Logg inn med Facebook eller Google!

Aktiviteter i Rethymnon

Started by Moie, 05. Apr 09, 12:55:34

Previous topic - Next topic

Calle

... Kreta, semester?! Tror inte det!!
Calle!

QuoteI dag har vi vært i huset i Chereti 15 og diskutert mange detaljer med herr Panagiotis fra Hestia (entreprenørfirma). Så setter vi i gang med renoveringen, og når vi kommer tilbake den 25. juli så kan vi kanskje treffes ? Jeg har en Burns Cobra i stativet hjemme. Kinesisk produkt nå, men TriSonic pickups som Brian May bruker i sin Red Special.

Hej! Jag trodde att Brian May hade vanliga \"Humbucker\"-pickups!
Vi får nog starta en tråd om rock och instrument!!

Calle (Premier trummor o Zildjian cymbaler!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

valentinokia

Vi var i Rethymnon for første gang fra 27.06-11.07. Turen var meget vellykket! Likte byen meget godt. I fjor var vi i Kato Stalos, men dette var bedre. Men jeg vil understreke at begge turene våre til Kreta var helt topp! Før i fjor hadde vi aldri vært i Hellas, men vi begynner virkelig å like dette landet!!

Bodde på Summer Dream Hotel, ca 2,5 km øst for sentrum. Hotellet var absolutt godkjent, men litt lite personale. 2 mann delte på resepsjon/bar, og kun den ene jobbet for pengene. Ellers lå hotellet inniblant bebyggelse, og de fleste leilighetene var skjermet for trafikkstøy. De fleste leilighetene lå rundt et basseng, og det var en flott, intim stemning.

Vi dro inn til byen flere ganger, og likte gamlebyen spesielt, men også utenom var det en trivelig by. Fortezza var absolutt verdt et besøk. Likte også å gå langs havna. Den gamle havna var spesielt koselig, men besøket der ble veldig kort, på grunn av et H.... mas fra restaurantene. De maste adskillig mindre andre steder. Så var det noen timeshare-selgere, men vi skjønte umiddelbart tegninga, så de fikk ikke napp, he he.

Det var herlig å gå langs strandpromenaden mellom hotellet og sentrum, og det var flust med tavernaer og hoteller. Det beste spisestedet vi besøkte, var en italiensk restaurant, ikke langt fra turistkontoret. Det var style og topp service. Maten var også meget god. Ellers var vi godt fornøyd med maten de stedene vi besøkte.

Vi tok \"Yellow Train\" to ganger. Det var et slik \"tog\" med to-tre vogner, man reiser rundt med i nærmiljøet. Apollos kontor var lite oppegående på dette, men det viste seg å være så enkelt: En tur innom det lokale turistkontoret, som ordnet alt på en utmerket måte. Vi møtte opp på avtalt sted, og en maxi-taxi tok oss til der togturen startet. Etter turen i herlig landskap og fortryllende landsbyer, satt vi på med toget tilbake innover mot byen så langt vi ønsket. Siste turen var det med engelsk guide, og det ble en lettelse å høre engelsk talt slik det skal! Det var kun vår familie på fire, pluss to tyske turister. Dermed fikk vi meget tett oppfølging av den dyktige og hyggelige guiden, og det ble en stor opplevelse.

Vi dro også til bygda Bali med rutebuss. Det var ikke mer enn ei gate, og ikke så mye å se på. I Rethymnon fikk vi god hjelp til å finne bussholdeplassen, men da vi stoppet en buss, viste et seg å være feil holdeplass. Men sjåføren ba oss komme om bord, og vi fikk sitte på til rette holdeplassen. I et lite billettkontor, fikk vi det vi trengte av billetter tur-retur, og resten gikk av seg selv.

Det ble ikke til at vi leide bil, og dermed får man mindre aksjonradius. Vi visste at det kjøres kvasst, men det var ikke bilene som skremte oss fra å leie bil. Det var motorkjøretøy på to hjul. De dukket opp som troll av eske, og det er helt utrolig at vi ikke fikk med oss noen dødsulykker i løpet av de to ukene. Hjelm var omtrent ikke i bruk, og tohjulingene levde et farlig liv, for å si det mildt.

Som vestover i Kato Stalos, var strendene flotte og rene. Det var en fornøyelse å bade i sjøen, men noen dager var bølgene litt for høye til at vi badet. Men det var basseng på hotellet.

De to ukene gikk så altfor fort, men vi skal leve på flotte minner og opplevelser. Kreta er flott, og vi koste oss skikkelig. Været var topp, og menneskene hyggelige. Kan vi ønske oss så mye mer?

Selv om vi har vært to ganger på Kreta, er vi helt klar over at vi kun har sett en liten del av øya. Dette skyldes delvis at vi ikke leide bil. Her er masse mer å oppleve. Heldigvis, for vi reiser med glede tilbake! Apollo gjorde jobben som reiseoperatør (med et par unntak, som ikke har større betydning). SAS gjorde helt klart jobben med å frakte oss trygt og godt fram og tilbake.

Vi kom hjem brune og glade, og med en herlig følelse av at dette var hundre prosent verd pengene!

Moie

Quote from: \"ofriis\"
Quote from: \"Calle\"... Kreta, semester?! Tror inte det!!
Calle!
Nå, på vinteren kan det vel bli litt roligere dager på Nakli, vil jeg tro.

Men nå er vel Moie tilbake fra ferien sin, og det er vel flere enn meg som lurer på hvor mye penger han fikk å underholde seg med  :clown:  :colors:

Nok om det, en annen kilde til informasjon er http://www.rethymnon.biz/ med oversikt over evenementer m.m. Det er litt av hvert som foregår her, jeg har en kollega som skal hit og spille sjakk i midten av juli og har skrytt hemningsløst over denne fine byen.  :bom:  :blackeye:  :cheers:

http://www.rethymnonnews.com/ er det månedlige nyhetsmagasinet for Rethymno, noe jeg alltid passer på å få med meg i starten av hver måned.


Ja, forlengst tilbake i Norge, men har nettopp begynt å planlegge ny tur.
Samboeren var ved min side stort sett hele tiden. Han hadde vist ikke noe behov for å aktivere seg noe mer enn meg allikevel. Var bare deilig å være i varmen sammen. :)

Epicuristen

Quote from: \"valentinokia\"Selv om vi har vært to ganger på Kreta, er vi helt klar over at vi kun har sett en liten del av øya. Dette skyldes delvis at vi ikke leide bil. Her er masse mer å oppleve. Heldigvis, for vi reiser med glede tilbake! Apollo gjorde jobben som reiseoperatør (med et par unntak, som ikke har større betydning). SAS gjorde helt klart jobben med å frakte oss trygt og godt fram og tilbake.


Achtung! Danger!
:biggrin: Begynner dere først å leie bil på Kreta er faren stor for at mange ferier deretter vil bli lagt dit. Vi har leid bil x-antall ganger, og vært på farta x-antall dager og har bare blitt klar over hva vi enda ikke har sett, og steder vi vil tilbake til! Øya er schvær!
:biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...