Logg inn med Facebook eller Google!

Milos verdt pengene?

Started by Kari Ann Olaisen, 30. Mar 23, 15:10:31

Previous topic - Next topic

Kari Ann Olaisen

Vi reiser med to ungdommer til Santorini i juni og vurderer vakre Milos. Ser fantastisk ut, men prisen på overfarten tur/retur blir 9000 kr for oss 4. Er det verdt det? Alternativet er Naxos og ei til øy før vi returnerer til Santorini.
Noen anbefalinger?

Frynse

30. Mar 23, 19:57:44 #1 Last Edit: 30. Mar 23, 21:13:41 by Frynse
Var på Milos i fjor, og øya var bra.
Både Naxos, Amorgos og Ios har gode forbindelser med Santorini, og burde være gode alternativer.
Naxos er i grunnen favoritten, og derfra kommer man seg for en billig penge til Amorgos med Express Skopelitis.
Om ungdommene skal ha party, er Ios stedet,  men øya egner seg fint også for familier, spesielt om man bor i havna. 
Oppe i Chora er det mer liv og røre på natta,  for å si det sånn.

Ole

Milos er fantastisk og anbefales. Så spørs det om det er verdt 9000kr i båtbilletter. Er vel Sea Jet det da? Der de har monopol eller bortimot monopol skrur de opp prisene noe voldsomt.

Her er min video fra Milos


Frynse

31. Mar 23, 10:35:14 #3 Last Edit: 31. Mar 23, 10:39:55 by Frynse
Med de fergeprisene du beskriver her, hadde jeg hoppet over Milos og tatt Naxos istedenfor.
Da er det også enkelt med en svipptur til Amorgos.
Noen dager i uka går det en liten og billig båt fra Santorini direkte til Amorgos om du vil ta den først.

Sjekk båtruter på openseas.gr eller last ned appen Ferryhopper (anbefales).

Det er nok mer å gjøre på Naxos, spesielt for ungdom, så hadde nok prioritert den.

Frynse

31. Mar 23, 10:40:19 #4 Last Edit: 31. Mar 23, 11:02:42 by Frynse
Med de fergeprisene du beskriver her, hadde jeg hoppet over Milos og tatt Naxos istedenfor.
Da er det også enkelt med en svipptur til Amorgos.
En gang i uka går det en liten og billig båt fra Santorini direkte til Amorgos om du vil ta den først.

Et par ganger i uka går det en tilsvarende fra Santorini til Ios.

Sjekk båtruter på openseas.gr eller last ned appen Ferryhopper (anbefales).

Det er nok mer å gjøre på Naxos enn Amorgos, spesielt for ungdom, så hadde nok prioritert Naxos i ditt tilfelle.

JanBe

Milos er en flott øy, absolutt verd ett besøk, gjerne kombinert med Kimolos.

Med pris på 9000.- kan man jo nesten velge å bruke fly, tur/retur Athen-Milos.

Tok et kjapt søk om hvilke fergeruter det er mellom Piraeus og Milos i juli og fant at enkelt dager har Minoan Lines ett stopp innom Milos på ruten Athen - Kreta. La inn 4 voksne personer på hjemmesiden til rederiet og fant, noen få dager, riktignok, men deksklasse billetter tur/retur Piraeus-Milos med en totalsum på akkurat 400 Euro, så noen rimeligere avganger er det jo, men om de passe, ja det vet bare dere.

Her er en link til de avgangene jeg søkte på, klikk neste og der velg f.eks voksne, om det er det og klasse dekk og se selv, hva som kommer frem. Prøv gjerne andre datoer, selv om jeg tror det bare var 2 avganger i uken......

https://www.minoan.gr/en/booking?from=PIR&to=MLO&date=2023-07-13&arrival=&passengers=4&step=2&vehicles=0&secondFrom=MLO&secondTo=PIR&secondDate=2023-07-23


marjana

Det er også lurt å huske på at fergeruter og billetter er "ferskvare".

Det legges gjerne ut en del flere fergeruter i mai for sommersesongen, så man kan godt vente å se til litt utpå forsommeren før man kjøper billetter.
Da blir det flere avganger, flere rederier, og antar at det ikke blir så dyrt som det trådstarter fant.
Det er fortsatt tidlig i sesongen!

Glika i zoi

Svein B

09. Apr 23, 16:39:41 #7 Last Edit: 09. Apr 23, 16:53:49 by Svein B
Verken Zante Ferries eller Aeagon Pelagos har lagt ut sine sommerruter ennå. Det som ligger ute er Seajets sine hurtiggående ferjer. De er dyre. Zante og Aegeons langsomme ferjer er rimeligere. Tidligere har det vært vanlig at de hurtiggående ferjene har kostet omtrent det dobbelte av de langsomme ferjene, men jeg tror forskjellene har økt.

Edit: Jeg gjorde en prøvebooking hos Aegeon nå i april. Prisen for en voksen er 17 euro. Så vidt jeg kan se er prisen hos Seajets 93,70.

Ny edit: Og hos Zante Ferries er det 16 euro.

marjana

15. Apr 23, 20:27:00 #8 Last Edit: 15. Apr 23, 20:29:22 by marjana
Jeg ble veldig inspirert her, og har lenge hatt lyst til å dra til Milos. Dermed har jeg booket et rom i Adamas, og så på www.openseas.gr i fjor at saktefergen Artemis går tre ganger i uken fra Syros. Jeg drar derfra 4. oktober og tilbake 11. oktober. Jeg fikk ikke opp billettprisen på Artemis fra i fjor, men regner med at det blir ca 40 euro en vei. Turen tar ca 6 timer, og Piraeus-Syros tar ca 4 timer med Blue Star og koster litt under 40 euro.
Glika i zoi

marjana

Et annet spørsmål om "Milos er verdt pengene"? er prisen for båtturene! Jeg har sett på TripAdvisor. Det er da drøyt med 1200-1500 kroner for en båttur en dag, synes jeg. Mulig fordi det er mat og drikke innlagt på turen, og de fleste båtturene er på 6-9 timer, men likevel...
Glika i zoi

Svein B

Du snakker gresk, ikke sant? Da er det mulig du kan få en helt annen pris på stedet    :)

marjana

Ja, får sjekke når jeg kommer til Milos. Hotellet der jeg skal bo har også en privat båt de drar rndt Milos med.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...