Logg inn med Facebook eller Google!

Rapport fra Chios påsken 2012

Started by ingaberentine, 30. Mar 12, 09:17:30

Previous topic - Next topic

ingaberentine

Det ble lite orkideer i dag, men mer Nea Moni og Anavatos, her et bilde fra den største kirken






ingaberentine

Til dere som lurte på hvordan det gikk med buketten............

Til slutt så gikk det bra, selv om den overnattet i hanskerommet på bilen til i dag, men en halv dag i friskt, godt vann har gjort underverker.....






ingaberentine

01. Apr 12, 18:56:14 #26 Last Edit: 01. Apr 12, 19:00:54 by ingaberentine
Bare en liten fil som viser på Google Earth hvor den tulipanmarken (av bildene vi la inn i går er det den som bilen også er med på og hvor buketten som er avbildet over ble plukket på) som hadde flest tulipaner av de 3 lokalitene vi fant i går.......






Diddi

Ikke verst å finne fram til den avsidesliggende lappen der  ;D Nyyydelig bukett !!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

ingaberentine

01. Apr 12, 22:51:00 #28 Last Edit: 02. Apr 12, 07:08:30 by ingaberentine
Først et bilde av den største kirken i Nea Moni.





Her kommer 4 bilder fra innvendig i fra samme kirke.

Vi fikk 2 minutter på oss til å fotografere uten blits, så bildene er tatt i all hast og hverken utsnitt eller sentrering er helt på topp, beklager...........














I området rundt kirken var det flere småkirker samt flere hus som nok hadde vært brukt som monkeceller og oppbevaringsrom. For det meste var de tomme i dag, men vi åtte selvsagt inn og kikke...........




















I den lille kirken som ligger like til venstre, rett innenfor porten inn til Nea Moni står dette skapet plassert





Hele området er ganske så stort som man kan se av neste bilde av en skisse over hele anlegget





Den store kirken er merket med tallet 1, den lille kirken med skapet inni er merket 8, monkecellene og lagerrommene som enda ikke er restaurert og som vi har lagt ut bilder av er merket 3, 4 og 7

ingaberentine

Vi fikk også tid til å besøke Anavatos. Det er en by som ligger i skråningen til en bratt fjelltopp. Dette ga nok en naturlig god beskyttelse, men tyrkerne klarte å ødelegge mye i 1822 og da det store jordskjelvet rammet byen i 1881, så ble den skikkelig ødelagt og fraflyttet. Slik har den ligget nå helt til de senere år hvor det har blitt satt igang ganske betydelig oppbygning, men mye det per mye igjen å restaurere enda.



























Tzasiki

For en fryd å se disse bildene du akkurat har lagt ut. Kjente og kjære trakter, vidunderlig!! Å rusle rundt og se på bygningene i Nea Moni er spesielt, samt at det ligger så vakkert til også. Da jeg var der for 2 år siden, holdt man til med noe restaurering der, sikkert ferdig nå. Nyt ferden videre på denne flotte øya! :)

ingaberentine

Glemte å skrive noe om været i går, søndag 1. april. Det var meldt overskyet og lettere utoverdagen, med en god del vind. Slik ble det også, selv om vinden ikke ble så sterk som fryktet. Temperaturmessig ble det faktisk den varmeste dagen med 20,6'C som det høyeste på vårt termometer. Oppe i fjellene hvor man finner Neo Moni og Anavatos var det rundt 13 til 14'C

I dag har man meldt noe kjøligere, maks 15'C og litt vind, men ganske skyfritt. Det er skyfritt nå, litt drag i luften og 14,8'C


Her et bilde fra i går som viser åpningstidene i Nea Moni






karri

Skapet med hodeskallene i så ikke så koselig ut :o
KARRI

ingaberentine

Siden det i dag var sol fra skyfri himmel dro vi på biltur nordover langs østkysten. Første stopp var med de 4 vindmøllene i nordenden av Chios by, de samme som vi også var innom første kvelden.





Vi dro videre nordover og etter å ha sett videoene til Pjokken var vi jo nødt til å dra innom Agios Isídoros, kirken som ligger nydelig til ute på en odde.









Videre nordover til Lagkada, med sin flotte strandpromenade og lille kanal. Herfra går det taxibåt over til øya Oinousses, men det får heller bli en annen gang for vår del











Videre nordover til det jeg tror heter Kardamila Marmaro. Det som kanskje var mest imponerende her var den utrolig frodige dalføret innenfor denne/disse byen/byene











Igjen videre nordover noen få kilometer. Her ligger bukten Nagos. Her så det stille og fredelig ut og en nydelig plass var det.








Herfra går veien mer i vestlig retning og opp i fjellene. Vi kjørte igjennom flere flotte fjellandsbyer, her representert ved en av dem, Viki.





Herfra dro vi mer eller mindre rett sørover igjen gjennom det meget nakne terrenget som preger den midtre delen av den nordlige halvdelen av Chios.





Til slutt noen ord om været i dag. Som sagt sol fra skyfri himmel hele dagen, veldig klart med litt vind fra nord og kanskje det er årsaken til atdet var heller kjølig i dag med en makstemperatur på vårt termometer her i Kafras på 16,4'C. Nå er det helt vindstille, klart og kun 8,6'C klokken 23:46, gresk tid.........

kaka

Dere har fått med dere mye allerede, ser jeg. Hyggelig å følge dere på tur.
KariK

Tjorven

Åh, så mange vakre små byer  ;D Koselig å være med på tur (men hodeskalle-skapet hadde jeg hoppa kjapt forbi  :o )
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...