Logg inn med Facebook eller Google!

Greske ord og deres utalelse

Started by Heidrun, 07. Feb 09, 21:17:44

Previous topic - Next topic

Anders

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Anders\"Maria på \"super\'n\" sier alltid Ti Kanete (før hun ler og klemmer meg :-) ) når vi møtes \"for første gang\"... Manoli holdt tilbake halvliteren og nektet å servere meg før jeg la vekk denslags... :-)
Det ble tydeligvis \"feil\" mellom kjente :-)

Fordi Ti kánete er høflig tiltaleform, kanskje? Manolis hadde nok skjenket vinen etter et Ti kánis? Eller, man kan for eksempel bare si Kalá? Eller et annet av de hundrevis (virker det som) hilseordene som finnes på gresk.

Det var jo gjort med litt humor... han mente at vi hadde møtt hverandre så mange ganger at vi kunne legge vekk det formelle :-)
Og sånn lærte eg at det var \"formellt\".... ti kanis holder i lange baner for meg

bengalow

Anders, ti kanete betyder också flertal, så om ni var två eller fler så är ti kanete ett adekvat uttryck för en hälsning till samtliga i sällskapet...Sedan kan man säga att damer uttrycker sig mer artigt än män/kompisar, och bör besvaras med samma artighet....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Okay... da velger eg å tro at hun spør om hvordan VI har det, i et lønnlig håp om at eg skal si at JEG har det bra :-)

Admirala

Det var jo gjort med litt humor... han mente at vi hadde møtt hverandre så mange ganger at vi kunne legge vekk det formelle :-)
Og sånn lærte eg at det var \"formellt\".... ti kanis holder i lange baner for meg[/quote]

Er dere gode venner kan du jo prøve deg med:
Éla re, Manoli, påss íse? neste gang.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Gro

Quote from: \"bengalow\"Bra Gro!! Du har t.o.m. kommit in i futurum!!!
yasas och yasou är förkortade former för \"Stin ygeia sas\" och \"Stin ygeia sou\", som rent betyder \"till er/din hälsa\". Frasen används också när man utbringar ett \"skål!\"
De er klippet og limt fra Svein B  sin tråd ;)  Så jeg skal absolutt ikke ha noen ære for at jeg har kontroll på noe som helst :drunken:  Ser at dere er i gang med diskusjonen igjen.... kan vi ikke ta det enkelt i denne tråden og ta de språklige diskusjonene i en annen, jeg blir i hvertfall bare forvirra av dere.  :cyclopsani:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Heidrun

Har absolutt ikke noe imot at det blir diskutert om hvordan det skal utales i diverse former. Det vil belære meg. Ihvertfall sålenge det ikke sklir helt ut
Yamas til livet og til

Mixelite

påli zesti - veldig varmt eller enda varmere: para påli zesti. Når man er i Hellas på sommeren, trenger man nesten ikke mer enn det for å snakke om været :-D

Admirala

Heidrun, glemte å si at

filí = Kyss
fíli = Venner    


Merk også at
filákia = et lite kyss, småkyss
filakí = fengsel


Og det finnes mange, mange flere...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Heidrun

Blir ikke lett dette. Kan risikere å spørre om veien til fengslet når man ber pent om et kyss jo :blackeye:
Yamas til livet og til

bengalow

Chansen finns, Heidrun!!
Och Gro, det ÄR inte lätt med grekiska! Du får skriva några ord du vill ha reda på så försöker vi att svara. Ett råd är att läsa igenom och memorera det som finns i tidigare trådar. Svein~B har ett mycket pedagogiskt upplägg där, som jag tror skall passa! Precis som i våra språk så har betoningen stor betydelse. Grekiska har en helv-s massa prepositioner som betyder olika i andra sammanhang, dessutom har dom en fantastisk förmåga att skapa sammansatta ord på 15-20 bokstäver. Men vi har lärt oss en del genom att vara enträgna, och inse att det finns inga genvägar. Ett gott råd, om det finns någon aftenskole i närheten, försök där!! Du kan intre ana vilken skillnad det blir att ha ferie därnere sedan!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ninette

Quote from: \"Heidrun\"Blir ikke lett dette. Kan risikere å spørre om veien til fengslet når man ber pent om et kyss jo :blackeye:

 :bom: Ja, det ville sikkert være fornøyelig for grekerne, det :-)

Jeg leste om noen tyske turister som kom spaserende inn i en gresk landsby. De klappet hælene sammen og hilste de lokale med et morgenfriskt \"Kalamari\" :-)

Ikke overraskende til stor fornøyelse for de lokale.

(Kalamari = blekksprut og Kalimera = god morgen)

(Rettet skrivefeil i etterkant - kan vel ikke drive med \"vranglære\" her...)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Anders

Hehe.... du kan tro at eg har stresset med å unngå samme felle! (rent bortsett fra at eg ikke ville slått hælene sammen da!)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....