Logg inn med Facebook eller Google!

Ta vare på dine digitale bilder!

Started by Ole, 01. Jun 13, 21:28:08

Previous topic - Next topic

Ole

Nå tilbyr www.flickr.com 1 terrabyte med lagring. Det skulle holde for de fleste!  :)

ingaberentine

Har pr dato ca 1,34 terra byte bildefiler på harddisken, så det er for liten plass.  :(

Dessuten tørr jeg ikke tenke på den tiden det ville tatt å laste opp en terra byte når man kun har adsl med ca 0,5 Mbps opplasting under ideelle forhold nå på nattestid.........

Ole

02. Jun 13, 08:17:06 #2 Last Edit: 02. Jun 13, 09:01:16 by Ole
Det var mye, ingerberentine!  :)

Å laste opp alle bildene i full oppløsning tar nok for lang tid for de aller fleste. Komprimer bildene, så blir det overkommelig. Jeg har komprimert mine, og holder på å laste opp 50000 bilder. Med litt komprimering blir bildene mindre, mens vi med "vanlige øyne" ikke klarer å se forskjell på bildene. Men det tar tid......langtidsprosjekt.

Bruker man Flickr kan man i tillegg bruke PhotoSync som synkroniserer en bildemappe på harddisken mot Flickr.

ingaberentine

02. Jun 13, 10:06:26 #3 Last Edit: 02. Jun 13, 10:15:13 by ingaberentine
Ler"¦"¦"¦"¦.  ;D

Dessverre har jeg ikke "vanlige" øyne og kan absolutt IKKE tenke meg å komprimere bildefilene mine og for å være ærlig, det er derfor jeg er "livredd" til å bruke web-basert lagring, for da har jeg ikke selv kontroll på hva som evt. vil bli gjort med filene, for eksempel under opplasting og evt. senere.

Jeg tar ALLTID og lager alle bilder i både råfiler og jpg-filer når jeg fotograferer. Har denne muligheten både på speilreflekskamera og kompaktkamera og det er spesielt alle nyansene som ligger i en råfil jeg aller helst vil ta vare på, for man vet ikke hva fremtiden vil bringe av fotoprogram. Kanskje man en dag kan dra frem mye av den informasjonen som f.eks. ligger i skyggeområdene av et bilde og som i dag stort sett er mer eller mindre mørkt, men som om man drar lit i spakene i et foto-redigerings-program allikevel kan se at det er noe informasjon der. Muligens morgendagens eller overmorgendagens program kan gjøre noe med dette og da er det dumt å komprimere dette området til "bare" et sort område, noe som høyst sannsynlig vil skje under komprimering av en bildefil.

For å ha "full" kontroll på bildefilene (har pr dato ca 115000, dvs, ca 60000 bilder siden de aller fleste av bildene er lagret i både råfil og jpg) tar jeg backup av dem på ekstern hardisk og en gang i året tar jeg backup på ny ekstern hardisk (disk nr 3) av backupen. En Nas-server med minst 4 store hardisker i Raid 5 eller 6 er drømmen"¦"¦"¦"¦..

Jeg er allikevel enig med deg om at for de aller, aller fleste som er så heldige å "vanlige" øyne så virker dette til å være et godt tilbud fra flickr.com

Som sagt, så har ikke jeg "vanlige" øyene"¦"¦"¦  :)

Ole

02. Jun 13, 11:10:42 #4 Last Edit: 02. Jun 13, 11:13:18 by Ole
Nå mente jeg ikke at man bør komprimere bildene sine og laste dem opp til nettet, for så å slette de fulloppløslige man har hjemme/ i velvet. At man tar vare på sine originale bildefiler på både to og tre harddisker må man uansett. En nettlagring er en ekstra sikkerhet og man har tilgang til bildene overalt. Om bildene av barna eller barnebarna har noe skjult i en skygge er ikke viktig i denne sammenheng. Skal man redigere bilder, så er det ikke disse bildene man tar utgangspunkt i, men de fulloppløselige man har hjemme/i velvet.




Atle

Kjøpte ein slik sak http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764560 som står i Raid 5 med 4 x 2 terabyte hardisker og har dermed 6 tilgjengeligt. Litt treig er den men gjør nytta og og velså det.
Lagrer og alt i råfiler + jpg, ein liten jobb er det å gå igjennom alt men men :-)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

ingaberentine

Bare et kort spørsmål, var det vanskelig å sette opp denne serveren, har lest at flere av dem ikke skal være det enkleste å sette seg inn i...........

Atle

Quote from: ingaberentine on 03. Jun 13, 21:42:11
Bare et kort spørsmål, var det vanskelig å sette opp denne serveren, har lest at flere av dem ikke skal være det enkleste å sette seg inn i...........

Nå er jeg kanske litt i overkant data interessert og feil person og svare på om det var enkelt eller ei.
Syntes nå å huske at det var plugg and play :-) Det eineste som tok litt tid men skjer automatiskt er pariteringa
for Raid. Synolog har sin egen ver. som er det samma som Raid 5. Tror det var med ein installasjons cd for windows og mac.
Det finnes tillegsprogram som din egen nettsky og diverse, nettsky er greit men gjør ein en endring lokalt ein angrer på så er
den externe også endra så der bruker jeg begge deler slikt at det altid ligger orginale filer på den.

Hjalp det :-)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...