Logg inn med Facebook eller Google!

Underforum

Started by Ole, 11. Aug 08, 21:15:04

Previous topic - Next topic

Ole

Har opprettet et nytt underforum for Paros og Antiparos. Jeg har vel satt en grense (inni hodet mitt) på 5-6 innlegg for at et sted skal få sitt eget forum. Er det andre steder/øyer som burde hatt eget forum?

Ole

Nytt underforum: \"Flytte til Hellas\". Ligger under \"Om Hellas\".

Ole

Nytt underforum: Lesvos

Hvis noen har tips til nye underforum, så er det bare å ta kontakt. Dersom et sted har 5-6 tråder kvalifiserer det til eget underforum. Har tenkt på ulike steder på Peloponnes lenge, men vet ikke om jeg er mann til å fikse det...... :smile: Blir en tanke forvirret av alle de flotte stedene der! :smile:

Svein~B

Jeg har lurt på å si dette tidligere, men latt være. Jeg synes det er litt underlig å ha fastlandet som et eget område. For meg hører vestkysten av landet naturlig sammen med De joniske øyene. Evvia hører naturlig med til fastlandet, selv om det formelt sett er Hellas\' nest største øy. Pelionhalvøya hører for meg naturlig sammen med Skiathos, Skopelos og Alonissos. De saroniske øyene hører naturlig sammen med den østlige delen av Peloponnes, selv om Egina og Angistri hører vel så mye sammen med Attika-halvøya. Thassos hører for meg naturlig sammen med Thrakia og Makedonia, siden det ligger så nær fastlandet og så langt unna andre øyer. Øyriket forøvrig synes jeg det er naturlig å dele inn i øygrupper.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Nä, det är egna geografiska områden, Svein~B, och jag tycker nog att indelningen är helt OK, med undantag av att Peloponnessos bör få ett eget underforum - där om någon plats finns det väl underlag för detta  När den tiden kommer, då fastlandet får fler besökare, så kan man börja diskutera eventuella underforum.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Måne

Jeg synes også at Peloponnes burde skilles ut, hvis noe burde skilles ut. Det er helt greit sånn som det er nå også, men Peloponnes tar opp mye av plassen i underforumet :)

operafantomet

Quote from: \"Ole\"Nytt underforum: Lesvos
Det har faktisk lenge vært i min tanke å foreslå dette, siden Chios og Samos hadde egne underforumer.

Ble så glad da jeg (for første gang på mange uker) besøkte forumet i dag, og så at det hadde skjedd helt av seg selv. Hurra!  :cheers:

Men en litt urelatert ting.... Hvorfor tillater ikke bildegalleriet at man skriver Les-B-os? Lesvos går helt fint, men norsk transkripsjon av gresk uttalemåte (dvs. Lesbos) sensureres. Det har ihvertfall skjedd de andre gangene jeg har lastet opp bilder, så jeg måtte inn og forandre navnet til \"Lesvos\". Plager meg ikke nevneverdig, men tenkte å spørre siden jeg var inne på temaet...

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Tjorven

Vet ikke sikkert om dette stemmer, men kan det være noe med at Lesbos kan forbindes med ordet lesbisk, og at dette er en uønsket (politisk) forbindelse med øya, derfor foretrekkes skrivemåten Lesvos istedet ?

Syns jeg husker en debatt om akkurat dette tidligere.
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Nu heter ön Lesvos på grekiska (eller Mitilini)...men skrives Lesbos. Det är nog hela förklaringen, om än komplicerad, för oss som inte uttalar b som ett v. För greker är det naturligt. Kanske att det politiska ligger i att man vill kalla ön Mytilini, efter huvudstaden. Det är ju ofta så med grekiska öar...
Lesbisk heter för övrigt λεσβία på grekiska
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

operafantomet

Quote from: \"Tjorven\"Vet ikke sikkert om dette stemmer, men kan det være noe med at Lesbos kan forbindes med ordet lesbisk, og at dette er en uønsket (politisk) forbindelse med øya, derfor foretrekkes skrivemåten Lesvos istedet ?

Joda, en forlegger på øya gikk jo ut og krevde \"copyright\" på ordet \"lesbisk\"...: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/02/534187.html

Men i et norsk forum tror jeg strengt tatt ikke det er DET som ligger til grunn? Virker mer som en feil.

Det er som Bengalow sier - man skriver LESBOS, men sier LESVOS (på gresk). B=V (i antikken var det dog ikke slik). Begge varianter er gangbare på norsk, selv om Språkrådet i dag anbefaler formen med V (fordi vi på norsk i prinsippet skal skrive ord slik de uttales).

Vi skriver allikevel \"Havanna\" selv om det på spansk uttales \"Habana\", så konsekvente er vi ikke...

Men dette er en avsporing. Beklager det! Hurra for Lesbos/Lesvos-underforum! :D

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Ole


kaka

Jeg har av og til savnet Flora som underforum, der en tråd kan gå om feks trær, osv...
. Vi har mat og drikke, og kultur, så- hva med flora også?
- Det vil kanskje mest bli bilder, men hvorfor ikke? (eller for \"konsentrert\")?

En liten tilføyelse: Kanskje: Flora og dyreliv?
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...