Logg inn med Facebook eller Google!

Også Hellasfrelst har vært på Chios

Started by Hellasfrelst, 07. Aug 09, 10:11:03

Previous topic - Next topic

Hellasfrelst

Vi lå en god del lengre enn normalt i tenkeboksen før vi bestilte årets ferie. Blant andre lå Milos der i bakhodet, og Kalymnos fristet. Men Chios vant.  
Etter 14 dager der i fjor sommer var vi ganske så Chiosfrelst. Vi som vanligvis velger oss stadig nye reisemål i Hellas tok sjansen og håpet at det ikke ville bli nedtur å komme tilbake igjen. Og det ble det definitivt ikke.
Vi laget oss en liten liste i hodet over steder vi ønsket å besøke som vi ikke vant med i fjor. Så etter to dager på stranda i Karfas var vi klare for landeveien. Vi leide bil i to dager. Første dag kjørte vi opp via Chios by til Volissos og Agiasmata og videre rundt om nordvestkysten og ned til Ag. Markella. Etterpå ble det en bedre lunch i Limnos med påfølgende sol og bad.
Dag to kjørte vi sørover via Nenita og Komi til Emborio. Etter å ha sett oss rundt der kjørte vi til Pirgi og tok av en sideveg ned til Karintas. Etter en litt tvilsom grusveg den siste biten åpenbarte det seg en herlig bukt med turkis vann, en liten taverna og en tre-fire parasoller med solsenger. Der ble vi resten av dagen.
Så, etter et par dager i ro på stranda igjen bestemte vi oss for å gjøre alvor av å besøke naboøya Oinousses. Det ble en herlig dag. Båtturen tar en times tid. En dame med privatbil kjørte oss ut til klosteret Moni Evangelismos hvor vi ble tatt godt imot og måtte påføre oss riktig antrekk fra klosterets rikholdige kleslager. Det ble en trivelig omvisning i det fine klosteret og den velstelte haven rundt.
Eterpå tok vi en runde rundt i den lille byen blant alle de fine og velholdte husene der. Et besøk på sjøfartsmuseet tok vi oss også tid til, det er vrkelig verdt et besøk. Etter en bedre lunch og litt rusling rundt omkring var det tid for avreise fra Oinousses. Båten gikk så til lille vakre Lagada på østkysten av Chios hvor vi fikk en time før vi returnerte til Chios by.
Etter en rolig dag på stranda var vi klare for landeveien igjen, men nå på scooter. Vi hadde fire dager med masse opplevelser og tråla vel det meste av den sørlige delen av øya. Her begynner vi å bli så godt kjent at vi kjører uten kart. Vår yndlingsstrand Ag. Irini ble besøkt tre ganger. Et besøk i klosteret Nea Moni fikk vi også med.
Grillfest i Tholopotami, en kveld i Chios by, kveldsvandringer til Thymiana  og Ag. Ermioni med påfølgende middager fikk vi også med oss. Godt å få bruke beina litt, det blir mange gode lange greske måltider i løpet av disse 14 dagene.
Etter denne ferien er vi blitt ennå mer glad i øya, så vi kommer nok helt sikkert tilbake. Om ikke neste år, så blir det i vertfall snart.
 :flower:
i zoi ine tora - livet er nå

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...