Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan velge riktig PC ?

Started by Diddi, 26. Feb 13, 10:18:17

Previous topic - Next topic

Diddi

26. Feb 13, 10:18:17 Last Edit: 26. Feb 13, 12:13:11 by frudiddi
Siden jeg må kjøpe inn en ny PC, føler jeg meg kastet ut på dypt vann. Tidligere har vi stort sett kjøpt gjennom jobben, og da har det kun vært 2-3 ulike å velge gjennom.
Er litt skeptisk til å ta imot info fra de i butikkene, for vet jo at de selger litt etter hva de tjener mest på. Slik er det bare.
Det jeg bruker laptoppen til er: Surfe på nettet, spille av en videosnutt, redigere bilder (photoshop element).HELLASFORUM, sende bilder pr mail, se på nett-tv.......Spiller ikke spill.
Bildene har jeg på en ekstern harddisk, men noen forminskede bilder pleier jeg å lagre.
Når man begynner å lese er det MANGE begreper som: SSD,oppløsning,str på harddisk,HDMI,VGA,Tunderbolt,USB,prosessor,RAM,ultrabook osv,osv....
Viktig for meg er at den er rask (utolmodig),enkel i bruk,logisk,gode taster,godt bilde mm
Noen som er litt datafrik????
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

filhellener

Quote from: frudiddi on 26. Feb 13, 10:18:17
Siden jeg må kjøpe inn en ny PC, føler jeg meg kastet ut på dypt vann. Tidligere har vi stort sett kjøpt gjennom jobben, og da har det kun vært 2-3 ulike å velge gjennom.
Er litt skeptisk til å ta imot info fra de i butikkene, for vet jo at de selger litt etter hva de tjener mest på. Slik er det bare.
Det jeg bruker laptoppen til er: Surfe på nettet, spille av en videosnutt, redigere bilder (photoshop element).HELLASFORUM, sende bilder pr mail, se på nett-tv.......Spiller ikke spill.
Bildene har jeg på en ekstern harddisk, men noen forminskede bilder pleier jeg å lagre.
Når man begynner å lese er det MANGE begreper som: SSD,oppløsning,str på harddisk,HDMI,VGA,Tunderbolt,USB,prosessor,RAM osv,osv....
Viktig for meg er at den er rask (utolmodig),enkel i bruk,logisk,gode taster,godt bilde mm
Noen som er litt datafrik????


U t e n å ha kompetanse til å kalle meg en "datafrik" fikk innlegget / behovet du beskriver meg til å tenke på en
I-PAD :)

Kari

Sjøløve

26. Feb 13, 16:02:18 #2 Last Edit: 26. Feb 13, 16:05:51 by Sjøløve

Jeg har ikke angret etter at jeg kjøpte en ny MacBook Pro da min gamle laptop krasjet i fjor sommer.

http://www.apple.com/no/macbook-pro/features/

Men det er kanskje litt slik med Apple-produkter - enten så elsker man dem eller så hater man dem  ;) ;)
Tror jeg kan si at den oppfyller de kravene du stiller:
- Rask (jeg er også utålmodig)
-  Enkel i bruk (når jeg bare fikk satt meg inn i hvordan Mac fungerer kontra en PC)
-  Logisk (for det er den - på samme måte som min Iphone viste seg å være da jeg byttet ut min håpløse Nokia smarttelefon  med et Apple-produkt)
-  Behagelig tastatur med mykt anslag og innebygd belysning slik at det ikke er noe problem å bruke den i dårlig lys.
-  Godt bilde - bildeoppløsningen er suveren - i tillegg har jeg en skjerm fri for refleks slik at bildegjengivelsen blir veldig mye bedre enn på min gamle PC med blank skjerm.
-  m.m.  Skjermen er stor nok til å kunne brukes til det meste - samtidig som laptopen har et lite og hendig nok format til å lett kunne ta med seg.     

Utover det å være så fornøyd med Mac at jeg trygt anbefaler produktet videre, har ikke jeg heller kompetanse til å kalle meg en datafrik.
Apple har forøvrig veldig gode nettsider hvor jeg har funnet svar på mange spørsmål som har dukket opp underveis angående bruk, funksjoner og programmer.
                 
