gordis på Korfu

Started by karkit, 04. Jun 14, 22:56:09

Previous topic - Next topic

karkit

Hei. Vi er et par i tyveårene som er Hellasfrelst!  :-* Vi drar til Hellas hvert år, og gjerne flere ganger i året også. Nå har vi bestilt reise til Agios Gordis på Korfu 14.juni. Noen som har noen erfaringer på hvordan dette stedet er, og hvordan man kommer seg inn til Korfu by? Vi vurderer å leie scooter, for det pleier vi og da ser vi ofte mye spennende. Jeg blir glad for alt av tips ogs  ;D

arn

Vi har vært der to ganger. Det er en flott og lag sandstrand der, men da vi var der i august i fjor var det desverre mye grums fra vegetasjonen i vannet der. Ellers er det et lite sted, mye turister, men likevel rolig og lite natteliv. Let litt bak hovedgata, eller den eneste gata:) så finnes det ett par matsteder som er av den gamle greske sorten. Hele familien i jobb, fra bestemor til barnebarn. Kjøtt og grønnsaker fra egen avling. Og gresk aften på Romantic Palace må dere få med:)
Inn til byen kan dere bruke scooter, men det går også buss på ettermiddagen. Drosje mener jeg kosta ca 25 euro.
Er jo ellers ei grønn øy så en dag eller flere på scooter/biltur er en fin opplevelse.

karkit

Quote from: arn on 05. Jun 14, 10:35:55
Vi har vært der to ganger. Det er en flott og lag sandstrand der, men da vi var der i august i fjor var det desverre mye grums fra vegetasjonen i vannet der. Ellers er det et lite sted, mye turister, men likevel rolig og lite natteliv. Let litt bak hovedgata, eller den eneste gata:) så finnes det ett par matsteder som er av den gamle greske sorten. Hele familien i jobb, fra bestemor til barnebarn. Kjøtt og grønnsaker fra egen avling. Og gresk aften på Romantic Palace må dere få med:)
Inn til byen kan dere bruke scooter, men det går også buss på ettermiddagen. Drosje mener jeg kosta ca 25 euro.
Er jo ellers ei grønn øy så en dag eller flere på scooter/biltur er en fin opplevelse.


Tusen takk for svar! :) Jeg skal definitivt ta tipset om å gå på tavernaer i andre gater enn hovedgaten, de er ofte litt billigere og mye bedre mat.
Vi kommer nok til å leie en scooter. Er det noen steder vi burde reise å se på, som ikke er så lang avstand fra Agios Gordis?

bengalow

En populär utflykt med båt går till Saranda i Albanien från Korfu stad. Det tar någon timme, men det är ett intressant besök i ett nytt turistland. Prova det!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kari

Jeg har aldri vært på Korfu og har derfor lite tips å komme med, men har hørt mye bra om å ta en tur til Albania som Bengalow skriver om. Et vennepar har prøvd dette, og var veldig godt fornøyd. For øvrig går deres neste sommerferietur til Albania, så de var tydeligvis veldig godt fornøyd med hva de opplevde der.

God tur  :D
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

karkit

Oj, så spennende å reise til Albania. Vi hadde garantert gjort det hvis vi skulle være to uker som vi pleier. Men jeg føler at det blir litt vel kort tid når vi kun skal være en uke  :-[

Svein~B

Det er et koselig lite sted med en veldig fin strand. Det er bare ei gate, som det antydes her, men det går også noen veier og stier litt på kryss og tvers bakenfor.

Noe av det fine med stedet er at det er vanlig at om det ikke er basseng der du bor, kan du benytte bassengområdet på de andre stedene, for eksempel på Mires som ligger i nedre del av hovedgata. Betingelsen er at du ikke nyter medbrakt, for de har servering der. Så kjøp i hvert fall vann, is og kaffe hvis du er der, men da kan du ligge der hele dagen hvis du vil. Jeg vil også anbefale å spise lunsj på Mires. Det er familiedrevet og hjemmekoselig, en ordentlig gresk taverna selv om den altså ligger ved et bassengområde.

