Logg inn med Facebook eller Google!

Fra min lekegrind

Started by Anders, 28. May 09, 20:54:25

Previous topic - Next topic

Anders

"pire-mitt-mitt-empiri-um"¦
pire-mitt-mitt-empati-um"¦"


Jeg har visst sagt det før"¦ jeg er en hund etter fremmedord! Spesielt slike som jeg kanskje ikke helt skjønner så mye av. Jeg elsker elokvens, hvor inkontinent den enn nå kan være. Kvasi-latin og lingvistiske eksesser"¦ rabuleringer og ord-kløveri"¦ ny-ord og feil-ord og gudene-vet-hva"¦ jeg blir som en rev i hønsegården og jakter på alt som rører seg. Uten tanke for eleganse eller grammatikalsk korrekthet. Sikkert mange som har registrert at der kan bli langt og feilt mellom mine komma"¦ og så disse evinnelige punktum-pausene mine, da!

Antagelig skyldes det at jeg har verdens største ballett-scene å boltre meg på. Bare svakt opplyst, og uten et menneske i salen. Ingen instruktør. Ingen til å korrigere meg. Jeg får gjøre alle de feil jeg vil, akkurat på den måten jeg ønsker å gjøre dem. Fingrenes dans over tastaturet blir den mest vanvittige pas-de-deux"¦ for tangentbordet og mine ekstremiteter er jo bare stand-in's mellom hodet mitt og ordene som dukker opp på skjermen"¦ de tar seg av alt slitet og alle prøvene men så får de ikke være med på premieren!

XXXXXXXXX

Det er visstnok vitenskapelig bevist at mennesket er et utpreget flokkdyr. Det er kun i kjente og trygge situasjoner og miljøer - hvor individualisme har få eller ingen konsekvenser - at de fleste av oss virkelig ønsker å skille oss fra mengden. Og da spesielt fra de vi liksom "konkurrerer" med i det daglige.
Det går på "alt""¦ fra bolig-innredning til yrkesvalg til politiske oppfatninger. Vi kan tro hva vi vil om oss selv og vårt eget gjøren og laden"¦ innbille oss at nå har vi virkelig gjort noe som ingen andre gjør"¦ men det er virkelig bare innbilning. For vi sammenligner oss alltid med det vi kjenner"¦ eller har hørt om"¦ eller de som på ett eller annet vis har vært med på å forme vår oppfatning av hva som er vanlig og hva som ikke er det.

Selvfølgelig"¦ der finnes alltids en Roald Amundsen eller en Thor Heyerdahl blant oss"¦ (og takk og lov for det!)"¦ men de er unntakene. De representerer slett ikke det gjennomsnittlige menneske. Det er det vi andre som gjør. Oss"¦ vi "vanlige""¦ det er vi som skaper statistikkene, og det er vi som sørger for at hjulene går rundt"¦ fødselsrater kan sees på som et beregningsgrunnlag for fremtidig matbehov, men etter min mening er det er først og fremst et grunnlag for å kunne si noe om den underliggende trygghetsfølelsen i et samfunn. Åtte barn i dag, og foreldrene blir sett på som barnekjære (om enn litt sprø eller uten kunnskap om prevensjon :-) )"¦ for hundre år siden var de store barneflokker nærmest en dyd av nødvendighet, og man kan lese de sosiale endringer og forskjeller"¦

Amerikanerne har det jo innbakt i sin uavhengighetserklæring. ""¦the pursuit of happiness"  står det så fint der. Det forteller jo litt om samfunnet for 230 år siden"¦ at det var nødvendig å skrive det på den måten"¦ i dag er jo det noe vi regner som en selvfølgelighet for alle?
For er det ikke lykken vi alle søker her i livet? De gode øyeblikkene når vi føler oss lett ekstatiske og synes at alt er bare bra? Er det ikke den jakten som får oss til å jobbe og slite og gjøre en hel masse som vi egentlig ikke har lyst til? Og er det ikke summen av den innsatsen som kan gi oss denne gode følelsen?
Jeg mener"¦ jeg ser liksom ikke for meg at en omsorgsarbeider har den helt euforiske opplevelsen når bleier må skiftes. Eller at en industriarbeider kjenner den helt store gleden ved å rote i en smelteovn. Muligens kan en aksjemegler kjenner øyeblikkets glede når et dicey valg slår ut positivt, og muligens kan en fotballtilhenger "tøtsje" i lykken når Maradona dribler halve England, men er det ikke først etterpå at den virkelige lykkefølelsen slår inn?

