Logg inn med Facebook eller Google!

Loffetur i Kykladene 2009

Started by Ingeborg, 04. Apr 12, 00:06:03

Previous topic - Next topic

Ingeborg

Oj.... må visst kjøpe meg ei bedre linse ser jeg Greece-Traveller :D så gøy at du kjente deg igjen!

Tusen takk Tjorven!
Ble jo inspirert av deg og alle dere andre som skriver reisebrev. Det er jo gull verdt når man leter etter reisetips, eller bare rett og slett har lyst til å drømme seg vekk fra kulde eller regn... Nå er det straks bare 2 måneder til vi er i Hellas igjen og vi gleder oss stort!

I mellomtiden er det faktisk litt gøy å "rote" litt i gamle ferieminner/bilder og samtidig dele det med andre Hellasfrelste.

Jeg begynner med bildet som "glapp" jeg. (La jo inn samme bilde 2 ggr fra vår biltur selv om jeg prøver å ha tunga rett i munnen... ???)



På vår biltur i Naxos fikk vi mange fine opplevelser.
Bare se på denne flotte inngangsdøren i bakgården til Kitronbrenneriet, det ble jo et nydelig bilde om jeg får si det selv....



Chalki har sin sjarme helt klart:





Maria vevde og broderte duker, jeg kjøpte selvsagt en av henne ;-)



Etter besøket i Chalki reiste vi videre østover, ned til kysten hvor vi kom til Moutsouna. En liten søvning fiskelandsby med to tavernaer og en liten sandstrand som fristet et lite bad før vi spiste lunsj. Her var det roen som dominerte, et sted der skuldrene senkes og hvor man kan sitte på en benk og bare være til...... :-*






Gjestene plukker seg ut en hummer til dagens lunsj:




Videre på turen var vi også innom Apollonas litt lenger nord på øya:



Langs vestkysten på vei tilbake til Naxos by fikk vi oppleve en fantastisk solnedgang:



Ikke rart man lengter... 8)
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

karri

For en solnedgang!!!! Rett og slett NYDELIG :)
KARRI

Tjorven

Så bra at vi inspirerte deg også til å dele ferieminnene dine med oss, Ingeborg  ;D Hellasforum er ypperlig sånn sett.
Her var det mye sjarm som får fram lengselen ja, og du tat kjemeflotte bilder! Koser meg  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Greece-Traveller

Flotte bilder og beskrivelser - takk skal du ha ! Har du flere så kom igjen..... !

;D
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

kaka

Virkelig koselige bilder, Ingeborg.
KariK

Solgry

Ja, jeg istemmer med de andre: så herlige bilder, og så mange, kjente motiver! Naxos er bare herlig!
(Og du må gjerne komme med flere bilder og skildringer.....) :juble:
Lodotter er englenes tøfler.....

Ingeborg

TUSEN TAKK alle sammen.... så gøy at dere vil følge meg videre på min første loffetur  :)

Har en plan om å avslutte denne reiseskildringen med dette innlegget, men vi får se hvor langt jeg kommer.....

Etter noen dager på Naxos ventet vi et vennepar som skulle tilbringe 2 uker på Hotell Asteria. Det ble selvsagt stas og gjensynsglede  når de ankom  :cheers:
Så de neste 5 dagene tilbragte vi mye sammen med dem :-)
En av dagen leide vi hver våre ATV og satte kursen sydover langs kysten. Bare SÅ herlig å kjenne den frihetsfølelsen det er å bare kunne ta en stopp, bade, kjøre videre, stoppe og bade når man måtte ønske det.
Dessuten var det så flott å se mer av denne herlige øya!!

Også det været da dere....Sola skinte, og det var slett ikke kaldt å sitte bakpå kan jeg røpe... ;D
Men først en stopp innom bensinstasjonen....
Der fløy hønsa rundt og koste seg de også.... Her kan vi snakke: "Egg fra frittgående høner"



Her raser vi avgårde:
(vel det gikk ikke så veldig fort da men....;-)



Plaka er nok en av de flotteste strendene vi har vært på ever!!!

....her i "bakant"

...og ved vannkanten mmmmm.... et bad var et "must" kan man vel si  8)



Vi kjørte videre nedover og havnet til slutt ved odden Aliko. Her står det "ruiner" av et hotell som aldri ble ferdigbygd. Tok pengen slutt mon tro...? Et litt trist og vemodig syn egentlig.



På tilbaketuren tok vi blant annet også en stopp på Mikra Vigla. UTROLIG herlig strand syntes vi. Litt grovkornet sand som var deilig å legge seg ned på, og her tok vi en lengre hvil i sola ja... :sol:



Alt har en ende dere, og ferien på Naxos gikk ubønnhørlig mot slutten. Her hadde vi hatt 10 flotte dager, og vi kunne nok gjerne vært lenger.
Vi hadde forresten verdens hyggeligste naboer på hotell Ilion. Et herlig par fra Steinkjer i Trøndelagen. "Gør trivelige trøndere det se...." :D De bidro absolutt til at opplevelsene fra Naxos sitter som spikret fast i minnet.

Legger ved noen stemningsbilder sånn på tampen. (er litt glad i solnedganger så dere får være litt overbærende med meg;-)

Her nytes solnedgangen på Agios Georgios-stranden....

