Logg inn med Facebook eller Google!

JEG TRENGER NYTT KAMERA og er VELDIG GLAD for TIPS/INFO

Started by filhellener, 26. Jul 09, 08:30:47

Previous topic - Next topic

filhellener

For et par dager siden sa kameraet mitt takk for seg...  :sad1:

Nå har jeg lest på nettet til øynene mine er blitt store og t ø r r e  og i hodet går det (snart) trill rundt med hva som er \"+ og -\"  .... :help:

Tenker dette er stedet for gode råd  :iconbiggrin:

Jeg ønsker meg et kamera som  tar b e s t  mulige bilder på enkleste måte  :iconbiggrin:

Dvs et BRA digitalt kompaktkamera med m e n y e r som er  lett forståelige.

Det legges jo stadig inn veldig fine bilder i Forumet  :flower:
HVA fotograferer dere med ? Jeg hører gjerne hvilket merke /type kamera dere har  :hello2:

- og dere proffene med speilreflekskamera, hvilket kompaktkamera ville dere velge dersom det var aktuelt for dere å  kjøpe et???

På forhånd t a k k for innspill  :sunny:
Kari

-POE-

Bestäm dig för vad den max får kosta, det finns ändå för många.
Välj ett känt märke och köp från en känd nätbutik.
Vad plåtar Du mest, inomhus/vidvinkel eller fåglar/tele?
Ska den rymmas i bröstfickan eller vill Du ha något stadigt?
Kanske vattentät för snorkling och skitväder?
Ett extra batteri och minneskort är aldrig fel.

Här är ett förslag som täcker det mesta men möjligen är lite dyr?

Jag har en tyngre & äldre Panasonic FZ30 och trivs med den.
Panasonics menyer är stora och tydliga.

//PO
//PO

filhellener

Quote from: \"-POE-\"Bestäm dig för vad den max får kosta, det finns ändå för många.
Välj ett känt märke och köp från en känd nätbutik.
Vad plåtar Du mest, inomhus/vidvinkel eller fåglar/tele?
Ska den rymmas i bröstfickan eller vill Du ha något stadigt?
Kanske vattentät för snorkling och skitväder?
Ett extra batteri och minneskort är aldrig fel.

Här är ett förslag som täcker det mesta men möjligen är lite dyr?

Jag har en tyngre & äldre Panasonic FZ30 och trivs med den.
Panasonics menyer är stora och tydliga.

//PO

Takk for info/innspill PO  :flower:

Faktisk er denne TZ7 en av de kameraene som har fristet meg , men den koster rundt 1000 kr mer enn jeg egentlig ønsker å betale,  her Norge koster det i underkant av 4000.

Jeg ønsker et kamera som dekker a l l e behov ( om mulig)
Men jeg fotograferer nok minst 75% av bildene mine utendørs - veldig mange av dem  tar jeg i Hellas, går knapt et skritt uten kamera der,  kan være en virkelig tålmodighetsprøve for reisefølget :wink:
Jeg liker å ta bilder av arkitektur, \"dagliglivet\"/mennesker, detaljer/ nærbilder av blomster, mat o.a, men selvsagt også landskapsbilder, strender, h a v e t ....
Og selvsagt er barnebarna stadig i kamerafokus, både ute og inne :iconbiggrin:
Det er vel enklere å si hva jeg i k k e tar bilder av, et kamera som kan brukes under vann trenger jeg ikke tror jeg!
(dvs jeg liker å ta med meg kamera et stykke ut i vannet og ta bilder, så da k a n  det jo skje et uhell...)
En god optisk Zoom vil jeg gjerne ha og når jeg nå først må skaffe meg et nytt kamera ønsker jeg et med 3\" skjerm  :cheese:
Kameraet skal ikke være f o r stort, men trenger ikke passe i en liten lomme.

Et jeg tenker på er \"Canon Powershot SX 200 IS\"

Et \"Casio Exilim EX-H10\" virker også veldig godt, så.....

Har du noen mening om disse to, ut ifra det jeg har skrevet her?
Kari

-POE-

Jag gillar vidvinkel, kan man inte ta ett steg bakåt så kan man inte.
Casion har 24 mm mot Canons 28 mm och det är en rätt stor skillnad.
Men vill Du plåta fåglar så vinner Canon med 336 mm mot 240..
Canon är ett gammalt kameramärke och sätter inte sitt namn på nå´n skit, de vinner ofta tester och är allmänt pålitliga. Jag har iofs inget illa att säga om Casio men jag känner ingen som har en och jag har en känsla av \"okänt märke\" fast företaget säkert har större omsättning än Sverige.

Om Du vill jämföra i detalj och gräva i specifikationer så rekommenderas:
http://www.dpreview.com/  mer fakta än nöden kräver..

Ta Canonen, det är riskfritt och räcker jättelångt.

//PO
//PO

Ole

Jeg har et Canon Digital Ixus 700 kompaktkamera som jeg er godt fornøyd med. Det er fire år gammelt, men tar bra bilder. 99,9% av bildene jeg har lagt inn i forumet er tatt med det. Totalt har jeg tatt 15000 bilder med kameraet, og det er fortsatt \"godt som nytt\". Det kostet ca. 4000 for fire år siden. Menyene er enkle og oversiktlige, og det tåler en støyt.

