Logg inn med Facebook eller Google!

Video eller still-bilder? Hva foretrekker du?

Started by Anders, 18. Mar 14, 19:49:42

Previous topic - Next topic

Anders

Vi kan jo ta en liten diskusjon her? Noen som har sterke synspunkter på dette? Positive eller negative.... liker du best å sitte i fred og ro og se bilder som andre har lagt ut, eller hender det at en video kan gi deg et lite "kick" også? Jeg har jo bare et sånt lite idiotsikkert kamera fra tidenes opprinnelse, og ikke har jeg særlig øye for gode motiver heller, men jeg knipser nå ivei uten å tenke så mye over det. Og jeg liker å se bilder :-)  Men jeg syns også det er spennende og okay å se "levende film" fra egne og andres opplevelser. Høre lyder og prat og omgivelsene... gir meg mye. Noen som mener noe?

karri

Ja takk, begge deler....
Video ser jeg en gang, kanskje to... mens bildene kan jeg komme tilbake til opptil flere ganger... og synke dypt inn i pc-ruta!  :dream:
Hvis jeg velge bare et alternativ, blir det still-bilder som gjelder for meg. 
KARRI

Kristian

Bilder og film må fortelle noe.

Satt nå i kveld og så på Ut i Naturen på NRK. Hvorfor i H.. skal man ha en, ellers ypperlig, men i den sammenheng intetsigende musikk lagt over en ypperlig naturskildring?
Dt samme gjelder bilder uten sammenheng.

Dagens bilde fra Samos, eller blomsterbildene for den saks skyld, til Inge forteller ingen ting uten at jeg vet hva sammenhengen eller historien er. Ikke nødvendigvis hvert enkelt bilde.

Derfor kan en av Anders sine "rusleturer" med en liten kommentar fortelle mer enn enn hundrevis av bilder uten kommentarer.

Tjorvens sine "reiseskildringer" fulgt av et lite utvalg av bilder forteller også mye,

Konkluson?

Kanskje legge litt mer arbeid i en kommentar enn i mengden av bilder, selv om de er aldri så bra!

Forstå meg rett, selv bilder uten kommentarer  kan være bra for mange -----

:goodjob:
Kristian/Planer er til for å utsettes

kaka

Generelt foretrekker jeg bilder fremfor video. Jeg synes det gir mere ro og mulighet til fordyping å se bilder , - og helst med tekst som utfyller.

Men, jeg har også hatt glede av noen videoer.
KariK

Anders

Jeg får ofte kritikk av mitt reisefølge fordi jeg ikke kommenterer og snakker om hva det er jeg filmer. Men det og høre sin egen stemme, og antagelig si noe feil  :D, er et sjokk hver gang.  :D 
Men jeg liker veldig godt levende bilder som kan gi meg en følelse av å "være der".

Kristian

Quote from: Anders on 18. Mar 14, 20:48:10
Jeg får ofte kritikk av mitt reisefølge fordi jeg ikke kommenterer og snakker om hva det er jeg filmer. Men det og høre sin egen stemme, og antagelig si noe feil  :D, er et sjokk hver gang.  :D 
Men jeg liker veldig godt levende bilder som kan gi meg en følelse av å "være der".


Enig, men ikke helt "dødt" Liker å vite hvor jeg er og hvem "reisefølget" eventuelt kommentaren gjelder!

;)
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

Skal prøve å lage til en annen en da....  :D

stein

Jeg er enig med flere kommentarer over her om at bilder bør ha en tekst. Et bilde med en liten fortelling synes jeg gir mer en bare et bilde.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Kristian

Quote from: stein on 18. Mar 14, 20:59:58
Jeg er enig med flere kommentarer over her om at bilder bør ha en tekst. Et bilde med en liten fortelling synes jeg gir mer en bare et bilde.


Ikke nødvendigvis mer enn "hvem, hva og/eller hvor"

:juble:
Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Quote from: karri on 18. Mar 14, 20:17:12
Ja takk, begge deler....
Video ser jeg en gang, kanskje to... mens bildene kan jeg komme tilbake til opptil flere ganger... og synke dypt inn i pc-ruta!  :dream:


Må si meg enig med karri  :)
Jeg syns også at enkeltstående bilder blir mer interessante når man vet hvor det er tatt, og eventuelt historien bak et spesielt bilde.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Selv foretrekker jeg å ta stillbilder, og å se på stillbilder her i forumet. En og annen video kan være ok hvis de er gode og informerende, ellers kan de fort virke lange og intetsigende hvis jeg ikke har vært tilstede der og da. Noen videoer linket fra YouTube kan være morsomme, men synes vel videokvaliteten ikke blir like god som stillbilder.

Jeg har absolutt sansen for innleggene der det er forklarende tekst iblandet bilder. Mange gode eksempler i reiseskildringene.

En tekst og forklaring rundt et eller flere bilder/videoer inviterer meg til å se og forstå mer av motivene, for hvis jeg ikke er kjent der bildene er tatt, så kan det være "hva som helst, hvor som helst i Hellas". Den ene greske tavernaen med gresk salat i nærbilde kan jo være fra fastlandet og helt ut i øyhavet til Kreta, men hva var det med denne tavernaen og akkurat den greske salaten som er spesielt? Historien rundt bildet blir derfor det bærende, og som faktisk formidler noe til meg.

Det er forresten en stor fortellerglede og mange flotte bilder og videoer her i forumet, så stå på folkens, ta bilder og videoer og del opplevelsene deres med oss alle!
Glika i zoi

ingaberentine

Ja takk begge deler, sa jeg for mange år siden, da både kamera og ikke minst videokamera var av litt størrelse. Jeg fikk klar beskjed fra mitt reisefølge at det tok alt for lang tid om jeg først skulle ta bilder av et objekt og så finne frem videokamera og ta video av det samme, nei det gadd de ikke  vente på. Derfor ble valget at jeg konsentrerte meg om å ta bilder og jeg er nok der enda, selv om fotoapparatene jeg har i dag tar gode videor også. Det har riktignok blitt mer film de siste par årene igjen, men egentlig lite i forold til tid jeg bruker på å ta bilder. Jeg liker nok fremdeles best å ta bilder.......

Skal allikevel bli spennendde å se hva dette året bringer med seg hjem av bilder og film, siden jeg har kjøpt nytt kompaktkamera som tar bra video også............

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...