Logg inn med Facebook eller Google!

Loffetur i Kykladene 2009

Started by Ingeborg, 04. Apr 12, 00:06:03

Previous topic - Next topic

Ingeborg

Jeg forsøker igjen... prøvde å skrive et innlegg tidligere i dag men mislyktes visst..
Da jeg ofte er inne på Hellasforumet og leser deres flotte leserbrev fikk jeg lyst til å prøve selv også, men ny i "gamet" vet dere... ???

Sommeren 09 bestilte vi T/R billetter til Santorini med Apollo. De tilbød pakketilbud med en overnatting det første døgnet, og vi kjøpte den for å være på den sikre siden....noe som viste seg heller være "den gale siden"....( Det gjør vi ikke igjen, dyrere og mer tungvindt, men lett å være etterpåklok...!) Da vi landet på Santorini fikk vi en lapp med sted og hotellnavn. Da var det bare å få tak i en taxi og håpe han kjente til stedet vi skulle. Etter lengre enn langt kom vi endelig fram til hotellet Athanasia i Perissa. Vedlig gal retning iforhold til havna følte vi, spesielt med tanke på at vi skulle være der tidlig neste morgen. Hotellet lå litt øde til også, fant liksom ikke noe "sentrum", ei heller noe informasjon vedrørende rutetider etc som var av vår interesse. Men neste morgen var vi klare, og etter atter en lang taxitur satt vi endelig og spiste  frokost på havna i Santorini. Det første som slo oss var at man kom utrolig lett i kontakt med andre turister når man reiser på denne måten! Alle snakket med alle virket det som :) Og vi følte oss med ett litt tryggere der vi satt i morgensolen og ventet på at billettlukene skulle åpne sammen med et annet par fra Norge som forøvrig kunne fortelle om mange flotte loffeturer i Hellas. NÅ gledet vi oss virkelig!!  8) Da båten la til kai på Ios ble vi møtt av mange hotelleiere som ville kapre gjester. Vi var heldige med vårt aller første valg når vi bestemte oss for å bli med Michael til Hotell Kolitsani View! Han kjørte oss opp til Chora og tok så til høyre og da vi ankom hotellet mistet vi nesten pusten...For en formidabel utsikt!! Og for et utrolig hyggelig vertskap.


Mythos'n smakte himmelsk skal sies...Her var alt på stell, utrolig rent og i orden. Hyggelig bassengbar som ble betjent av en artig svensk ung mann fra Gøteborg. Han hadde jobbet for dette ekteparet i mange sesonger kunne han fortelle. Han og to kompiser ankom forøvrig Ios havn samtidig med oss og vi ble alle fraktet oppover i samme bil av Michael . Vi fikk ta del i en gjensynsglede som vi sent vil glemme. :cheers: Utrolig rørende!!

Vi hadde noen flotte og morsomme dager på Kolitsani View og Ios, og vi er sikre på at vi bare MÅ dit en gang til ved neste øyhopping i Kykladene :D Vi kan virkelig anbefale dette stedet!
Vi reiste videre til Paros etter noen dager og deretter til Naxos. to flotte øyer det også  :hjerte:
Mvh
Ingeborg

NB! Har prøvd å legge ved noen bilder fra Ios ..(hvis jeg fikser det da....??)
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

karri

Det var fin utsikt ja. Har selv vært på Ios, fin og veldig gresk øy syns jeg. Har alltid ønsket å se "sukkerbithus" som klamrer seg til fjellkanten, og Ios var mitt første møte med det ;) 
KARRI

Anders

Vi bodde også på Kolitsani i '09, og det var veldig bra. Kjempeutsikt! Kan trygt anbefales. Ligger noen flere bilder av det her http://hellasforum.net/index.php?topic=4404.0

Diddi

Gikk jo flott dette,Ingeborg ;) Artig å se og høre ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Herlig, Ingeborg  ;D Har aldri vært på Ios, men "kjente" faktisk igjen bostedet fra Anders' tråd for noen år tilbake. ( Det var det gelenderet, OG utsikten.) Utrolig hva som fester seg i blant  ;) Henger på, jeg!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ingeborg

Forstår at det finnes variasjoner på hvordan man opplever de forskjellige øyene ja  ;)
For vår del ankom vi Ios så tidlig som 21. juni, og vi hadde vel ingen forventninger i det hele tatt bortsett fra at vi hadde hørt at dette var ei skikkelig festeøy. Derfor var vi åpne til sinns og vi ble jo som sagt positivt overrasket. Vi så ikke noe spesielt til hverken festing eller herverk vi....mulig vi var litt blindet og fasinert av de hvite husene som klatrert i skråningene i Chora samt stemningen på Kolitsani View...?? Eller så var vi så tidlig i sesongen at dette ikke var noe problem ennå. Overgangen fra Santorini, som vi forøvrig ikke hadde sett noe av annet til enn ei steinete strand i Perissa, var for oss en åpenbaring og gjorde nok sitt til at Ios ble en sånn positiv opplevelse:-* Neste gang må vi nok leie en bil og se resten av øya.
En annen ting som vi syns var litt festlig var alle romraggerene på kaia, dette hadde vi aldri opplevd før... Mmmmm... øyloffing var jo bare så spennende og moro :tovenner:

Når vi ankom Paros etter noen dager siktet vi oss opp mot Naoussa. Var det fint på Ios...ja, så var det ihvertfall fint i Naoussa sentrum. Helt utrolig, måtte nesten klype meg i ermen for å kjenne at det var sant der vi gikk i gatene den første kvelden. IDYLL... kan ikke si mer jeg.