Heidrun

Kan jo si hva tester sier om Canon PowerShot SX200IS

Canon-kameraet er svært brukevennlig, leverer god bildekvalitet og har den lengste telen i testen.

Canons superzoom har forbilledlig betjening, selv om det er tregt som sirup på serieopptak og blitsen lader sakte. Fokusen er kjapp i de fleste situasjoner, og de fleste vil finne det såre enkelt å få flotte bilder med SX200IS. Kraftig zoom, skarp optikk og mangfoldige innstillingsmuligheter gjør SX200IS til et kjempegodt kjøp blant kompakte superzoomer.

+
Meget høy bildekvalitet
God videokvalitet
Rask motivautomatikk
Kjapp og betjeningsvennlig

-
Ingen optisk zoom på video
Bildestøy fra 800 ISO
Optisk fargebrytning
Treg blitslading

Så jeg kan godt anbefale dette kameraet. Min far har dette kameraet og jeg låner det flittig når jeg lar speilrefleksen ligge hjemme.

Men hvis jeg selv skulle kjøpt med et kamera. Ja da ville valget falt på Canon PowerShot G10.
Muligens det beste kompaktkamera jeg vet om. Men dette kameraet  er mer for fotoentusiasten som vil ha kreative valg og ikke minst RAW
Yamas til livet og til

Mikke

Hej!
Jag har en Canon Powershot A620 som vardaxkamera och en Canon Powershot S3 IS som söndaxkamera. Dom är ju några år nu, så 620:an har ersatts med 630-640 och 650. Den sistnämnda verkar helt ok och kan dessutom kompletteras med tele-och macrolinser om så önskas.
S3:an har ersatts med S5 IS och idag fick jag fingra på en SX 10 IS, somverkar vara den senaste i den varianten, d.v.s \"nästan\" systemkamera,fast med ett obljektiv som har brännvidd mellan (om jag minns rätt) 28 mm till 560mm plus bildstabilisering.
En bra amerikansk foto-sajt är < www.steves-digicams.com >
Mvh,
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Svein~B

Jeg har et Canon Ixus som jeg har tatt alle de bildene som jeg har vist her i forumet med. Jeg kjøpte meg nytt kamera i fjor, et Fujipix. Jeg mener at jeg tar bedre bilder med det gamle kameraet enn det nye. Jeg vil absolutt anbefale Canon.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Takk skal dere ha for informasjonen  og mange gode råd :
 POE, Ole, Heidrun, Mikke og SveinB  :flower:

- og CANON går jo som en \"rød tråd\" gjennom  alle innleggene deres  :iconbiggrin:  

S Å  dersom jeg likevel velger et annet merke, så har jeg ingen \"unnskyldning\" om jeg blir skuffet !!!
- med a l l e  flotte bilder d e r e har lagt inn i Forumet s å skulle jeg ikke være i  tvil..... :sunny:

MEN, det er jeg :scratch:  :wink:

- skal bestemme meg i løpet av uka om jeg skal være \"fornuftig\" og kjøpe

Canon IXUS 870 ( 1990 kr på Komplett) - helt sikkert  kjempebra!
- e l l e r koste på noen hundrelapper til og få langzoomen ( 12 x optisk) som jeg ønsker meg...
Både Canon Powershot SX200IS og Casio Exilim EX- H10 kan jeg få til kr 2690 på Elkjøp  :iconbiggrin:

Det som gjør at jeg er litt pro Casio er bl a at det kameraet er suverent på video-opptak og, kan  zoome, det kan man ikke på Powershot\'n.
Kari

Tommy

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Med risk för att vara tråkig..

\"Du får vad Du betalar för\" gäller även kameror, snåla inte för hårt, det lönar sig inte. Packar Du in alla finesser i ett lågt pris så är det kvalitén som får betala, det går inte att komma runt den ekvationen.
Nu menar jag inget särskilt kameramärke utan rent allmänt.

//PO
//PO

Heidrun

Det er riktig det som POE her sier. Hvis du tar som utgangspunkt en pris på ca 4000.- kroner og ikke kjøper et kamera med all verdens muligheter og innstillinger,  men bestemmer deg for hva som er viktig for deg i et kamera og drar til en butikk for å se på de forskjellige modellene. Ja da vil jeg  anbefale deg å kjøpe det kameraet som føles best i hånda.Stort sett alle kompaktkameraer til denne prisen er gode kameraer
Samtidig så bør du ikke kjøpe et kamera i en kjedebutikk som f.eks Elkjøp/Expert. Dette fordi disse kjedene ikke har den kompetansen som trengs til å hjelpe deg med å finne det kameraet som er best for deg. En butikk som f.eks Fotovideo lever av Foto og har fotokyndige medarbeidere. De lever altså av å få kundene tilbake. En kjedebutikk lever stort sett bare av salg der og da.
En liten ting til slutt. Et kompaktkamera som dekker alle behov er nødt til å gå på kompromiss med seg selv. Og når jeg ser på hva du vil ta bilder av. Ja da kanskje du heller bør gå for et speilreflekskamera. Merker som Pentax,Olympus,Canon og Nikon har gode kameraer i den lave prisklassen. Da kan du bytte ut objektivet etter hvert når du føler at du mestrer fotokunsten. Men ikke kjøp megazoomer. De gir veldig sjelden godt resultat. Kjøp heller et kamera med kitobjektiv og lær deg kameraet
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...