Logg inn med Facebook eller Google!

Samos eller Lesvos?

Started by Sunnaelskersol, 24. Apr 11, 21:01:16

Previous topic - Next topic

Sunnaelskersol

Hvilket av disse stedene foretrekker dere?

Lesvos - enten Molivos eller Plomari.
Samos - Pythagorion

Vi har tidligere vært på Lesvos og likte oss godt, men Chios syns vi var enda bedre.
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Admirala

Ikke tvil, Molivos!
Har vært alle tre stedene (+ på Chios), men det er bare Molivos jeg har lyst til å reise tilbake til. Utrolog nydelig by, flott atmosfære, deilig mat, veldig greie folk osv. Og selv om det er masse turister alle stedene, virker ikke Molivos så turistifisert som de to andre.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

operafantomet

Quote from: \"Sunnaelskersol\"Hvilket av disse stedene foretrekker dere?

Lesvos - enten Molivos eller Plomari.
Samos - Pythagorion

Vi har tidligere vært på Lesvos og likte oss godt, men Chios syns vi var enda bedre.

Jeg heller nok også mot Lesvos og Molivos. Simpelthen fordi det er et av de mest idylliske stedene jeg har besøkt i Hellas. Og også fordi Lesvos er en god øy å bo på og bevege seg rundt på. Stor øy, men det tar ikke lang tid å krysse fra nord til sør, eller øst til vest. Og så er det så forskjellig landskap i de ulike delene av øya.

Plomari/Lesvos og Pythagorion/Samos har dog finere strender i umiddelbar nærhet, så om dere er der på ren solbadetur så ville jeg vurdert en av de andre. Men om dere vil ha litt av begge deler (og gjerne leier bil, så dere får reist litt rundt), så er Molivos helt klart min anbefalning.

Jeg strides også om jeg liker Chios eller Lesvos best. Jeg elsker begge øyene!

ETA: begge profilbildene mine er forøvrig fra Lesvos.  :thumbright:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Det er vel dog rimeligere å komme seg til Samos, så om pris er en faktor kan det taes med i beregningen. Det er både mer chartertrafikk og vanlig flytrafikk til Samos enn Lesvos - selv om sistnevnte selvfølgelig også har gode forbindelser om sommeren. Men prisen ligger gjerne litt over turer til Samos.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

JohnS

Jeg har også vært på alle de stedene, og er heller ikke det aller minste i tvil.  Plomari på Lesvos er min absolutte favoritt blant dem!  

Men jeg tar mer enn gjerne turen tilbake til alle stedene (inkl. Chios), selv om jeg mye heller ville velge Samos by enn Pythagorion hvis jeg skulle reise til Samos.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Sunnaelskersol

Ving tilbyr kun tur til Pytaghorion, så det er derfor vi i så fall reiser dit.
Hva er det som gjør at dere ikke liker Samos så godt som Lesvos?

Er det noe forskjell i pris på de to øyene, sånn i forhold til å spise ute, butikker osv?

Vi er en mor og fire ungdommer, så det gjør jo at vi må ha litt fart og spenning. Likte oss godt på Lesvos, men som operafantomet skriver så er det litt dyrere på den øya og samtidig har vi veldig lyst til å besøke en ny øy siden vi kun har vært på fire greske øyer foreløpig.

Det er vel lettere å besøke naboøyer på Samos enn Lesvos?
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Sunnaelskersol

Vi leier alltid bil, og er veldig opptatt av kultur framfor sol og bad. Dvs. strendene må være fine, men det er like viktig med god atmosfære.

Hvordan er det å kjøre rundt på Samos?
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

IngeS

Quote from: \"Sunnaelskersol\"Vi leier alltid bil, og er veldig opptatt av kultur framfor sol og bad. Dvs. strendene må være fine, men det er like viktig med god atmosfære.

Hvordan er det å kjøre rundt på Samos?
Dette skrev jeg jo om i din første tråd

http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&p=122260#122260
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

polyanna

Det er lenge siden jeg var på Samos. Med scooter som fremkomstmiddel. Da var veiene dels litt kronglete og med krappe svinger, skiltingen kunne være noe mangelfull (som her til lands!  :lichmalignus: ). Vi kjørte på enkelte humpete grusveier som vi ut fra kartet trodde skulle føre oss videre, der veien uventet og brått stoppet.  Da var det bare å snu. Litt artig med sånne overraskelser, i hvert fall uten barn.

Antakelig har mye skjedd med veiene på Samos de siste ti årene, med oppgradering og asfaltering. Viktig å få tak i et godt kart, og være sikker på at der finnes bensinstasjoner langs de veiene en velger. Med bil på Samos er det sikkert mye vakkert å se, koselige landsbyer og strender som kan besøkes. Dessuten finnes det jo badebåter (smakte min første hjemmebrent-ouzo på en båt der  :rocklicker: ) som arrangerer dagsturer.

Sunnaelskersol

Disse badebåtene vil jeg gjerne høre mer om. Hvor går de og hva kan de tilby? Vet du om noen linker? Turen til Samos ble bestilt sent i går kveld. Så nå teller vi dager!!
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

IngeS

Quote from: \"Sunnaelskersol\"Disse badebåtene vil jeg gjerne høre mer om. Hvor går de og hva kan de tilby? Vet du om noen linker? Turen til Samos ble bestilt sent i går kveld. Så nå teller vi dager!!
Klikk på linkene her: http://www.pithagorio.net/boattrips_from_pythagorion.htm
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kaka

Gratulerer med bestilt ferie, Sunnaelskersol
Tenker det var deilig  :icon_smile:
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...