Logg inn med Facebook eller Google!

Aktiviteter i Rethymnon

Started by Moie, 05. Apr 09, 12:55:34

Previous topic - Next topic

Moie

I fjor dro jeg alene til Rethymnon, og det ble en veeeldig rolig ferie. I år skal jeg ha med meg samboeren min, og han er litt mer rastløs enn meg.

Tenkte derfor jeg skulle sjekke med dere, om noen har noen tips til hva han kan finne på av aktiviteter. Er spesielt på leting etter vann-aktiviteter som vannscooter og slikt. Vi bor ikke på ett hotell som tilbyr slike ting forresten.

Det jeg lurer på er HVOR jeg skal slenge han mens jeg setter meg på en cafe og leser en bok. Og hvor mye penger jeg skal gi han så han får gjort noe han liker. :D

Noen som vet om noen steder. Kanskje en hjemmeside eller noe med priser og hva dem tilbyr?

Epicuristen

Hei.

Vet ikke hvor dere skal bo i byen, men øst for havna, bortover stranden, så ligger det vel to firmaer som driver med vannsport. Den ene heter Popeye, eller noe lignende, og den andre heter Ikaros tar jeg ikke helt feil. Finner dessverre ingen hjemmesider på dem. Men uansett, rett over veien fra stranden har du ett utall av tavernaer og andre vannhull hvor det er ypperlig å sitte med sin bok og drikke; mythos, frappè eller hva annet hjertet måtte begjære!

Epi
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Moie

Vi skal bo på Achillion, rett ved den store rundkjøringa ved banken...
Ligger da de firmaene langt unna?

Tusen takk for tipset forresten. :D

Epicuristen

Da tror jeg jeg har har en relativt bra ide om hvor det er dere skal bo. I den store rundkjøringen med den ukjente soldats grav og taxi-holdeplassen. Midt i smørøyet vil jeg påstå. Selv har vi bodd ett kvartal lengre opp i gata der, på Jason, som ligger litt mer tilbaketrukket, men likevel veldig sentralt det også!

Så for å komme til vannsporten rusler dere bare ned rundkjøringen i retning av havet, og svinger til høyre nede ved \"den store\" veien, rundt Goodys (Tror jeg det er) og restauranten Toscana som forresten har veldig bra pasta om dere skulle ha lyst på det en kveld.

Når dere har passert Toscana og litt lengre kommer dere til roten av den ene moloen. Her finnes det en relativt stor parkeringsplass, hvor det er marked hver torsdag (Men da skal man ha morgen med seg!). Det anbefales det virkelig å få med seg dette, om så bare for å kikke på det greske dagliglivet. Her selges det fisk, klær, levende dyr, døde dyr, sko, frukt, CD\'er, grønnsaker, etc... Om man vil handle billig. Men om du skal handle klær bør man da ha gjort som grekerne, lagt blygheten hjemme, ettersom størrelsene ikke alltid stemmer så godt med hva vi er vant til. En av familiens unge frøkner gikk rett fra størrelsen XS her hjemme, til Large der nede på en shorts hun kjøpte.

Oppe på veien, her omtrent ved molorota, ligger forresten også gatekjøkkenet Petrinos. Her får dere så definitivt byens beste Gyros, og den har åpent stort sett hele natta tror jeg. I sidegaten som går rett opp fra Turistpolitiet omtrent, ligger To Arnaki, en liten pizzeria med veldig god mat! Lite og meget hyggelig sted, hvor pizzaen snurres bak disken, med steinovnen like bak (To Arnaki betyr \"Den lille ovnen\")

Videre, når dere har passert moloen, ligger vannhullene rimelig tett bortover strandveien, med stranden på den andre siden av veien. Først, etter moloen, er stranden ganske bred, altså ganske langt ned til vannet. Men den smalner inn etterhvert som man går utover og etterhvert treffer man så på vannsporten. Alt dette finner dere i løpet av 3-4-500 meter.

Om jeg skal komme med noen anbefalninger til, så er kveldsstunder inne i gamlebyen virkelig å anbefale, med dens store utvalg i restauranter i alle pris og kvalitetsklasser. Masse liv og røre å se på! Men om dere vil ha avløsning fra dette kan dere jo fortsette den vandringen dere begynte på for å komme til vannsporten. Noen få hundre meter til finner dere en familiedrevet restaurant med kjempegod hjemmelaget mat. Denne heter Thallassa og blir drevet av Andonis med familie. Andonis har bodd i Norge, og vil helt sikkert plassere ett norskt flagg på bordet om dere kommer dit. Om dere ikke liker det kan dere gjøre som oss, protestere vilt! Han blir overhodet ikke fornærmet! Vegg i vegg med Thallassa, dere ser rett ned på den, ligger cocktailbaren Endasis. Her huserer far Yannis, sønn og nå sjef, Manolis, deres ubetalelige showman og innkaster Mario (som har en del tryllekunster å vise frem (spesielt til unger), og han har lest 1001 ting å gjøre med en vannflaske), samt Maria. Her får dere også byens beste Mohjito om Yannis står bak baren og blander! Ett utmerket sted å få med seg solnedgangen fra!

