Logg inn med Facebook eller Google!

Grekiska och turkiska gemensamma ord

Started by Tommy, 13. Jul 08, 09:05:53

Previous topic - Next topic

Tommy

Att det finns ord och benämningar i turkiska och grekiska språket som är gemensamma har jag förstått, till exempel Meze, Raki med mera, men att där var så många, det hade jag ingen aaaaaaaning om  :bom:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

sylfest

Det er egentlig ikke så merkelig! Det nåværende Tyrkia var i antikken det greske Anatolia. Mange av ordene komme fra klassisk gresk, men det er også mange tyrkiske ord, som grekerne har overtatt særlig fra matretter, søtsaker i særdeleshet! Tyrkerne okuperte jo Hellas i mer en 400 år!
sylfest

bengalow

Som jag förstår det så är turkarna ett invandrat folk från Asien, jfr Turkmenistan, och borde haft med sig ett eget språk den gången. Dessutom moderniserade Atatürk språket i Turkiet, som talades i det dåvarande Ottomanska riket, vilket borde ha haft arabiska, eller en dialekt av detta som huvudspråk.
Här är jag kanske ute på villovägar, men den turkiska staten har egentligen inte ens fyllt 100 år, och bestod innan dess av små enheter, flera av dessa med \"eget\" språk. Jfr kurdiska....
Så min fråga är varifrån turkiska språket har fått sina grekiskliknande ord...?? Engelskan har ju flera 1000-tals ord med upprinnelse i grekiska, inte bara medicinska termer. Men så klart sätter 400 års ockupation sina spår också, så det är väl ett språkutbyte, grannar emellan, som är naturligt.
Såhär skriver Wikipedia om turkiska:

Turkiska (Türkçe) är ett turkspråk som talas som modersmål av ungefär 62 miljoner människor,[1] främst i Turkiet där det är officiellt språk, av mindre grupper på Cypern, i Grekland och i Östeuropa, samt av flera miljoner invandrare i Västeuropa, särskilt Tyskland. Det är det mest talade av turkspråken (de turkiska språken). För att inte förväxlas med dessa kallas turkiska ibland turkietturkiska (Türkiye Türkçesi).

Språkets rötter kan spåras till Centralasien och de första skriftliga lämningarna är närmare 1200 år gamla. Osmanskan, den omedelbara föregångaren till dagens turkiska, spreds åt väster när det Osmanska riket utvidgades. Som en av Atatürks reformer i början av den nya turkiska republiken ersattes 1928 det osmanska alfabetet (en variant av arabiska alfabetet) av en variant av det latinska alfabetet. Samtidigt inledde den nyligen grundade Turkiska språkkommittén en kampanj för att reformera språket genom att avlägsna persiska och arabiska lånord till förmån för inhemska varianter och nybildningar från turkiska rötter.

Typiskt för turkiskan är dess vokalharmoni och utpräglat agglutinerande språkstruktur med många suffix, vilket innebär att mycket långa ord kan bildas. Grundordföljden i turkiskan är subjekt objekt verb. Turkiskan har inget grammatiskt genus


Sedan var det överraskande att så många liknande ord finns i både grekiska och turkiska...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"sylfest\"Det er egentlig ikke så merkelig! Det nåværende Tyrkia var i antikken det greske Anatolia. Mange av ordene komme fra klassisk gresk, men det er også mange tyrkiske ord, som grekerne har overtatt særlig fra matretter, søtsaker i særdeleshet! Tyrkerne okuperte jo Hellas i mer en 400 år!

Mmmmmm det ligger nog mycket i vad du säjer här, att det inte är så märkligt, fast vi inte tänker på det så ofta.

Att de kulturella nyanserna och språkliga influenserna över etniska gränser inte är avhängiga nationella är ju inget specifikt för östra medelhavsområdet på det viset, o också i Libanon serveras ju till exempel Meze :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...