Logg inn med Facebook eller Google!

Chios by

Started by stine85, 01. Jun 08, 18:54:47

Previous topic - Next topic

stine85

Jeg og samboeren min reiser til Chios om 2 uker. Vi lurer på om det er noen som har gode tips om hva som er verdt å få med seg i Chios by av severdigheter? Vil også gjerne ha noen tips om bra og koselige restauranter/kafeer :icon_smile:

Mixelite

Chios by er en travel og ganske moderne by med mange historiske innslag, spesielt spor etter tyrkerne. Blant annet ligger det bysantinske museet i en gammel minaret hvis tårn fortsatt er et landemerke i byen og man finner fontener etc. rundt i byen. Innenfor murene til den gamle borgen finner man blant annet et nedlagt tyrkisk bad. Jeg anbefaler forøvrig en tur inn i borgen! Innenfor hovedporten finner man et restaurert bygg hvor det ofte arrangeres utstillinger etc. og ellers er det en ro her som er ganske spesiell i forhold til utenfor murene.

Korais bibliotek inneholder en boksamling som er en av de største i Hellas med mer enn 135.000 bøker, blant annet en stor samling gamle skrifter. Her finner du også et museum, Argentis etnologiske og folkloremuseum. Ellers i byen er blant annet et Arkeologisk museum som har gjenstander helt fra steinalderen.

Chios public art gallery ligger like ved parken og i parken har de om sommeren utendørskino. Filmene er somregel på orginalspråk med gresk teksting, sies det. Jeg har ikke vært der selv.

Fra parken og ca. retning sørover finner du gågaten, Aplotaria. Her finner du alt du måtte ønske av butikker hvis du tråler denne og stikkgatene. Du finner masse små og store butikker hvis du vandrer på kryss og tvers :)

Langs havnen finner du en masse barer og noen restauranter. Her kan man sitte og kose seg og se på trafikken og folkelivet. Det er ikke den mest rolige og minst forurensede plassen å sitte med all trafikken som går gjennom havnen, men det er nå noe med å sitte der og nyte en kaffe eller en drink likevel! Langs havnen finner du også internettkafeer, hvis det er av interesse. Her kan man også nyte en kaffe eller en drink. Jeg vil anbefale Enter som ligger i sørenden av havnen. Ikke fordi den er den mest moderne, men fordi den ligger i et gammel bygg med knirkende trapper og tregulv.

Det finnes også noen koselige kafeer inne i sidegatene til gågaten.

Hvis jeg skulle velge spisested, ville jeg gå til nordenden av havnen og spise der, men jeg har ikke noen spesiell erfaring med spisesteder i Chios by. Vi foretrekker å spise utenfor. Chios har et vell av gode spisesteder, så man kan nesten ikke bomme.

Såh, det tenker jeg var nok informasjon i denne omgang. Spør gjerne! Chios er favorittemaet mitt nest etter unger og familie ;-)

Mixelite

Her er en god link til flere museer og mer informasjon http://www.chiosonline.gr/museums.asp

stine85

Tusen takk for god informasjon  :thumbleft:
Vi skal bo i Megas Limnionas og håper vi har gjort riktig valg. Gleder oss veldig til å besøke Chios for første gang, og er spent på hva øya har å by på!

Katta

Håper at du kommer til å like deg stine85. Øya har masse å tilby, så mye at man aldri blir ferdig med den. Jeg har vært der fire ganger, men finner stadig noe nytt.

stine85

Det håper jeg også! Etter det jeg har lest om om øya tror jeg det blir en kjempefin ferie. Har du noen tips om hva vi bør se foruten feks Pyrgi, Nea Moni og Mesta? (som vi uansett skal få med oss)
Hva med strender, er det noen rundt på øye som spesielt burde besøkes? :icon_smile:

Mixelite

Quote from: \"stine85\"Tusen takk for god informasjon  :thumbleft:
Vi skal bo i Megas Limnionas og håper vi har gjort riktig valg. Gleder oss veldig til å besøke Chios for første gang, og er spent på hva øya har å by på!

Vi har bodd i Megas Limnionas de siste 8 årene og er iallfall godt fornøyd med plassen. Håper dere også blir fornøyd! Chios har ufattelig mye å by på og etter 18 år finner vi fortsatt nye steder å utforske :)

Siden jeg er født nysgjerrig; Hvor skal dere bo?

stine85

Vi skal bo på Panagiotis. Det passet vår økonomi best  :happy7: Håper det er et greit hotel. Har du noe kjennskap til dette hotellet?

Katta

Jeg vet jo ikke hva slags strender du liker (sand/rullesten), men her er det en link med div strender:

http://www.chiosonline.gr/beaches.asp

Du bør besøke Agia Fotini (rullesten), Vroulidia (sand), Elinda (blanding), Mavra Volia - Emporios (lavasten), Karfas (sand), Nagos (rullesten) ++. Det morsomste er jo å finnne sin egen bortgjemte strand (lei bil).

Mixelite

Quote from: \"stine85\"Det håper jeg også! Etter det jeg har lest om om øya tror jeg det blir en kjempefin ferie. Har du noen tips om hva vi bør se foruten feks Pyrgi, Nea Moni og Mesta? (som vi uansett skal få med oss)
Hva med strender, er det noen rundt på øye som spesielt burde besøkes? :icon_smile:

Ta gjerne en tur nordover på øya også forbi Volissos og den veien som går helt på  nordsiden. Ta den fra Volissos og rundt, så passer det kanskje med en middag og et bad i Nagos på tilbakeveien :)

Det finnes så mange fine steder å anbefale at det er vanskelig å velge ut noen. For keramikk har man Armolia, keramikklandsbyen, men nå hører jeg at det er billigere og minst like bra keramikk i landsbyen Thimiana som du kan spasere til fra ML.

For solnedgangen kan man f.eks dra til Avgonima eller en av landsbyene nede på vestkysten og spise middag og overvære solnedgangen.

Anavatos, ørneredelandsbyen, synes jeg er et must. Hvis man leser litt om landsbyens historie får man en spesiell følelse av å gå der oppe. Historien sitter i veggene.

Strender finner du mange av. Vil du ha betjente strender med sand, kan du f.eks prøve Karfas, Komi og Lithi. Av stenstrender er Agia Fotia min absolutte favoritt tett fulgt av Vroulidia. Ellers kan du godt finne din egen \"private\" strand hvis du tar en kjøretur og kikker litt :)

Stranden i Megas Limnionas er stenstrand med litt rullesten ute i vannet før du møter myk, deilig sandbunn. Går du litt bortover stranden, nedenfor klippene, finner du en sti av flatfjell ut i vannet og slipper å balansere på stenene ;-)

Mixelite

Quote from: \"stine85\"Vi skal bo på Panagiotis. Det passet vår økonomi best  :happy7: Håper det er et greit hotel. Har du noe kjennskap til dette hotellet?

Helt greit! Ja, jeg har ikke vært inne og kikket på rommene, så jeg skal ikke si så mye om dem, men vi har bodd to somre på Evas som deler svømmebasseng med Panagiotis og det er fredelig og koselig der oppe med bare noen få hundre meter ned til \"sentrum\". Bengalow har bodd på Panagiotis og kan fortelle at du slipper å slepe vann og andre drikkevarer med deg hjem. Verten sørger for å holde kjøleskapet fullt og prisen er ikke avskrekkende i fohold til på minimarkedet.

stine85

Fine tips igjen  :icon_smile: Takk skal dere ha! Da teller vi bare ned dagene..

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...