Logg inn med Facebook eller Google!

Fotostativ og uskarpe bilder

Started by Heidrun, 25. Apr 09, 19:19:08

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei igjen.
Vil bare informere dere om at hvis dere skal kjøpe et fotostativ, så ikke kjøp det billigste. Det billigste er ofte veldig lett og vil i nesten uten unntak sørge for at dere får kamerarystelser/uskarpe bilder. Kjøp et solid ett med ett godt hode som veier litt og bruk en fjernutløser ved siden av.
Det er utrolig mange gode fotografer her inne. Men dessverre så blir det ofte rystelser på mange av bildene.
Hvis dere ikke har et sollid stativ, så øk isoen på kameraet slik at dere får raskere lukkertider :cheers:
Yamas til livet og til

Ole

Godt tips, Heidrun! Men problemet er jo vekta når man er ute og reiser. Jeg har et ganske lett stativ, men bruker jeg selvutløseren funker det bra......syns i alle fall jeg.

Jeg har et annet tips også: Stadig vekk ser jeg folk som holder digitalkameraer med en hånd og knipser i vei. Da blir bildene uskarpe og horisonter skeive. Bruk begge hendene hvis du vil ha gode bilder! :smile:

Heidrun

Et annet lite tips. kall det gjerne kjerringråd. De er å feste en strikk i beltet på buksa si og til kameraet. Bare sørg for å få denne strikken akkurat lang nok til at den er stram når man har kameraet i opptaksposisjon. Da får man på en måte en støtte for kameraet.
Dette virker som f det
Yamas til livet og til

Atle

Har et stk stativ som jeg ihvertfall ikke gidder og dra med meg, men har vurdert dette som et godt reise alternativ. Noen som har erfaringer med dette ?
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Ole

Tok med et slikt på forrige tur, men det ble aldri brukt. Totalt vekkastet!

Atle

Kjapt og greit svar  :blackeye:
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Ole


Tommy

Denna bilden är tagen med stativ, utan fjärrutlösare, helt okey tycker jag själv. Men så klart kan det vara en fördel med fjärrutlösning. Men å andra sidan tror jag inte jag kommer släpa med mig stativ i bagaget så ofta, det kommer sällan till användning, att jag hade ett med mig när jag var på Samos var mest för att jag ville prova att använda ett i svagt ljus i gryningen.  :cyclopsani:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ninette

Quote from: \"Atle\"Har et stk stativ som jeg ihvertfall ikke gidder og dra med meg, men har vurdert dette som et godt reise alternativ. Noen som har erfaringer med dette ?

Stativet ser veldig fleksibelt og bøyelig ut på bildet og slik det blir markedsført, men det er det altså ikke. Det er ganske stivt og vanskelig å forme.

Det kan til nød brukes på bord eller annet flatt underlag, men også i den sammenheng er det er vanskelig å bruke.

Bortkastede penger, synes jeg. På den annen side kostet det ikke all verden, tre, fire hundre kroner, så vidt jeg husker.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Atle

Da kaster vi den på minenes søppel dynge  :compress: og satser på håndholdt ( eller et biltak eller lignende )
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

-POE-

Ett gammalt beprövat trick för att göra enkla/lätta stativ stadigare är att
ta med en plastkasse och fylla med sand, sten eller vatten, häng den i stativets mittpelare, runt veven eller liknande. 5 kg grus gör underverk för stabiliteten.
Jag har prövat och det fungerar utmärkt, möjligen ser det lite fånigt ut men det kan jag bjuda på.

//PO
//PO

Mixelite

Quote from: \"Ninette\"Stativet ser veldig fleksibelt og bøyelig ut på bildet og slik det blir markedsført, men det er det altså ikke. Det er ganske stivt og vanskelig å forme.

Det kan til nød brukes på bord eller annet flatt underlag, men også i den sammenheng er det er vanskelig å bruke.


hvilken str. har du Ninette? Jeg har det minste og det funker ikke helt greit  på kameraet mitt. Det blir i tyngste laget. Det lille er også for kort i beina til å kunne kveile seg rundt forskjellige ting, så det funker også best på flatt underlag. Jeg innbiller meg at et større stativ ville oppføre seg litt annerledes.

-men jeg er enig i at  det er litt vanskelig å bruke og på flatt underlag ville jeg nok heller anbefale en vanlig tripod.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...