Logg inn med Facebook eller Google!

Schinoussa

Started by Svein~B, 30. Dec 11, 14:14:41

Previous topic - Next topic

Solgry

Det ser jo riktig så idyllisk ut på disse Schinoussa-bildene, men vi har "been there - done that"- inntrykk av denne lille, VELDIG stille øya!
Går det an å leie moped der nå? Det gjordet det ikke i 2002, da vi var der.

Vi bodde også på Galini, men tror det er det mest "stusslige" bostedet vi har hatt i Hellas.... Rart med "øynene som ser".

Det skal sies at vi hadde litt dårlig vær da vi var der, så vi har kanskje fått litt dårlig inntrykk av øya?
I havna, der ferjene kommer inn, var det ikke mulig å få kjøpt hverken vått eller tørt, og det er langt å gå opp til "byen", som heller ikke hadde det store utvalget av spisesteder og butikker. Småkoselig, antakelig, men vi syns det er hyggelig med noen valgalternativer for hvor vi vil spise. Det var en veldig koselig taverna, med flott utsikt og med god mat, men den var bare åpen på kveldstid (ihvertfall da vi var der, i september), og pga litt "uggent" vær, måtte vi sitte inne, og det var ikke mye utsikt å se, i mørket!

Vi liker gjerne å kjøre moped for å utforske øyene vi besøker, men siden det ikke var mopedutleie, ble det å vandre, opp og ned, for byen ligger på toppen, og vi bodde, etter å ha flyttet fra Galini, på hotellet nede ved stranden.
På toppen av det hele ble vi "værfaste", pga at ferja ikke tok sjansen på å kjøre inn til Schinoussa i "vind og blæst", så da ble vi, ufrivillig, boende der èn dag til, i "møkkaværet"! Da hadde ikke Galini plass til oss lenger (heldigvis, egentlig), så det var ut og gå, med sekkene, og bodde derfor siste natta på hotellet, nede ved den ene stranda.

Uff, dette ble mye negativt, men MÅTTE bare fortelle dette, for desverre frister ikke Schinoussa for oss igjen.
Vi liker det "typisk" greske, og at det ikke er altfor mange turister, men dette ble litt for stille, for det var max 20 turister der, og lokalbefolkningen var ikke akkurat veldig gode i engelsk......
Lodotter er englenes tøfler.....

ingaberentine

Ja, det er rart med det. Måtte bare komme med en kort replikk på ditt fine innlegg Solgry. Vi hadde faktisk motsatt reaksjon da vi var der for mange, mange år siden. Nettopp fordi det var så stille og rolig ble vi lenger enn planlagt og hadde vi vært litt heldigere med overnattingssted så hadde vi blitt enda lenger............

Nei ditt innlegg er absolutt ikke negativt, det gir et nyansert bilde på hvordan du opplevde øya og alle øyer er ikke for alle, heldigvis, det er jo det som er så flott når man reiser i Hellas, liker man seg ikke der man er så er det bare å reise videre til neste øy/sted

Tror faktisk jeg har tilgode å finne en øy eller sted i Hellas, som vi ikke har likt oss på........

Svein~B

Det er mopedutleie der nå. Jeg skal komme til den etter hvert. Jeg opplevde Galini som helt greit, veldig koselig vertskap, hjemmekoselig vil jeg si og usjenert. I Mersini er det nå to tavernaer. Jeg vet ikke sikkert, men jeg antar at de er rimelig døgnåpne, for det sies at de leier ut rom også. Jeg traff et ungt par som var værfaste der. De var på seilferie og det blåste for mye til at de ville legge fra. Det virket som de koset seg veldig, selv om ferien ble litt annerledes enn planlagt. Jeg opplevde øya som stille og fredelig med strender for enhver smak, til og med muligheter for å finne en strand å ha helt for seg selv. Restauranten over supermarkedet som jeg viste bilde av var åpen hele dagen. Det var det også minst én taverna til som var. Men jeg har full forståelse for at øya er for stille for noen. Ifølge verten min på Galini går Blue Star til kai nesten uansett vær, men de andre ferjene uteblir når det blåser for mye. I hvert fall blåste det mye, som sagt, da jeg var der, men Blue Star gikk innom likevel.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er nok det mest sentrale stedet på Schinoussa. Midt i sentrum tar veien av til Messaria og Psili Ammos. Bostedet Agnadema, der Filhellener bodde, ligger også den veien.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

På det forrige bildet hadde vi også det supermarkedet som lå nærmest meg omtrent midt i bildet, så nå har vi sett det fra to vinkler. Her er det sett på rett forfra. Alle tre ligger altså sentralt til på hovedgata.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mr.Mythos

Helt topp Svein......Har selv vært på denne øy endel og trivs utmerket. Choraer er i og for seg enkel men på samme vis meget sjarmerende. Mulig jeg durer innom Schinoussa i April.
Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

Svein~B

Takk for hyggelig kommentar  :)

Solgry nevnte en restaurant med fin utsikt. Var det denne? Den var åpen på dagtid da jeg var der i hvert fall. Det var her jeg spiste flest ganger og jeg spiste der bare på dagtid.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Schinoussa har absolutt "it-faktoren"   :)  Jeg henger med billedlig jeg Svein,( på steder der beina mine ikke kan være med)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Ja, det var den tavernaen som vi spiste på om kvelden, men pga mørket, var det ikke lett å se utsikten....
Vi fikk kjempegod mat og utrolig god service. Derfor var det synd at det var stengt på dagtid, langt uti september.

Vi spiste bl.a. lunsj på en liten taverna, nærmere Galini, med en stor vindmølle oppe på terassen, og MASSE katter.
Lodotter er englenes tøfler.....

Svein~B

Det er hyggelig å høre, Tjorven   :)

Som sagt, Solgry, da jeg var der i juli, var den åpen på dagtid. Det er bar i første etasje og restaurant i andre etasje. Det hendte det ikke var folk i andre etasje når jeg kom der, men de kom opp fra første etasje for å betjene kun meg. Det samme var tilfelle på den restauranten jeg viste bilde av tidligere, den som ligger over det borteste supermarked sett fra øst. De holdt til nede i supermarkedet når de ikke hadde gjester oppe, men når de fikk en gjest, selv om det bare var meg alene, kom de opp.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi litt av utsikten. Midt i bildet ser vi veien ned til Tsigouri, så vi får et lite inntrykk av hvor bratt det er, men jeg vil påstå at det er enda brattere enn det ser ut på bildet. Mersini ligger på den andre sida av fjellet vi ser midt i bildet. Tsigouri er nede til venstre. I det fjerne ser vi Heraklia.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Christina's Apartments ligger sentralt, men tilbaketrukket i byen. Som navnet sier, leier de ut leiligheter. Stedet har hjemmeside med kontaktinformasjon:

http://www.christinarooms.com/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...