Logg inn med Facebook eller Google!

Plomaris sjarm , - og mange hus

Started by kaka, 24. Jul 13, 18:59:16

Previous topic - Next topic

kaka

Det ble en sommeruke i Plomari i år (2013) også.

Som antydet i baren, er jeg svært betatt av husene i denne byen, - hvordan de ligger i terrenget og i forhold til hverandre, - fargene, - eller mangel på farger, - spor av gammel storhet, osv osv. Samtidig regner jeg med at ikke alle lar seg fasinere like mye av disse husene, - som til dels kan betegnes som rønner.
Men jeg vet i hvert fall om et par til som har latt seg gripe av byens sjel.

Byen ligger på flere koller. Jeg har forsøkte å vise byen fra sjøsiden, ved å sette sammen noen bilder til ett, - men ga opp det prosjektet.
Det får bli enkeltebilder.
Jeg begynner med de som viser sentrum (i front) På toppen av kollen, inn i skogkanten, ligger Elias-kirken, ble jeg fortalt da jeg gikk her og fotograferte(har vært der oppe)



Ved den betongfargete kanten, midt i bildet, ligger flere tavernaer og barer .
KariK

kaka

Vendt mot høyre, ser jeg helt til enden av stranden i Agios Isidoros. (det ble noen timer med bok der  8) )
KariK

kaka

Snur jeg meg mot venstre, ser jeg området mot Ammoudeli, - og Prastio! registrerte jeg på en kveldstur der oppe (det syntes jeg var morsomt å se, men min forkjærlighet for områder i høyden med (omtrent) samme navn  :D )
KariK

kaka

 Et bilde til, tatt fra moloen.

Den dominerende betongkolossen midt i bildet, er vel det minst sjarmerende huset i byen (og visstnok rådhuset?)

Men rett overfor, - på begge sider, ligger noen av de virkelig vakre husene i sentrum.
KariK

JohnS

Brukte også mange timer med en bok, eller kanskje flere,  ved stranda i Ag. Isidoros, men satt det meste av tiden på en snack-bar eller hva jeg skal kalle det med en frappe for hånden.  Brukte også mye tid på å prate med de som drev sjappa, som jeg ikke helt husker navna på.  Het de Christina og Antonis kanskje?  Noen hyggelige timer jeg minnes med glede.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

dagstaalesen@hotmail.com

Plomari  er et vakkert sted mange minner kommer opp når jeg ser dine bilder. Vi tok frokosten flere ganger ute på moloen tidlig på morraen
Dag.

kaka

Jeg tror snackbaren rett og slett heter "Christina", JohnS. Av en eller annen grunn går jeg heller inn i "kroken" hvis jeg vil opp for lunsj (, - men etterhvert får man jo bragt det meste ned til solsengen  :ferie: )

Frokost på moloen, Dagstaalesen! Det må ha vært en egen stemning.
Brukte dere "Kantina", da?
KariK

karri

Forstår "forelskelsen" din for Plomaris sjarm veldig godt, Kaka.
Likte spesielt godt det aller første bildet du la ut i denne tråden  :hjerte:

"Jeg begynner med de som viser sentrum (i front) På toppen av kollen, inn i skogkanten, ligger Elias-kirken, ble jeg fortalt da jeg gikk her og fotograferte(har vært der oppe)"

Forventet nesten at du hadde vært der oppe  ;) Vakkert fra toppen og ned, men også veldig vakkert nedenifra og opp  :-*
KARRI

JohnS

Quote from: kaka on 24. Jul 13, 20:29:20
Jeg tror snackbaren rett og slett heter "Christina", JohnS. Av en eller annen grunn går jeg heller inn i "kroken" hvis jeg vil opp for lunsj (, - men etterhvert får man jo bragt det meste ned til solsengen


Solseng er et fullstendig ukjent oppholdssted for meg, og å innta lunch på en sånn innretning er ganske utenkelig..   ;) ..  så da drar jeg mine medreisende bort fra stranden og inn på et sted med forhåpentlig gode stoler, skygge og et tilstrekkelig tilbud av mat og drikke.......
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Tenkte meg det, JohnS  ;)
Jeg er ikke så glad i å sitte på stoler, så, så lenge det er en brukbar parasoll (=skygge) over solsengen passet denne sløve form for matinntak meg helt ypperlig  ;D

Men, om kvelden finner jeg meg en stol for å innta måltidene  :) Denne gangen ble det meze på flere forskjellige steder. Plomari er en by der mange av stededen litt "bakenfor" serverer meze.
Det har jeg lært å sette pris på!

Første kvelden endte jeg opp i smuget overfor supermarkedet. Her fikk jeg til og med valg: kjøtt eller fisk? Jeg koste meg stort med maten, - til og med kolokythiria, som jeg er så gald i! (Og halvmånen på egen tallerken, var en ost)
KariK

kaka

Jeg var nok litt tidlig ute, og kunne velge bord fritt. Det viste seg at jeg hadde valgt "vindusbord", - men en ny betydning. Jeg fikk servert maten gjennom vinduet  :D

En mann småløp flittig frem og tilbake og ordnet, litt her og litt der.

Jeg likte at de hadde laget en liten "pyntevegg" foran stedet de hadde tomme kartonger og annet smårot.
KariK

kaka

Rett overfor så jeg tvers gjennom det vakre huset med eføy (på forsiden), der det nesten alltid sitter fullt av folk (antagelig derfor jeg aldri setter meg der  :) )

Gjennom vinduet der jeg satt (Sakaki, heter visste det stedet), så jeg et artig veggmaleri, - og inne på kjøkkenet ble maten samvittighetsfullt tilberedt.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...