Tjue meter forbi Endasis finer du baren Babi\'s hvor jeg ofte tilbringer dagene med mine bøker. Her er man ofte så heldig (på dagtid) å bli servert av den meget elegante Magdalena, som jeg fristet til å kalle \"årets flyvertinne\" (Ett uttrykk stjålet fra en annen gresk øy). Hun snakker ikke så mye engelsk, men hva gjør vel det når vi er så velbevandret i det græske språg?

Langt uti der, altså videre, finnes La Mare, som både også er ett utmerket sted å få med seg solnedgangen fra, og som har både morsomt/hyggelig personale, og kjempegod mat. Men dette er om dere føler for å trimme en kveld, eller om dere, som oss, tar taxi ut og spaserer innover igjen, eller tar taxi begge veiene. Om taxi-sjåføren ser spørrende på deg når du sier La Mare, noen få har ikke fått med seg hvor den ligger, så sier du bare; \"Next to Irini-Music Bar\"!

Så litt kulturelt. Vi drar oftest utover i retning av Thallasa og La Mare om vi vil spise tidlig. Inne i gamlebyen syns jeg det er noe herk å sitte å spise oppi en masse folk som ikke har fått gjort unna shoppingen enda, så der er det mer naturlig å gå ut å spise sånn i 10-11 tiden på kvelden.

For mer info om Rethymno anbefales Git\'s side; www.rethymnoguide.com på det varmeste!

Ha en riktig god tur!!! :)

P.S. Fortezza\'en er også verdt å få med seg, men forsøk da å komme tidlig avgårde på dagen, sånn at dere er rundt før sola steiker som verst! Å få med seg en kveldskonsert oppe på \"Theatro Eurofili\" (Som ligger inne på festningen) kan også være en magisk opplevelse, nesten uansett musikk!
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Moie

Tusen TUSEN takk for utrolig flotte tips!! Kjempesnilt av deg å ta deg tiden å skrive så masse. Nå kan jeg ikke vente på å komme meg avgårde for å oppleve alt du fortalte om. Men rekker jeg alt på en uke da? :D

Heidrun

Sist jeg var i Rethymnon, så spiste jeg hare på en rastaurant i en gate som var rett ved siden av Atlas international. Dette var slettes ikke godt, men mythosen var god
Yamas til livet og til

Calle

Quote from: \"Epicuristen\"Da tror jeg jeg har har en relativt bra ide om hvor det er dere skal bo. I den store rundkjøringen med den ukjente soldats grav og taxi-holdeplassen.

Hej!
Kanonbra beskrivning!! Taxi-holdplatsen med den ukjente soldatens grav är nu färdig! Marmor från Italien (Eu-pengar) är levererad för att snygga till torget! Soldaten är flyttad en bit bort! Det ser förfärligt ut och bussarna kommer inte fram, för snäva kurvor på torget! Men, men...

Lite nytt finns också att berätta, men det tar vi \"Avrio\" (dvs någon annan dag!). Siga,Siga!!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Lykke

I sommer skal jeg for første gang til Rethymnon, jeg ser det er flere restauranter som er anbefalt i Chania i \"taverna-guiden\", men ingen i Rethymnon. På nettet har jeg sett veldig mange som har anbefalt restuaranten Avli, er det noen som vet hvilken prisklasse de har, er maten veldig dyr?

Ellers lurer jeg på om det er noen \"must see\" som jeg ikke bør gå glipp av ellers i Rethymnon?

Calle

Quote from: \"Lykke\"I sommer skal jeg for første gang til Rethymnon, jeg ser det er flere restauranter som er anbefalt i Chania i \"taverna-guiden\", men ingen i Rethymnon. På nettet har jeg sett veldig mange som har anbefalt restuaranten Avli, er det noen som vet hvilken prisklasse de har, er maten veldig dyr?

Ellers lurer jeg på om det er noen \"must see\" som jeg ikke bør gå glipp av ellers i Rethymnon?

Hej!!
Vi bor 25 meter från Avli. Suverän mat, men förmodligen den dyraste restaurangen i Rethymno (undantaget fiskrestaurangerna nere i Venetianska hamnen!). Vi blev bjudna till Avli i samband med ett barn-dop, så det var gratis för våran del!
Det vimlar av kanon-bra och billiga restauranger här i staden i gränderna. Det gäller bara att våga att inte vara turist!!

Kontakta oss!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Epicuristen

Castello er vel også av de mer eksklusive og dyre restaurantene i byen. Ok mat, men dyr den også!

Vil man ha pasta; Gå på Toscana
Vil man ha pizza; Toscana eller To Fournaki
Beste giros får man hos Petrinos
Når det gjelder venetzianske havnen er vel erotokritikos (lengst inn i havnen) den mest overkommelige i pris?
Ellers vil jeg anbefale lammerettene på ... Hva var det nå den het? Ligger på torget ved Rimondifontenen... en av dem som ligger på rekke og rad der...
Og til sist, ut over promendaden; Thallasa og La Mare, inne i gamlebyen; flust av små og dødshyggelige restauranter! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Tommy

Tackar o bockar för alla GOA tips i denna tråden, kanske blir det en sväng till Rethymnon i höst :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Epicuristen

Når skal du dit Tommy? :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...