Logg inn med Facebook eller Google!

Info om Sifnos

Started by kari, 09. Mar 07, 18:55:23

Previous topic - Next topic

kari

Litt om Sifnos

Vi var innom Sifnos på vår øyhopperferie for 2 år siden, og falt veldig for denne øya. Den er forholdsvis liten og med mye mindre turister enn f ex Naxos og Paros. Dersom man drar utfra Kykladene må ferjetidene studeres litt da det ikke er båter mellom disse øyene hver dag. Man kan sågår måtte ta en overnatting på en annen øy før man kommer fram til Sifnos, men det er det verdt. Vil tro at det er lettere å ha Athen som utgangspunkt, men som oss tror jeg det er mange som kombinerer Sifnos med Kykladene. På vår rundtur på 3 uker var vi innom Naxos, Syros, ei natt på Kythnos, Milos, Sifnos- også hjem fra Santorini.

Vi bodde i havnebyen på øya. Dette er en liten plass med bygninger i en slak skråning med mot havet. Stort sett ligger alt av spisesteder inntil veien som går fra havna og inn på øya. Kan derfor være noe trafikk når båtene har lagt til, men vi oppfatta ikke dette som noe stort prolem. Stedet har og et par små kolonibutikker, og en bar. Ingen typiske utesteder eller diskoteker; ei heller natteliv, men mer en rolig kveld på en taverna. Kjempekoselig.

Inntil havnebyen ligger det en flott sandstrand. Ingen solstoler, men det synes jeg er helt OK. Ellers er øya kjent for sin keramikk, og det ser du når du kommer dit. De har keramikkvaser/ skulpturer som pynt på taket, og det er flere keramikkprodusenter på øya. Vi bodde forresten hos en keramikkproduset når vi bodde der. Han har verkstedet og utsalget sitt helt nedved gata, og utleieplassen sin i rekka bak. En suveren plass, stor terasse, utsikt over sjøen og noen trappetrinn, over veien og noen få trapetrinn til så var vi på stranda.

Vi stortrives på denne øya. Her kan ungene gå akkurat som de ønsker. De er veldig oversiktelig og umulig å gå seg bort. Det eneste de må passe seg for er havna og farene ved vannet.

Vi tok oss en ettermiddag/ kveld oppe i hovedbyen som ligger midt inne på øya. Her er det kjempekoselig med små,trange smug, små butikker og koselig tavernaer. Dette er overhodet ikke tillagd for turistene, men ekte gresk. Ellers finnes det andre fine plasser på øya som vi ikke var på. Vi måtte dra da det passet slik med ferjene videre, men det står en del mer, i alle fall på de svenske kalimerasidene for de som er interessert.

Sifnos er i alle fall vel verdt en tur for de som ønsker en stille og rolig øy. Vi var og vedlig godt fornøyd med overnattingsplassen hos keramikeren. Han hadde dessuten noen katter og kattunger som han foret på. Barna fikk ansvaret for å fore disse kattene med innkjøpt kattemat, og det blei veldig populært. Vi har utallige bilder, spesielt av kattungene. Dersom våre barn ikke helt husker i farten navnet på øya, blir den omtalt som katteøya. Vi har med oss masse gode minner derifra og anbefales varmt til andre.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...