Logg inn med Facebook eller Google!

Forslag til "september-turné" 2014?

Started by Anders, 10. Apr 14, 15:37:51

Previous topic - Next topic

Anders

Jeg vet det kanskje er litt tidlig, men jeg ber om forslag og gode idéer uansett :-) Etter "ordre" fra mitt reisefølge må jeg se etter noe annet enn de sentrale Kyklader.... hun ville oppleve noe annet iår :-)
Av alle ting har jeg sånn smått om senn havnet på en litt sånn "kortreist turist"-rute... enkel og håndterbar, men like fullt innholdsrik og spennende. Etter alle bilder og beskrivelser her inne, så ser jeg for meg en rute som inneholder både øyer og fastland (Peloppones). Egina, Agistri og Poros, før vi tar for oss av kultur og Nafplio og kanskje utvide kjennskapet til Athen?  Men med muligens MER enn tre uker tilgjengelig, så bør vi vel klare å bli ganske mett de fleste steder?
Eller skal vi satse på de sydlige Doddiser... eller Chios og Lesvos... "jeg spørger kun, mitt kall er ei at svare" (iallfall ikke ennå :-) Noen gode argumenter for det ene eller det andre?

Kabi

Skulle tro at Katherinas reiseskildringer gir deg nok argumenter for Pelopennes ;) Dessuten anbefaler jeg (nok en gang) www.visitnafplio.net  :) Admirala har også med Poros, Hydra og Spetses. Har vært på både Chios og Lesvos, men må innrømme at Pelopennes er desidert favoritt-reisemålet ;)

kaka

Jeg støtter selvsagt ditt reisefølges ønske om noe annet, og ville selv gjerne fulgt i Katherinas og Sverres hjulspor på Peloponnes.
Jeg bare lurer på hvor avhengig du er av nærhet til havet, - til at det er en del folk omkring, - barer å sitte ned ved for en prat, osv.... (Har en følelese av at det er ganske viktig for deg).
Det vil du nok finne i Nafplio, men ikke i samme grad i landsbyene innover og oppover. Dette har du nok registrert selv gjennom de mange skildringene fra landsbybesøk på Peloponnes.
Kanskje du også ville smelte i møte med disse gjestfrie sjelene oppigjennom  :)

Lesvos har mye å by på, etter min oppfatning, og i Plomari ville du nok kunne gledet deg over dagliglivet :)
Mange ville nok heller anbefale nord, med Molimvos. Jeg synes jo også "hovedstaden" Mytilini er fin for en dagstur.

Chios tror jeg er en flott øy, så sant dere disponerer bil (noe jeg ikke gjorde, og derfor opplevde oppholdet litt begreset)

(Poros syntes jeg, personlig, var litt kjedelig, uten at jeg kan si helt hvorfor)

Her skal det vel snakkes litt frem og tilbake, regner jeg med.
Spennende å høre hva dere faller ned på. Fastlandet om høsten er slett ikke dumt.
KariK

siljeae

Chios er fantastisk :) Definitivt et pluss å kunne reise litt rundt, mange særegne steder å besøke :)

Ole

De argosaroniske øyene er fine, men sjekk båtrutene på forhånd. Jeg tror det er vanskelig å kombinere Egina og Agistri med Poros, men muligens finnes det en rute.....så slipper du å reise innom Pireus bare for å skifte båt. Kanskje Poros, Hydra, Spetses kan være et alternativ? Det er samme rute.

Tjorven

Chios har jeg ikke vært på, men to ganger på Lesvos derimot, med base i middelalderbyen Molivos helt i nord  :-*  Vakkert der!!! Tror dere ville likt den byen begge to (og merker at jeg godt kunne ha tenkt meg dit igjen, men det er jo så mye man vil se....) skulle gjerne ha frista deg med bilder derfra også, men den gang var jeg ikke digital  ;) Første gangen var jeg der sammen med ei venninne, vi leide bil og fikk sett mer av den flotte øya. To år etter reiste jeg på min aller første alenetur, og det gikk bra det og  :) Regner ikke med at det er så store forandringer der, siden byen er verneverdig og står på Unesco-lista.

Agistri - been there - og store forandringer siden, har jeg sett fra Oles bilder. Men lett å komme seg dit og til Egina fra Athen. Det mest interessante med Agistrituren var imidlertid turen over til øst-Peloponnes: Mykene, Epidavros, Korintkanalen og Nafplion. Det var en guida busstur, med gresk engelskspråklig guide. Hun var full av info og spennende myter som hun fortalte om på veien (ala han vi hadde på bussturen på Naxos) Dette gjorde denne turen spesielt interessant, i tillegg til de historiske stedene vi besøkte. En tur som sitter sterkt i minne, mange år etter  ;D

Katherina og Sverres "verden" er jeg også fasinert av, men vet ikke helt om det er helt i din gate, som kaka var inne på.
Dodekanes derimot, tror jeg er veldig deg (du har jo vært på Patmos iallfall)  ;D Unngå Kos (annet enn for ankomst eller avreise med fly) Hopp så avgårde til Lipsi, Leros og Fourni,  så har du reiseruta til Sisi og meg i høst  ;D Gleder meg spesielt til lille sjarmerende Fourni  :-* Hele 5 år siden sist, men har lengta tilbake ever since, og endelig blir det nå til høsten.
Jaja, litt å tygge på her, håper jeg  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Rart å se DU like this.... men det går seg vel vel til :-) Og av dagens tilbakemeldinger så tror jeg vel at jeg må finne på noe snedig..... hvordan få en ny og interressant og spennende turne ende opp på Naxos! :-) Neida, bare tuller.... takker for alle gode råd, og håper dere fortsetter.....

Tjorven

12. Apr 14, 02:52:27 #7 Last Edit: 12. Apr 14, 02:56:42 by Tjorven
Quote from: Anders on 12. Apr 14, 02:19:18
Rart å se DU like this.... men det går seg vel vel til :-) Og av dagens tilbakemeldinger så tror jeg vel at jeg må finne på noe snedig..... hvordan få en ny og interressant og spennende turne ende opp på Naxos! :-) Neida, bare tuller.... takker for alle gode råd, og håper dere fortsetter.....


Ja, jeg håper du tuller litt nå, for du kan få en vel så "interessant og spennende turne" ved IKKE å ende opp på Naxos  ;D  Widen up your horizon, man  ;)
Og det sier jeg, som stadig vender tilbake til Anti, men det er litt trygt når en "kvinde" reiser på alenetur, da  :D  (Men i år seirer oppdagelsestrangen, og jeg føyer til to helt nye øyer etter at jeg har vært "hjemom"  ;D )
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Quote from: Anders on 12. Apr 14, 02:19:18
Rart å se DU like this.... men det går seg vel vel til :-) Og av dagens tilbakemeldinger så tror jeg vel at jeg må finne på noe snedig..... hvordan få en ny og interressant og spennende turne ende opp på Naxos! :-) Neida, bare tuller.... takker for alle gode råd, og håper dere fortsetter.....


Hva med abstinensen?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...