Etterpå"¦ sånn like før man sovner"¦ når man går gjennom dagen i hodet og gir tilværelsen mening"¦ eller kanskje denne summeringen ikke skjer før etter førti-femti år i arbeid? Hva da hvis regnestykket går ut i minus? Når man sitter der med alle livets kassalapper, og liksom skal gjøre opp regnskap"¦ når man har blitt innhentet av alderen og plutselig må til å stirre realitetene i hvitøyet"¦ hva da hvis du går i minus!?

Er ikke det en tanke verdt å ta med seg? Er ikke det noe som er okay å ha med seg underveis? Noe som får deg til å oppføre deg på en skikkelig måte"¦ jeg mener"¦ de fleste av oss ønsker vel å gå ut i pluss???

Jo da"¦ vi gjør det. Vi er sånn, vi mennesker. Rare dyrene vi er. Vi har det der underlige og ufattelige som heter samvittighet"¦ pliktfølelse"¦ et og annet tanketomt utskudd finnes jo, men stort sett er vår gren av dyreverden belemret med den samme lasten. Vi ønsker å gå ut i pluss!

Er det det som gjør oss til mennesker? Er det det som skiller oss fra apene og som ellers gjør oss til "naturens ypperste"? Jeg vet ikke. Jeg vet at jeg ikke tror på noe liv etter døden, eller noen høyere makt, men jeg tror på det gode i mennesket. Jeg tror at de fleste av oss ønsker å bidra positivt. Jeg tror at de fleste av oss faktisk ønsker å bli husket som gode mennesker"¦ ikke nødvendigvis med noen bautaer eller andre minnesteiner, men"¦ vi ønsker å bli husket for noe godt. Vi driver faktisk og planlegger livet etter døden. De fleste av oss bruker faktisk veldig mye av vår tid på å forberede at vi ikke er her!

Jeg kunne ha vært en jævel. Jeg har vært en jævel"¦ jeg har vært ufin og stygg og slett ikke slik jeg tenkte at jeg skulle være. Tross alt er jeg ingen ungdom, jeg har rundet noen bøyer opp gjennom årene. Litt dritt har det jo blitt, og helt fritt for skjeletter er det vel heller ikke i mine skap. Men jeg prøver"¦ jeg ønsker"¦ jeg vil hele tiden"¦ men ikke alltid jeg får det til.

Jeg prøver å kvele mitt ego. Jeg smiler når gråten ligger nærmest. Jeg sier oppmuntrende ord til mennesker jeg ønsker jeg ikke kjente"¦ 80/20-regelen slår inn, der de to gode tidelene av meg får styre de åtte andre og jeg håper jeg fremstår som et trivelig og omgjengelig og minneverdig menneske"¦ og når jeg våkner og brøken har blitt til 70/30 så tenker jeg at det var kanskje ikke så dumt, det der i går"¦

Det gir ordet voksenopplæring en helt ny mening. Kanskje kunne vi kutte ut noen bokstaver og kalle det vokse-læring? Man lærer så lenge man lever, heter det, men det er vel ikke like sikkert at man vokser av det"¦ pire-mitt-mitt-empirium.

For DET har livet lært meg"¦ man kommer faktisk lengst i sitt personlige regnskap ved å kunne vende det annet kinn til"¦ ved å kunne behandle andre slik man selv ønsker å bli behandlet"¦ man er faktisk ikke tjent med å søke de høyeste hester å sitte på"¦ man får gjerne en bauta, men den blir fort overgrodd på grunn av manglende tilsyn"¦ ingen hyggelig tanke å sovne til, er det vel?

Nå er det bare to små netter til jeg er i Hellas igjen. To små netter til jeg sitter i Athinios og smiler, selv om Dimitri tar dobbel pris for Mythosen. Han er jo slik en trivelig kar"¦ og dessuten kan det vel hende at han spanderer den andre eller tredje, så alt i alt går vel regnestykket opp. Han blir husket av meg, iallfall"¦ og at han husker meg, det vet jeg jo. En gang stengte han kjøkkenet, fordi slåen på do-døren var ødelagt"¦ klart jeg skulle få skifte til shorts i uforstyrrethet!

Jeg kjenner ikke Dimitri fra andre steder enn Athinios. Jeg vet ikke hvordan han er når han er andre steder. Kanskje er han en jævel. Men jeg tror det ikke. Jeg tror han er akkurat slik han gir inntrykk av. Et godt menneske. Et menneske som ønsker å være god. Akkurat som alle de andre grekerne jeg etter hvert har blitt kjent med. Og av en eller annen merkelig grunn- som får meg til å gå gjennom mitt regnskap på nytt - så får jeg stadig vekk en følelse av at de ikke har det samme regnskapet. At de ikke regner på samme måten som meg?