Bussen går sju ganger om dagen. Jeg tok den aldri, men jeg mener det ble sagt at det tok 40 minutter til byen. Jeg vil ikke anbefale scooter hvis dere vil se øya, på grunn av øyas størrelse, topografi og ikke minst trafikkultur. Jeg tror bil er mer egnet hvis dere vil se øya, men jeg vil heller ikke anbefale noen av de lokale bilutleiebyråene. Jeg vil si at kjøretøyene deres var til dels i dårlig stand. Lei heller bil på flyplassen eller i byen. Bussen går fra helt øverst i hovedgata.


Hvor skal dere bo?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

karkit

Takk for svar :) Vi skal bo på Hotel Irene. Jeg fikk inntrykk av at det ligger ''midt'' i hovedgaten der. Er det noen andre fine strender i umiddelbar nærhet som er fine å kjøre til?  ;D

JohnS

Agios Gordis har ei flott strand, og noen fantastiske solnedganger, jeg tror jeg tok over to hundre solnedgangsbilder der.  Et par brukbare tavernaer, men det var dessverre også alt.  Jeg tror stedet må være det aller minst interessante sted vi har besøkt i Hellas, er i alle fall på topp-3 lista.  Men utflukter til Korfu by, og til Paleokastritsa ikke minst, redda så absolutt turen vår.   Men smaken er jo så forskjellig da........   :D
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

karkit

Takk for svar JohnS. Hvor er Paleokastritsa? Kjørte dere dit, og hva er fint å se på der? Jeg setter pris påalt av tips :) Takk

JohnS

05. Jun 14, 18:13:27 #10 Last Edit: 05. Jun 14, 18:18:48 by JohnS
Paleokastritsa ligger på vestsiden av Korfu, noe lengre nord enn A. Gordis.  Vi tok buss, og det funket helt fint, selv om bussrutene på Korfu er organisert omtrent på samme måten som de fleste andre steder/øyer i Hellas, med Korfu by som et "nav" som alle ruter går inn til, og ut fra.  Det klaffa helt fint for oss, men jeg ville ha sjekka rutene, slik at det ikke blir lang ventetid i Korfu by før bytte av buss.  Ikke for det, skal man vente på buss, er Korfu by absolutt ikke det verste stedet å fordrive en stund.

Paleokastritsa er et vakkert sted, med et par gode tavernaer.  Hovedattraksjonen er båtturer gjennom et fantastisk klippelandskap med små grotter som båtene er innom, en tur som absolutt anbefales.  Turen tar en liten time, og båtene går hele tiden, kanskje med 5 - 10 min mellomrom.

Noen bilder fra Paleokastritsa og båtturen:  http://hellasforum.net/index.php?topic=6656.0
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Svein~B

Irene ligger øverst i byen, på begge sider av hovedveien til Korfu by. Bassengområdet ligger et stykke unna på oversida. Jeg ser at Apollo skriver at sentrum er 0 meter unna. Da er det nok toppen av hovedgata de regner som sentrum. Jeg skal ikke si meg uenig i det. Det er der bussen snur og taxiene står også der. Det står også at det er 350 meter unna. Det betyr at hovedgata er 350 meter lang, for stranda er i den andre enden.

Paleokastritsa er helt nydelig. Det vil jeg også si at veien fra Paleakstritsa og nordover er. Jeg synes klippene vest for Sidari på nordkysten var veldig verdt og se og at Kassiopi var en koselig liten by. Jeg vil også anbefale en tur til toppen av fjellet Pantokrator. Om dere ikke tar dere tid til en utflukt til Albania, kan dere i hvert fall se over sundet til Albania. Det går bilvei helt til toppen og det er en bar der, i tilknytning til et kloster som ligger der og som det går an å besøke.

Jeg vil si at den fineste stranda er i Agios Gordis. Alle de andre strendene vi var på, var mindre fine i hvert fall. Stranda i Sidari er også veldig fin, men der blåste det veldig mye da vi var der.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...