Logg inn med Facebook eller Google!

Zuccini balls

Started by Hellasfrelst, 12. Aug 08, 11:39:19

Previous topic - Next topic

Hellasfrelst

Noen som har en god oppskrift på zuccini balls eller squasjboller som det heter på norsk? Har spist av dem til lunch noen ganger i Hellas, og de er bare herlige. Så nå må jeg prøve å lage dem her hjemme.
i zoi ine tora - livet er nå

MaFi

Enig i at squashboller er kjempegodt!!! Jeg har noen greske kokebøker, og fant denne i Fedon A. Lindbergs Helt Gresk (Gyldendal 2004, ISBN 82-05-33010-7), side 72:

Frityrstekte squashboller med ost og urter ΚολοκÏ...θοκεφÏ,,εδεÏ, με Ï,,Ï...ρι και μÏ...ρωδικα (kolokithokeftédes me tirí me mirodiká)

Jeg siterer:
\"Enda et bidrag til den berømte \'fem om dagen\': lavglykemisk, proteinrikt og fremfor alt kjempegodt!

6-8 porsjoner
ca. 650 g squash, revet
2 1/2 di finhakket rødløk
1 1/2 ts salt
2 1/2 di frisk finhakket bladpersille
2 1/2 dl nyrevet pecorino romano-ost
knapt 2 1/2 dl ristede smuler av grovbrød
2 store egg, sammenvispet
1 1/4 dl hakket frisk mynte eller 2 ss tørket
1 ss søt chilisaus
1 ss tørket oregano
vegetabilsk olje (til steking)
2 1/2 dl avsilt naturell yoghurt


1 Bland sammen squash, løk og salt i et stort dørslag. La det stå i 1 time, og klem deretter ut så mye væske av massen som mulig.
2 Ha massen i en stor bolle, og bland i persille, ost, brødsmuler, egg, mynte, chilisaus og tørket oregano.
3 Hell oljen i en stor kjele så den står 2 1/2 cm fra bunnen. Fest et sukkertermometer til kanten, og varm opp oljen på middels varme til 180 grader C. Bruk to spiseskjeer og form squashmassen til boller. Legg dem forsiktig i den varme oljen, og stek dem i ca 3. minutter, til de er gylne. Vend en gang etter halvgått tid. Stek bollene porsjonsvis, noen få om gangen. Ta dem opp med hullsleiv, og legg dem på kjøkkenpapir for å renne av.
4 Anrett squashbollene på et serveringsfat, og server dem med yoghurt til.\"

---
Jeg har laget disse en gang, men stekte dem i ovnen etter en kjapp pannesteking (200 grader i ca 10-15 minutter, tror jeg). Jeg tipper Fedons frityrsteking er mer vellykket, siden noen av bollene mine falt litt fra hverandre i stekeovnen... men smaken var upåklagelig!


(Har prøvd å legge oppskriften ut på oppskrifts-sida, men vet ikke om det var helt vellykket? Finner den ikke igjen nå...)


operafantomet

Jeg har en som kommer fra boka Mat på Metochi (Portal forlag 2008). Største forskjell på den oppskriften og den ovenfor er at denne har mindre ingredienser (ikke yoghurt, og færre krydder). Men utover det gir de nok ganske likt resultat! Jeg har prøvd denne med stort hell, men jeg brukte brødsmuler fra loff. Synes det binder litt bedre, men brødsmuler fra grovbrød er nok hakket sunnere, om man tenker på blodsukkeret.

Koooos deg!

1 kg. squash
1 mellomstor løk
1 egg
1 dl. brødrasp/brødsmuler
3/4 dl. revet kefalotiri, graviera eller annen hard ost (f.eks parmesan)
1/2 bunt mynte eller persille
salt og pepper
mel til å forme bollene, olje til steking.

Skyll squashen og grovrasp den, la den renne av seg i et dørsslag/sil. Klem ut restene av væsken med hendene. Rens og rasp løk og legg det i en bolle sammen med squashen.

Tilsett egget, rødraspet, osten og urter + krydder, og bland alt godt med hendene, slik an massen kan formes til boller. Tilsett mer brødrasp hvis massen er for løs.