Ser de ikke på sluttsummen? Gjør de bare opp dagens regnskap og er fornøyd med det? Næ-ææ"¦ det tror jeg ikke. De er jo ikke supermennesker"¦ de er bare grekere. Er det fordi de har en så mye lengre historie enn meg? Er det fordi de var der og serverte Mythos før mine forfedre krysset isen fra øyene uti havet? Er det fordi de har lært seg livets metode, på en måte som jeg fortsatt strever med?

Metoder, ja"¦ det er noen rare greier. Vi mennesker utvikler jo våre metoder for å takle det meste"¦ iallfall for å få et forståelig forhold til alt det vi ikke forstår"¦ våre logiske hjerner krever ulogiske brannvegger og vanntette skott, for å sikre oss at vår logikk ikke settes alt for hardt på prøve. Og vær helt ærlig nå"¦ er det ikke mye lettere å snakke om en metode enn om en algoritme???

For algoritmer er heftige saker, ser du. Jeg har iallfall lest i noen bøker der det står at bare algoritmer er godt nok. Metoder holder liksom ikke. Undres hva de gamle grekere tenkte den gang deres samtidige persere bestemte det? Undres hva de tenkte gjennom århundrene, etter hvert som Al Kwariszma's  metode fikk mer og mer gjennomslag. Følte de seg overkjørt? Eller tok de imot med åpne armer? Så de kanskje løsningen på de evige spørsmål? Var de virkelig så glupe at de skjønte poenget???

Jeg skjønner det fortsatt ikke. Men jeg er jo bare en dum, u-utdannet nordmann som ikke vet bedre. Jeg har jo aldri besøkt noen LIDL-butikk, verken her tillands eller andre steder, og jeg har ikke peiling på vin eller fine oster, eller trøfler og kaviar og den slags. Jeg trives til og med med å IKKE se på TV"¦ herrejessus, hvilket nek er jeg? Jeg, som bare gidder å se toogtjue menn i kortebukser løpe rundt på en gressplen, på frenetisk jakt etter noe oppblåst ku-skinn!

Stort lavere kan man vel ikke komme"¦

Men Al Kwariszma's metode har jeg hørt om. Og det er det vel kanskje ikke alle her i verden som har? Man må sikkert ha minst et artium for å kjenne til den"¦ eller enda mer. Helst bør man ha skaffet seg et empirisk grunnlag først for i det hele tatt å komme i betraktning når det gjelder Al Kwariszma's metode.

Fyren var jo egentlig ganske unik. En liten luring, var han"¦ holdt til nede rundtom Bagdad et sted, lenge før Goddamn Insane sin tid"¦ og han hadde jysla peiling på tall. Såpass peiling at han nesten ikke brydde seg om noe annet. En nerd, med andre ord. En tall-nerd. Skikkelig opphengt"¦ han regnet og tallet og kom frem til alt mulig rart"¦ mens grekerne lærte romerne å lage vann-klosett og den slags. Og mine forfedre var jo bare halvveis over isen"¦ hadde ikke lært seg forskjellen på ren og u-ren hånd, en gang!

Alle disse tallene"¦ Al Kwariszma, han satt sikkert oppe sene nattetimer"¦ regnet og vurderte og flyttet tingene rundt"¦ han drev og skrev store og lange avhandlinger om favoritt-temaet sitt, som han av en eller annen grunn fant på å kalle for Al Jabr"¦ det er derfor vi i dag har det der uforståelige ordet Algebra"¦ kunne han ikke kalt det Trygve eller noe sånt?

Hvor mange av dere visste det? Og hvor mange av dere har lest navnet hans én gang til og forstått hvorfor vi bruker det der vanskelige ordet Algoritmer"¦?

Herlig, ikke sant? Og når man så vet at en algoritme ikke er stort annet enn en steg-for-steg- beskrivelse av en eller annen metode for å løse et problem, så begynner jo det hele å ligne litt på en sånn flatpakke fra IKEA, ikke sant? Eller et strikkemønster"¦ en matoppskrift"¦ hvor mange kan egentlig programmere video-spilleren uten å konsultere den medfølgende algoritme?

