Logg inn med Facebook eller Google!

Ryanair til Kos?..videre til...???

Started by Diddi, 04. Feb 11, 23:15:46

Previous topic - Next topic

Diddi

04. Feb 11, 23:15:46 Last Edit: 05. Sep 11, 23:15:54 by frudiddi
Uff, nå begynner det å klø igjen.Hadde egentlig tenkt å vente for å se hvor en restplass kunne føre oss til sommeren,men nå som Ryanair har tur til Kos,frister det VELDIG.(kort vei).
Blir vel til at vi da reiser 30.mai,og blir i 14 dager.
Vet ingen ting om Dodekanesene øyer,eller hva som da blir et must.
Vi er ca 50 år, og ønsker ikke å bruke mye tid på reise mellom øyene.
Etter turen i fjor,står vel Amorgos høyest i kurs sånn øymessig :lol:
Vi ser ikke etter noe spesiellt,men det å kunne leie bil og kjøre rundt liker vi.
Ønsker ikke masseturisme,parasoller,solsenger mm, selv om det også er ok for noen dager.
Hvis temperaturen tillater så liker vi også litt vandring. Bade vil vi jo så klart,men bør ikke være en sandstrand.
Er det noen som har litt tips? :grin:  :grin:  :grin:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

marjana

He, he, dere har blitt bitt av Hellas-basillen! Det finnes ingen motgift mot det altså!  :cool:

Både Ryanair, Norwegian og mange andre flyr til Kos. Videre derfra er vel bare å se det an!
Dere har tenk å dra på våren? Så tenk turer ut i det grønne med kamera og se på antikkens landemerker. Det er en kort tur videre fra Dodekanesene til Tyrkia, så ta en liten runde i antikkens fotspor. Visum får man på grensa på ferga.

Med Kos som flyplass t/r er det ikke så langt mellom øyene i området, og Tyrkia.

Nå finnes reieguruen Jens A. Risnes kun på nedlastning på NRK. Han hadde et flott program om dette området. \"Ut i Verden\".
Glika i zoi

Diddi

05. Feb 11, 09:47:00 #2 Last Edit: 05. Sep 11, 23:16:49 by frudiddi
Takk for svar,ja kikket har kommet!!
Men,nei Tyrkia er ikke aktuellt,der har vi vært mye,så blir nok noen greske øyer ja!
Vi var nedover nesten på samme tid i fjor,da følte jeg sommeren var kommet sånn nesten,selv om vi hadde litt gråvær og noe varierende temperatur.
Kamera skal jo med vet du,elsker å ta bilder av sommer og sol:)

Grunnen til at Ryanair frister fra Rygge,er at vi bor i Halden,og da er det kort vei og ting går utrolig kjappt der inne!...ellers hadde vi nok ikke valgt det selskapet.

Skal laste ned \"ut i verden\" uansett,men nå må jeg ile på jobb!!
God helg!!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Svein~B

Jeg vil anbefale at dere starter med Patmos. Det går båt dit fra Kos flere ganger daglig de fleste dager. Denne øya er mest kjent som øya der Johannes fikk sin åpenbaring (siste kapitlet i Bibelen) og dere kan blant annet besøke grotta der det skjedde. Ellers har øya fine strender og noen av dem må du ha egen transport for å nå. Havnebyen Skala kan være litt hektisk på ettermiddagen når cruiseturistene har frigang etter å ha besøkt klosteret på toppen. Ellers er det stille og fredelig. Jeg vil anbefale at dere bor i Skala, men et godt alternativ er strandstedet Grikos i sør.

Deretter bør dere dra til Lipsi. Her finner dere virkelig ro og fred. Her skjer det rett og slett ikke mye :)  Det går båt fra Patmos til Lipsi hver dag.