Form mellomstore boller med hendene, vend dem i mel, og stek i varm olje i en dyp stekepanne til de får en fin, gylden farge. La dem renne av seg på kjøkkenpapir før de serveres varme.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Hellasfrelst

Tusen takk til dere begge. Nå skal oppskriftene prøves ut. Synes jeg kjenner smaken bare jeg ser oppskriftene.
Nå kan jeg servere en rett til når jeg inviterer på gresk mat.
i zoi ine tora - livet er nå

MaFi

Quote from: \"operafantomet\"Jeg har en som kommer fra boka Mat på Metochi (Portal forlag 2008). Største forskjell på den oppskriften og den ovenfor er at denne har mindre ingredienser (ikke yoghurt, og færre krydder).

NB: I oppskriften jeg la inn her, skal yoghurten ikke være i bollene, men serveres attåt!
 :cheers:

Jeg prøvde en annen oppskrift tidligere i uka, som var nyydelig: ikke squashBOLLER, men squashKAKER (må ikke forveksles med den søte formkaken med squash; smaken av disse squashkakene minner om bollene). Jeg ble tipset om dem av min søster, som var veldig fornøyd med dem. Ikke falt de litt fra hverandre heller, selv om jeg satte dem inn i stekeovnen på lav varme etter steking for å holde dem varme før serveringen. Litt tidkrevende, ja - men smaken er verd det!
:tongue8:

Her er oppskriften:
Rissoles med squash fra Alonnisos: Kolokythokeftethes alonnisou

Sitat:
\"Jeg hadde aldri spist kolokythokefthetes før jeg kom til øya Alonnisos. De er en spennende måte å bruke squash på, som ikke smaker noe særlig, og lage en appetittvekkende rett full av smak, som alle liker. Den kan serveres som en del av meze, eller med salat som et lett måltid.

500 g squash
1 1/2 dl ekstra virgin olivenolje
1 stor løk, finhakket
2 vårløk, det grønne og det hvite, finhakket
1 fedd hvitløk, knust
3 middels store skiver hvitt brød [jeg brukte kneipp-brød]
2 egg, lett sammenpisket
200 g fetaost - smuldret
50 g graviera- eller parmesanost, nyrevet
4 ss frisk hakket dill eller 1 ts tørket oregano
5 ss hvetemel
salt og nymalt svart pepper
6 sitronbåter ved servering


Snacks til 6 personer

1. Kok opp en kjele med vann og salt. Skjær squashen i biter på ca. 4 cm og ha dem i vannet. Dekk til og la koke i 10 minutter, eller til squashen er helt myk. Slå av vannet gjennom et dørslag og avkjøl.

2. Varm 3 ss olivenolje i en stekepanne, ha i løk og vårløk og stek forsiktig til de er klare. Ha i hvitløk. Med det samme den begynner å dufte, tar du pannen av platen.

3. Klem squashen mellom hendene for å få ut så mye vann som mulig, og ha den over i en stor bolle. Ha i den stekte løkblandingen og bland godt.

4. Rist brødet, skjær bort skorper og smuldre brødet, eller kjør det i kjøkkenmaskin. Ha brødraspet i squashblandingen sammen med egg, fetaost og revet graviera eller parmesan.

5. Rør dill eller oregano og smak til med salt og pepper. Bland godt og bruk hendene til å klemme bløandingen godt sammen. Virker blandingen litt løs, kan du tilsette litt mer mel.

6. Ta en toppet spiseskje av blandingen, form den til en bolle og press den litt flat. Lag resten av rissolesene på samme måte.

7. Strø litt mel over rissolesene og børst av det overskytende. Varm resten av oljen i en stor stekepanne og stek rissolesene, noen om gangen om nødvendig. De skal være sprø og gylne. Snu dem én eller to ganger understekingen. La rissolesene renne av på kjøkkenpapir, og server dem på varmt fat pyntet med sitronbåter.\"

 (Kilde: Rena Salaman, Greske Retter: Den beste maten for alle årets tider. Bladkompaniet A.S. ISBN 82-509-4521-2, side 20-21) -- forøvrig en fantastisk bok, der jeg har prøvd ut flere glitrende oppskrifter som virkelig setter meg (og gjester) i Hellas-modus!

MaFi


JohnS

Jeg  må tilstå at både kolokithokeftedes og kolokitholoulouda (fylte blomster) av og til blir  bestilt ikke bare fordi det  er noen av mine favoritter i en meze, men også fordi det er så vidunderlige ord å si når man bestiller.......   :oops:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Hellasfrelst

Ja, ikke sant? Nydelige greske ord. :flower:

Takk for nye oppskrifter. Jeg samler på dem alle. Må jo prøve ut de forskjellige.
i zoi ine tora - livet er nå

Margrethe

Bare et lite tips til zuccini-kaker: Den gule zuccinien er best å bruke når man lager dem! :flower:
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...