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ole

Først bør du bestemme deg for hvor stor PC du vil ha. Så bør du se etter PCer fra Dell, Asus eller Samsung på mellom 4000 og 5000 kr. Hvis du vil betale det dobbelte for det samme, så går du for en Mac. Lykke til!  :)

PS: Personlig syns jeg batteritid er meget viktig for en bærbar PC. Ikke bare når man er ute og farter, men også hjemme i stua. Med 500 Gb får du plass til det du måtte ønske, ikke kjøp noe mindre enn i5-prosessor fra Intel. Trenger du DVD-spiller/brenner? Stadig flere PCer leveres uten dette. SSD bruker mindre strøm og er lettere enn en harddisk, men du får færre GB for pengene. HDMI er kjekt å ha, så han du koble PCen til TVen med en kabel og vise fram feriebildene dine. To USB er absolutt minimum etter min mening. En til mus og en til noe annet. RAM? Tja....noe under 4-6 GB hadde ikke jeg gått for. Se opp for Acer-maskiner med gode spesifikasjoner til en billig penge. Styr unna!  :)

Diddi

Tusen takk for alle svar ! Det er lett å bli lurt av gode tilbud, så man trenger litt kjøtt på beina ;)
Sønnen er i USA nå så han kunne evt kjøpt mac der, men de er veldig dyre. 15000 norske for 15 tommer her hjemme!!! Det kan de vel ikke være verdt ? Jeg skriver jo ikke rapporter etc Men, stilige er de!!
Ellers takk for oppklarende momenter, Ole  :D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Ole

På jobb har jeg en Dell 15,6 tommer. Knall-PC, men ikke det beste batteriet, og den er litt traust å se på. Neste gang jeg skal kjøpe PC blir det muligens en Dell.
Hjemme har jeg en Samsung 13.3 tommer. Liten og hendig sak med batteritid på 7,5 timer. Etter å ha brukt den i 1,5 år er batteriet like bra.

Ellers er plass til minnekort fra kamera et must for meg, men det er det vel på de fleste PCer. Er det det på Mac??

Diddi

Vi har og så en slik Dell, kjøpt i USA. Det er en veldig god PC, så det var det første merket jeg tenkte på. Batteritid på 1 ,5 hadde jo vært flott  ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anders

"Se opp for Acer-maskiner med gode spesifikasjoner til en billig penge. Styr unna!"

Sitter her på en Acer Aspire til en billig penge... den har gått som en klokke i tre-fire (?) år nå. Savner noen porter, spesielt en til det gamle videokameraet, men det er jo historie nå. Batteritid oppimot ti timer... tuller ikke. Men da kjøres ytelsen på skjermen ned.

Ny PC? Så mye RAM som mulig. Eksterne harddisker kan kjøpes for en billig penge hvis behovet oppstår (har en 2 terra til 5-600 kr).
Prossessor... avhenger litt av om du tenker å bedrive mye tallknusing eller flere ting samtidig. Og det har du visst ikke? Sørg for å få med tre-fire USB-utganger! Og så er det en ide å få butikken til å fjerne all den "søppel-waren" de kommer fyllt opp med... det er stort sett bare tull og tøys.

Ellers er vel de fleste laptoper idag "stort sett" likeverdige når det gjelder ditt (mitt!) bruk. Verd å sjekke hvordan skjermen er i sollys... egen port for minnekort er okay men ikke et must. Har en løs USB 35-i-1 leser som jeg bruker, og den funker helt perfekt. Tar nesten alt av kjente minnekort.

Men sjekk hvordan du opplever tastaturet! Det kan være behagelig og gi deg en god følelse... det er det værste med denne Acer'en. Helt flate "upersonlige" taster, med lang avstand mellom... liker det ikke.

Diddi

Den jeg ble frasjålet på toget var en ACER. Likte ikke tastene jeg heller. Det var en 17 tommer, litt for stor.... Tastene på DELL er kjempegode! Ser på dellmodeller på nettet, men de levers med windows 7  ??? (hos Elkjøp).
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anders

Vel, hvis det ikke er berøringsskjerm så spiller det vel ingen rolle?

Diddi

Nei, kanskje ikke, men når vi oppdaterte vår ble den litt raskere. Vil jo gjerne ha det nyesete da vet du. Er ikke bedre enn det  :P
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anders

Kjører Vista her, "giddet" ikke oppgradere til sjuern. Og det nyeste er ikke nødvendigvis det raskeste... det er bare at vi brukere har fyllt opp det gamle med rusk og rask som gjør det tregt. ALLE pc'er blir tregere med tiden... en helt blodfersk installering av Win '98 hadde sikkert kjørt veldig bra her hos meg (hvis den hadde vært mulig)

CD/DVD/altmuligspillerbrenner syns jeg enhver pc med respekt for seg selv bør ha :-)
Sjekk om der er innebygd kamera, og hvordan det aktiveres. Dumt å uheldigvis komme borti en knapp og avsløre for hele verden hvordan man piller seg i nesen... :-)
Sjekk viftestøy/hvor varm den blir å ha på fanget/hvilken side kontakter etc er på... mange sånne "pjaktischke" ting som blir mye viktigere enn alle de tekniske spissfidighetene som de prøver å "selge" maskinene på. Jeg har en egen bordmaskin som kun brukes (eller iallfall kun ble brukt til) videoredigering, så den er utstyrt deretter ang grafikk-kort og denslags. Det spiller liten rolle for sånn dagligdags bruk.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...