Etter de to øyene kan dere besøke Kalymnos, Telendos og/eller Pserimos og/eller tilbringe de siste dagene på Kos før hjemreisen. Du må via Kalymnos for å komme til Telendos og via Kalymnos eller Kos for å komme til Pserimos. Det er forbindelser hver dag.

Kikk gjerne på mine tråder om Patmos, Lipsi og Kos. Det er ikke nødvendig å planlegge så mye når dere reiser så tidlig i sesongen. Det fins rikelig med rom og de beste tilbudene får dere på stedet. Det fins også ferjeforbindelser som dere ikke finner på de store søkemotorene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Se på kartet. Lag lapper og skriv navnene på øyene på lappene. Trekk to lapper. Dermed er reiseruta spikret. Har dere trukket en øy nord for Kos, og en sør for Kos, trekk på nytt. Dere blir garantert fornøyd! :smile:

God tur!

Svein~B

Jeg skal absolutt ikke si meg uenig med Ole i at dette er en god måte å gjøre det på, men jeg har en innvending: Øyene sør for Kos er lettere å kombinere med Rhodos. Fra Kos er det best forbindelser nordover. Likevel, forbindelsene sørover er gode nok, så jeg skal på ingen måte fraråde dere å dra sørover, bare at det kanskje kan være en idé å fly til Rhodos en annen gang og ta for eksempel Nissyros, Tilos, Chalki og/eller Symi på den turen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Bare gode råd her!

Anbefaler dere også å kjøpe et Hellaskart. De finnes i bokhandelen i Halden også. Jeg har et som jeg bretter ut som en hel duk på bordet av og til, og da kan man bruke Oles metode med å sette på lapper. Kanskje man må ha lapper i flere farger? Vil dit, vil absolutt dit, og må bare dit?

Kartet var litt krøkkete og stort på flyet da alle gjerne ville se på øyene over Egeerhavet. Kartet ble sendt rundt.

Er man blitt bitt av Hellasbasillen, så er det vel bare å kose seg med det.
Glika i zoi

Diddi

05. Feb 11, 20:12:21 #7 Last Edit: 05. Sep 11, 23:17:30 by frudiddi
Tusen takk for gode ideer!!
Tror nok vi går for denne løsningen med å reise til Kos fra Rygge. Ble så glad da denne muligheten dukket opp :smile:

Vi får se om det blir trekking av lapper,eller noe mer planlegging. Ser nok for meg at vi drar nordover fra Kos  :wink:

Kjenner at sommerfuglene har flyttet inn igjen nå :lol:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

05. Feb 11, 21:12:41 #8 Last Edit: 05. Sep 11, 23:17:59 by frudiddi
marjana  skrev:
Nå finnes reieguruen Jens A. Risnes kun på nedlastning på NRK. Han hadde et flott program om dette området. \"Ut i Verden\".[/quote]

Ser ikke ut som det lar seg gjøre å laste ned disse programmene lenger. Kanskje for gamle?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

marjana

Finnes det ikke lenger? De gikk av lufta for ca et år siden...

Jens A. Risnes og Sverre Tom Radøy hadde dette reiseprogrammet \"Ut i  verden\". Sverre Tom Radøy er i NRK fortsatt, send en mail og spør hvordan man kommer til programmet.
Glika i zoi

Diddi

05. Feb 11, 21:34:53 #10 Last Edit: 05. Sep 11, 23:18:28 by frudiddi
Står noe om at progammene bare blir liggende i 3 uker ,tror jeg det var, pga opphavsretten,men kan jo spørre....
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Hva med Leros da, frudiddi? Den øya kan jeg absolutt anbefale, og flere her inne har fine billedtråder derfra. Ikke noen masseturismeøy, men mange koselige steder, og fint med leiebil. Selv var jeg i Alinda, der jeg traff mange hyggelige folk, men kom meg ikke særlig mye rundt. Men neste gang jeg skal til Leros, blir det nok til Pandeli (eller skrives det Panteli?) Der ser det veldig koselig ut.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...