I Naoussa leide vi ATV og kjørte litt rundt, det var jo herlig  8)

Til Kolymbithres strand gikk det badebåter til og fra Naoussa
Etter noen dager reiste vi tilbake til Parikia som også tilbød hyggelige sentrumsgater og stemning
Livet og tempoet er flott i Hellas :D

Nå var det  Naxos som ventet, og vi var allerede forelsket i Kykladene  :hjerte:
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Ingeborg

Oj, to like bilder... ble visst litt feil her..

Det var jo dette bildet av romraggerne som skulle ligge først av bildene da... Sorry  :-[
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Tjorven

Herlig billedserie  :-* Jeg blir med dere videre, jeg!
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Så artig å følge med dere på tur. Hadde en loffetur på slutten av 90 tallet, turen gikk som følger : Samos, Mykonos, Ios, Paros, Naxos, Kos også tilbake til Samos. Så jeg kjenner meg igjen på noen av bildene dine :) Og gleder meg til flere :) (Mimringen er i gang)
KARRI

Ingeborg

Vel, det har gått en liten stund siden jeg skrev om turen vår til Kykladene, men har hele tiden tenkt at den må vel fullføres.
Kan jo hende at noen vil følge med til Naxos også.... ;)
Og som jeg skrev avslutningsvis sist så var vi allerede forelsket i disse øyene FØR vi ankom Naxos!
Vi hadde hørt mye positivt om Naxos, og vi var selvsagt veldig spente.... :) Vi hadde "sett" oss ut noen bo-steder i nærheten av Agia Georgios stranden og derfor ruslet vi bare forbi romraggerne og gikk i retning denne.
På veien kom det en mann på mopet som lurte på om vi trengte rom....? Vi forklarte så godt vi kunne at, jo da, det trengte vi men vi ønsket å se oss om litt først. Han var så blid og imøtekommen og viste oss veien gjennom byen og over til området der det fantes mange overnattingsmuligheter. Han spurte pent om vi ikke ville se på hans tilbud også, noe vi selvsagt gjorde. Han var eieren av Studios Panos og der var det både hyggelig og rent. Vi takket allikevel for titten og fastholdt at vi ønsket å bese oss litt rundt først. Da tilbød han å oppbevare koffertene våre slik at det ble lettere for oss!! :tovenner: Så utrolig hyggelig mann tenkte vi og fikk rent dårlig samvittighet da vi forlot han idet han ba oss på et glass vin uansett om vi skulle bo hos han eller andre steder!! Anytime smilte han og ønsket oss lykke til.
Er det no' rart vi reiser på ferie til Hellas..... 8)
Etter en liten runde dukket Hotel Ilion opp, og dette lille hotellet hadde vi lest mye positivt om så vi tok turen inn og ble møtt av en hyggelig dame med navn Sophia  :) Vi bestemte oss ganske fort for at her ville vi være! Min bedre halvdel måtte da hente koffertene hos en like blid Panos.... :-[ (jeg syns dette var litt pinlig jeg se....) :-\

Utsikten fra vårt rom hos Sophia, kun noen meter fra stranden:

Sophia steller pent med sine gjester og hun legger vekt på at frokosten skal smake bra. Hun snakket dessverre dårlig engelsk slik at vi fikk minimal kontakt på den måten, men hun var imøtekommende og blid, og med hjelp av kroppsspråk etc fikk vi jo en slags dialog med denne hærlige damen  :hjerte:

Vi leide etterhvert en bil og kjørte rundt på øya:

Utsikt, blå himmel, blomster og mann på esel.
Dette er balsam for sjelen!

Sjekk kirken på toppen av fjellet....!!
Ny og gammel energiproduksjon ;)

Da vi ankom Chalki, en liten by omtrent midt på øya, var vi innom Kitron-destilleriet der det produseres Kitron-likør slik det har blitt gjort siden midten på 1800-tallet


Kitron smaker vel mest søtt og sterkt, men er et veldig populært produkt på Naxos.
I byen har de egne butikker der de selger flasker i alle varianter og av alle tre variasjonene. Gul: 36%, Hvit: 33% og den grønne som inneholder 30 % alkohol
Bildet er tatt foran et utstillingsvindu i Naxos by: 


Kommer tilbake med siste del senere jeg...  ;)
Ingeborg
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Tjorven

Herlig reisebrev, Ingeborg  ;D 
There are no strangers, only friends we haven't met.

Greece-Traveller

Kirken på toppen av fjellet ved Filoti er et av mine favorittmotiver:



Med et teleobjektiv blir det virkelig dramatisk !
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...