Logg inn med Facebook eller Google!

To dagers tur fra Kardamili til Delfi.

Started by Magnolia, 14. Feb 12, 15:32:59

Previous topic - Next topic

Jori

 :)  Nå reiser jeg på tur igjen. Det var ikke fnising i forsete, men en herlig latter, pga at baksetet ikke fulgte kartet og fant stedet vi havnet i. ;D Gleder meg til kloster,jernbane osv-osv. :) Takk kjære deg for herlige bilder og minner. 8)

Annlaug

Herlig:) Ute er det snø og kald vind og jeg får være med på denne vakre turen. Jeg har funnet frem kartet for å se hvor vi reiser. Gleder meg til turen videre

Magnolia

Det er moro å være på tur. Vi hadde for lengst innsett at vi burde hatt bedre tid, kanskje flere dager,
men jenter på tur vil ha med seg mest mulig.
Naturen vi kjørte gjennom var storslått. Det ble en del fotostopp underveis.
Nikos kjenner meg så godt at han stopper der han tror jeg vil fotografere. Dermed slipper jeg å rope "stopp" i tide og utide.
Det er godt å strekke litt på beina og nyte praktfull natur. Jeg var så betatt at jeg fotograferte også ut av bilvinduet - i fart.
Like utenfor en landsby møtte vi en av disse herlige menneskene som liker en god samtale.
Nikos stoppet, og vi fikk nok en minnerik opplevelse.






























Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Jori


Magnolia

Det kommer snart mer, Jori. Tenkte bare jeg skulle si at jeg blir glad hvis du også legger ut bilder fra turen. ( I denne tråden altså). :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

brit

Jeg er så glad fordi jeg får være med.....


Jori

 ;)Vet ikke om jeg får det til. Får se over helga, skal til Storsand denne helga HP blir "gammel  mann. God helg. Gleder meg til å titte på søndag kveld. :) :)

Magnolia

17. Feb 12, 19:37:08 #20 Last Edit: 20. Feb 12, 11:08:43 by Magnolia
Det går nok bra, Jori. Har du bilder du har lyst å supplere med, får du det sikkert til. :)


Da drar vi videre. Vi hadde planer om å reise med den smalsporede jernbanen fra Kalavrita til Diakofto.
Dagen var enda forholdsvis ung, så vi følte vi hadde god tid. Det siste toget gikk om ettermiddagen.
Mens vi kjørte nordover, fikk vi øye på et minnesmerke på en høyde. Dit ville vi. Det var litt vanskelig å finne.
Litt "rundkjøring" før vi stanset ved foten av minnesmerket. Ei bratt trapp førte opp.
I ettertid har jeg fått fortalt at dette var minnesmerket etter alle omkomne etter massakren i Kalavrita den 13 desember 1943,
da nazistene drepte samtlige av byens menn over 15 år i en gjengjelelsesaksjon.
Vi hadde så mange planer for dagen at et besøk i Kalavrita måtte vente til en annen anledning.


Der og da var det viktigere å besøke to klostre i nærheten. Først kom vi til Ag. Lavras. Det lå vakkert i et skogholt.
Etter at vi hadde parkert, merket vi at mange mennesker så ut til å forlate området. Da så vi et skilt der vi kunne lese
at klosteret var åpent for besøkende fram til klokka ett! Dette hadde vi ikke planlagt. Da vi oppdaget skiltet, fortet vi oss til hovedkirka.
Vi snakket med en koselig munk som ga oss lov til å være i kirka for oss selv i noen minutter.
Han sto tålmodig nede ved døra og ventet på oss. Vi rakk også å tenne lys.
Hele området var utrolig vakkert.


















































Munken som så velvillig ventet på oss mens vi var inne i kirka. Det var dessverre ikke lov å fotografere
inne i kirka.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Athina

Spennende å følge dere på denne turen, Magnolia! Kan knapt vente på fortsettelsen :)
Herlige bilder av mannen på esel og munken :D
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Magnolia

Vi var altså ikke helt heldige med tidspunktet for klosterbesøket denne gang. Jeg skulle så gjerne brukt mer tid inne
i selve klosteret, men det kan vi kanskje gjøre en annen gang.
Turen gikk videre gjennom storslått natur. Neste mål var klosteret Mega Spileou.
Klosteret ble bygget allerede på 700 tallet, men har blitt totalt ødelagt av branner tre ganger.
Den siste var i 1934. Severdighet er den lille grottekirken Panagia Chrysospiliotissa med et ikon som kan bringe under.
Et betagende syn møtte oss. Klosteret lå "klistret" inntil fjellveggen. Og her var det åpent!














Portalen inn til selve klosteret.

















Grottekirken.














Vi vinker farvel til klosteret.......





...og en munk i hyggelig samtale.





En smilende cappuccino smakte godt før vi kjørte viderre til flere eventyr....
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Quote from: Athina on 19. Feb 12, 12:29:15
Spennende å følge dere på denne turen, Magnolia! Kan knapt vente på fortsettelsen :)
Herlige bilder av mannen på esel og munken :D



Vi skrev visst samtidig, Athina.
Dette var en tur full av opplevelser, både planlagte og tilfeldige. Jeg er sikker på at du også hadde storkost deg. Nå står smalsporjernbanen for tur.......
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....