Fra våre venners balkong på hotell Asteria:



Flotte paraplydrinker...Pina Colada nytes en sen kveld langs havnepromenaden ;-)



At beboerne på Naxos er spesielt gjestfrie merket vi særdeles da vi hjemreisedagen vandret gjennom gatene med våre kofferter hvorpå eierne av barer og butikker ropte og ønsket oss god tur videre samt: "Welcome back - see you next year!!" Helt herlig - og vi som ikke hadde satt foten på dørstokken mange av de stedene engang.... HEIA NAXOS!!

God tur til dere alle som skal dit i år  :hello:

Så var det båtturen til Santorini, samt to overnattinger der, som gjensto før ferien var over.

Kommer tilbake til dette om litt...
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Diddi

Herlig,Ingeborg  :D Naxos er absolutt en øy vi også vil tilbake til  8) ......ble jo ikke noe mindre fristet etter dette  :juble: :juble:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

marjana

Veldig fint å følge dere på ferden!
Atig å se på bildene fra Ios. På fergekaia så står det noen med et skilt Franceskos, det samme sted jeg/vi overnattet på 1978-80-tallet. Et "rooms to let" like innenfor Chora. Bilder fra Ios nå er ikke til å kjenne igjen fra "freake/hippietiden". Nå er det AC og private bad på hvert rom, men utsikten er jo fortsatt fantastisk derfra!

Hotel med pool helt oppe i Choraen, hvor får de vannet fra? Og hva koster det å bo der oppe for å få så mye vann så høyt opp, (og renslig ned igjen ikke minst)?
Glika i zoi

Tjorven

Herlige feriestemninger fra Naxos også, Ingeborg  ;D Ikke rart man blir glad i Hellas når man møter så mange koselige og hjelpsomme folk.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Fristet til å "sule inn", selge bruket og flytte ned for godt... :-)

Ingeborg

"¦"¦om litt ble visst litt lenger enn jeg hadde planlagt. Men her kommer en kort avslutning på 3 flotte uker i Kykladene. Båtturen med Blue Star fra Naxos til Santorini gikk veldig bra og vi koste oss og slappet av på dekk i sola og nøt utsikten utover havet. Etterhvert kom vi i snakk med en hyggelig nordmann som sto i nærheten, og praten gikk selvsagt om opplevelser i Hellas, øyhopping og Santorini. Det viste seg utrolig nok at vi var fra samme by, men ikke nok med det, vi var faktisk også kollegaer"¦.!!! (vi er riktignok mange kollegaer på vår arbeidsplass men allikevel"¦.) Det var i hvert fall en helt utrolig rar og morsom opplevelse. Etter hvert nærmet vi oss Santorini og vi kunne nyte utsikten mot Oia som lå og badet i sola ytterst på klippene. Ja, nå gledet vi oss til å oppleve denne byen med den fantastiske solnedgangen vi hadde hørt så mye om.



Da vi ankom havna i Santorini ble vi møtt av mange rom utleiere som virket litt desperate egentlig"¦ Her var det bare å ta sats og håpe på det beste"¦ vi hadde nemlig et ønske om å bo i Fira eller i umiddelbar nærhet til denne byen. Til slutt valgte vi en eldre mann som påsto han hadde et perfekt rom til oss"¦ Og ja"¦.det var i Fira, ihvertfall i gåavstand «close to Fira, no problem madame"¦» Vi satses på at han snakket sant og ankom Pension Roussos etter hvert. Et helt greit sted med basseng tvers over gaten"¦ Adressen viste seg å være Karterados, og da vi skulle gå til Fira litt senere den dagen var det nok litt lenger enn det Mr. Roussos hadde sagt"¦. Men vi kom da tidsnok fram til å oppleve solnedgangen. Og Fira var jo en flott opplevelse, det må sies.
Neste dag satte vi oss på bussen for å få med oss badebyen Kamari også. Her var det hoteller, restauranter og badeliv som rådet. «Stranden» besto relativt av store sorte stener som var så gloheite at badesko ville vært den beste løsningen her"¦. Vi lengtet med ett til Plaka og Naxos"¦.



Vel, vi hadde i hvert fall vært i Kamari, men det var litt sånn: thats it"¦. liksom, Ikke noe mer enn det for vår del.
Samme kveld satte vi oss igjen på en buss og målet var den berømte byen Oia. Vi var spente og forventningene var skyhøye! Og visst var det spesielt her! Forselv om Oia er meget turistifisert, slik som Fira, ble vi allikevel fascinert av de hvite bygningene, beliggenheten og den fantastiske solnedgangen. 






Vel verdt å tilbringe et par dager på Santorini for akkurat dette, men ellers ble vel ikke vi direkte Santorini -tilhengere. Vi hadde vel sett det som bør sees mente vi da, og er vel av samme oppfatning ennå. Men kanskje en gang i framtiden"¦men vet jo aldri, men aldri mer enn maks to, tre dager.
Avslutter denne tråden med et flott solnedgangsbilde fra Oia"¦



..og et blikk ut av flyvinduet idet vi forlater Hellas og de greske øyer for denne gang. Sukk"¦



Jeg takker alle som har fulgt med på denne tråden, og som har inspirert meg til å fullføre, og som har hjulpet meg med å friske opp «gamle» ferieminner. Det har vært veldig givende, og kanskje er det noen som kan benytte seg av våre erfaringer på sine reiser til Kykladene  :)

:vinke:
Mvh
Ingeborg

"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...