Nuvel. Før noen av leserne nå tror at de aspirerer til Nobel-prisen så er det kanskje på sin plass å introdusere den hevristiske metode. Aldri hørt om den, sier du??? I så fall er det å anbefale at man holder sin uvidenhet for seg selv, andre kunne ellers lett komme til den konklusjon at man også er manglende hva angår implementeringen av den omtalte metode!

For å komme de nærliggende misforståelser og den (forventede?) forvirring i forkjøpet: Den hevristiske metode må ikke forveksles med hevristikk. Som alle (?) jo er klar over, så er dette læren om de vitenskapelige metoder.
Men tilbake til utgangspunktet (?) "¦ den hevristiske metode. Dersom de gamle grekere hadde hatt et litt mer distinkt alfabet- eller diksjon som Frank Sinatra- så ville vel kanskje denne metode vært bedre kjent? For alle kjenner vel historien om gamle "Archie" som skulle i badekaret? Og som knapt rakk å bli våt i håret før han løp 'nøgen' rundt i gatene og ropte sitt nå så velkjente "Hevreka! Hevreka!" ?

Så igjen tilbake til alfabetet"¦ den gammel-greske H er kun et lite tegn, lett å overse"¦ og V og U var visstnok samme bokstav, brukt ulikt alt etter hvilken sammenheng de befant seg i. Så her er det altså snakk om den Eurekiske metode (hvis noe slikt finnes?), og det er en metode vi alle kjenner fra skolen. Det er nemlig ved å følge denne metoden at man utvikler evnen til selvstendig tenking!
Eller"¦ sagt på en annen og mer proffessoral måte"¦ ved hjelp av en observasjon kan man nå frem til en logisk slutning til tross for at man ikke kjenner bakgrunnen for det man har observert.
De fleste lesere av disse linjer har gjerne befunnet seg i situasjoner der observasjoner av omgivelsene har ledet til den logiske slutning; "For en idiot!""¦ uten at man har det minste begrep om hvorfor"¦ egentlig"¦

Siden hen gikk altså den godeste Archimedes ut og formulerte sin læresetning om legemers oppdrift i væske (Når et legeme senkes i vann"¦)"¦ senere så praktfullt omkalfatrert av Gunnar Haugans snusfornuft ( Da blir det vått!)

XXXXXXXXX

Undertegnede håper med dette å ha bidratt til å lette litt av det mystikkens slør som til tider kan innhylle ligningsvesenets evne til alltid å komme frem til at man har betalt for lite skatt!

Ninette

Du skriver som en gud, Anders, og det jeg har lest av innlegget ditt, var fornøyelig.

Men det var laaaaangt! Og sitter jeg sitter på fjerde døgnet (på samme stolen) med eksamen, har jeg ikke så mye tid til kos og avkobling (selv om både hodet og kroppen min absolutt kunne trenge det nå).

Jeg skriver ut innlegget ditt, og tar det med som reiselektyre på flyet til Kreta lørdag.

Skriv mer, Anders, dette kan du! Hører dere det, alle sammen?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Stedvard

Drar fram mitt favoritt kompliment fra mann til mann jeg Anders.

\"Du er en ok fyr du!\"

:D
I don\'t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Anders

Nåja... vi har ikke delt en Ouzo ennå :-)

Stedvard

Quote from: \"Anders\"Nåja... vi har ikke delt en Ouzo ennå :-)

Tviler på det ville skapt noen problemer.
Er faktisk mulig vi kunne løst noen verdensproblemer om Ouzoflasken var stor nok. :D
I don\'t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Anders

Vet du... tanken har streifet meg :-)

bengalow

Jahaja, och så var det någon som skrev att det saknades kulturell kompetens här i Forum!!

Tack Anders för en häftig krönika!!

Och du...ha en skön resa till ditt Hellas!!! Jag kommer efter med 3-bussen....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

DU er en STOR  POET , Anders   :flower:
 - HVILKEN  fantastisk uttrykksevne :cheers:
Kari

Anders

Quote from: \"bengalow\"Jahaja, och så var det någon som skrev att det saknades kulturell kompetens här i Forum!!

Tack Anders för en häftig krönika!!

Och du...ha en skön resa till ditt Hellas!!! Jag kommer efter med 3-bussen....

Satt der og ventet, eg.... :-)
Laif iz gudd... alternativet er ikke til aa tenke paa!

Turid

Du klarer deg bra til syklubb-dame å være ;)

Tusen takk, Anders! Jeg har ikke lest alt enda, men skal....
Det er etter regn at fuglene synger!

Gooner

Denne har gått under radaren for meg - herlig lesning :)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...