Logg inn med Facebook eller Google!

Mikke till Karpathos april 2012

Started by Mikke, 14. Apr 12, 22:32:40

Previous topic - Next topic

Mikke



Hej Tommy, visst ska jag det!!
Idag haver jag fixat faerdigt vattnet i diskhon i nummer 10 peau Garden Villa plus att Minas ville ha ett litet bord fastsatt i vaeggen i nr 4, sa det fick han....Sen petade jag i mej lite mat, har gjort som vanligt en stor gryta med gigantes plus diverse annat.

Sen aer det bara att sleva over laemplig maengd raett ner i den djupa tallriken som jag sen saetter direkt pa plattan....Funkar fint, och minimalt med disk...

Igar kvaell hojade jag over till English Jon,dels for att ge honom lite bukker och dels for att lana. Han beraettade att hans senaste projekt, en kvarn vid hans dubbelhus vid Lakki, hade kommit igang.
Pa hans tomt daer fanns en gang en kvarn och daer taenker han bygga en haestskoformad byggnad, precis som en gang kvarnarna pa Karpathos sag ut. I det huset blir det tva vaningar och laengst upp kommer det att finnas kvarnvingar med segel,som sitter pa en axel som gar till en generator. Hela huset kommer att se ut som fordom, men insidan blir modern....
Jag ska ta och sticka ut dit vid tillfaelle, men nu aer det full gas bade pa Garden Villa och Zephyros Village. Andreas har kopt nya solsaengar, denna gang i massivt trae och dom aer ganska tunga....Dom star nu pa plats runt den fyllda poolen, fast plasten aer kvar tills imorrn....
Chronis och Olga tittade forbi Zephyros idag, och Chronis beraettade att dom var INTE pa Kassos for att dyka, utan for att delta i nan sorts religios fest av nat slag for S:t Georgios tror jag.....
Vaedret aer ok, laetta moln och tempen ligger runt 25 grader.

Apollo-gaenget dok upp pa Garden Villa i formiddags tillsammans med Andreas, kanske var dom daer for lite koll, dels av de nyrenoverade rummen plus poolen,som maeter ca 10 x 6 m och rymmer 35 kubikmeter.Dom verkade raett glada och nojda med vad dom sag.
Det putsas och fejas runtomkring, t.ex sa har Stamatis och Vasilis nedanfor Pelagos dragit igang med att fixa iordning sin scooter/bil och cykeluthyrning.
Ska ta mej in i stan senare och fylla peau mitt grekiska telefonkort...

Igar pep jag upp till min tandlaekare Dimitris Spanos, som jobbade fast klockan var sju. Sa nu finns jag pa hans lista och han ringer naer det aer dax att fa gaddarna oversedda....
Thats all for now,over and out from a hectic Karpathos...
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Riitta

Bra att du gör fint tills dom första turisterna kommer :D

Riitta

Mikke

..jojo, Riitta, det aer alltid lite hektiskt sa haer dagarna innan de forsta gaesterna kommer..... :D
...idag var det lite lugnare, och jag satte upp rumsnummer pa Garden Villa.Sen tog jag isaer en kran i badrummet och avkalkade och smorde den, sa att den funkade.
Sen bar Andreas och jag upp solsaengar och placerade runt poolen, for en kompis till Andreas kom och fotade......Sen forsvann alla utom jag vid ett-tiden, sa jag gick "hem" till nr 8 och vaermde lite soppa och satte mej i pergolan och laeste och kaekade.
Sen stack jag ner till Zephyros, for vi skulle laga en kokskran och den lag vi och kaempade med i tva timmar innan det blev bra....Inte helt enkelt att ligga med halva overkroppen inkord i ett lite skap och jobba uppat......Vi byttes om, Andreas och jag, fast han aer lite storre aen mej. Till slut satte vi dit en helt ny kran och da bidde det taett.....
Nu aer klockan en hel del och sen har vi tagit plasten av de nya solsaengarna av trae som ser goa ut.
Nu hemat och en dusch.....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

IDag aer det 30 april och imorrn aer det helgdag. Yannis pa Amarillis som jag haelsade pa igar, ska med nan kompis till Avlona och jag far folja med om jag vill.....Hittade ocksa biljett hem med Fritidsresor fran Rhodos till Orebro sondag 6 maj for 298 SEK, sa den biljetten kopte jag och printade ut pa Yannis printer. Hoppa nu bara att Prevelis gar enligt tidsplan lordag 5 maj kl 16.00.....Planet hem flyger 11.10 sa jag kommer till Sverige i bra tid.Hem tar jag mej alltid med buss eller sa, for min linoljeleverantor bor inte langt fran Orebro Airport....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...Hej!
Sa aer det den siste dagen och jag har varit hos tandlaekaern, som rekonstruerade en kindtand, sa nu aer den sa fin !
Sen har jag packat och kort stora ryggan per scooter till cafe Mouraio, som ligger naera hamnpolisen.Nu snart far det bli lite mat, och faerjan kommer vid femtiden och gar vid sextiden. Solen skiner, 26 grader och lagom vind. Andreas tar en liten lur bakom disken och poolen ligger stilla utan simmande maenniskor....Allt aer frid und frojd....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

kaka

Det høres lovende ut, for en som skal nedover om noen uker. Håper roen holder seg!
God tur hjem for deg, Mikke
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 05. May 12, 18:42:24
Det høres lovende ut, for en som skal nedover om noen uker. Håper roen holder seg!
God tur hjem for deg, Mikke


Det blir helt sikkert bra, kaka  :)  Karpathos er ei mangfoldig og flott øy  :--

God tur hjem fra meg og, Mikke  :)  - det blir vel Karpathos igjen til høsten  :hello:
Kari

Mikke

.....färjan Ireapetra kom iväg ungefär 30 minuter senare än sagt, så vi anlände till Rhodos ca 23.30......Som tur var stod Dimitri från Mango där med scootern, så jag slapp knalla.....
Relativt snabbt i säng, och så upp och hoppa vid sjutiden. Sen lite improviserad frukost på Kvibille lagrad prästost och två äpplen och sen promenix till bussgatan,bortom taxi, ni vet....
Var där ca halv nio och köpte biljett och bussen skulle gå 09.00, men av nån anledning så kom vi iväg redan 10 minuter innan...
Ute på flygplatsen var det MYKKE folk, så jag höll mej undan tills de långa köerna blivit mindre,sen checkade jag in med stora ryggan, som denna gång endast vägde 13 kg....
Sen upp för trappan och av med bältet,allt i fickorna,etc, men det gick fint...
Sen gick vårt plan (Thomas Cook ) ca 40 minuter senare än 11.10, men vi hade tydligen bra jetvind, för vi landade i Örebro 14.25, som det stod på biljetten.....Första gången jag landar där, och landningen gick fint och mjukt. Efter att ryggan kommit på bandet, gick jag ut i solen och träffade min kompis Olle, som kommit för att hämta mej. Sen rundade vi landningsbanan och på en liten grusväg kom vi ut på en större väg, som bl.a leder till min linoljeleverantör. Där hämtade vi 200 liter linolja, och sen for vi hem.....
Så tog denna,ovanligt korta Karpathos-resan slut och som tur är har jag en vecka kvar av semestern, och nu ska båtarna i sjön.....  ;D ;D ;D ;D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....