Logg inn med Facebook eller Google!

Vår greske odysse - våren 2019. Kryss og tvers på det greske fastland

Started by Katherina, 19. Jan 20, 19:06:02

Previous topic - Next topic

Katherina

 :99wywy: Sist vår fikk vi oppfylt en drøm som har vokst fram hos oss over flere år. Det begynte med at vi fikk høre om og se bilder fra Meteora. "Dit må vi!" I "Forumet" og andre steder leste vi reisebeskrivelser fra forskjellige steder på Fastlandshellas. Lysst ble sterkere og sterkere. Dette med at vi ble mer og mer interesseret i antikken og tidlig gresk historie, samt tidlig kristen historie. Vi hadde vært flere av stedene Paulus besøkte, blant annet Korint og Efesos. På fastlandet finner vi blant annet Filipi og Thessaloniki.  :)  På bilder så vi at naturen der nord var vakker med mektige fjell og en og annen innsjø og fin kyst med flotte strender. Byene var interessante og flere med godt bevart og vakker arkitektur.  ;D Lysten ble sterkere og sterkere og planene mer og mer realistiske.
 :-* Vi opprettet egen reisekonto og begynte å lese bakgrunnsstoff. Leste blant annet en historisk roman om Aleksander den store i sammen. Reiserute vokste fram etter hvert og utvidet seg også. "Dit må vi og dit og dit" Når vi reiser rundt, pleier vi å finne overnattingssteder etter hvert. Denne gangen ønsket vi å ha det sikrere og ikke bruke tid på å lete etter bosteder underveis. Dessuten kjente vi reiserute. Vi ble godt kjent med "Booking.com" og veldig glade for at det går an å bestille og avbestille. Vi sjekket kartet godt og prøvde å ble litt kjent med veiene på forhånd. Egen reiseperm ble laget. Det vil si, egentlig to permer. En for hele turen og en dagsperm. Permen inneholdt reiseruta, hotellene, beskrivelse av byer og steder og tips og beskrivelse av steder vi ønsket å besøke.
Det hele var en herlig aktivitet gjennom vinteren. Forberdelsene er jo halve reise, heter det.
 :kd66: 23.aprilvar alt klappet og klart og vi kunne sette kursen mot Gardermoen. Nå ville vi ikke komme tilbake før 6.juni. vi er ikke akkkurat unge lenger, men vi gledet oss som to unger, som skulle ut på eventyr.
 :D Men før vi startet på rundreisen, skulle vi en tur til Kardamili og Pierides. Vi ønsket å feire gresk påske i Kardamili og med vennene våre på Pierides.
25.april skriver jeg i dagboka:"Endelig er vi tilbake på kjæreste feirieplassen jeg kan tenke meg."
Jeg leser videre:"Men hvordan kom vi oss hit?" Akkurat som om det er et spørsmål å stille, når vi har vært her rundr 20 ganger. Men det er ikke alltid alt går som planlagt.  :-X  i hadde ettermiddagsfly med avgang kl 16.00. Opprinnelig kl 14.30. Alt gikk som smurt og etter fast rutine helt til gate. Nå kunne vi bare slappe av. Ny avgangstid:17:00, ny tid: 17:30, ny tid:18:00. Ombordstigening og vi var endelig i lufta.
Så kunne vi se lysende fra Athen under oss. FRAMME! Lengre enn langt å gå til baggasjebåndet. Har da ikke vært så langt i Athen tidligere. Nå begynte jeg å tenke på verten vår i Porto Rafti. Han hadde jo ventet oss mye tidliger på kvelden! Prøvde å få tak i han mens vi trasket avgårde, men nei. Så var det leiebilen! Kllokka nærmet seg 23:00. Men hvor hadde Easyterra skranke. Ikke visste jeg da at de hadde skranke sammen med Enterprise. Men fant den da og en koselig, litt yngre kvinne ga meg papirene og fortalte meg hvor jeg kunne finne bilen. Finne bilen? Sist jeg leide bil i athen ble jeg hentet og ellers hadde vi tat taxi. Hvor var parkeringsplassen? Sverre ble palssert med baggasjen. Her var det jo nok av parkeringsplasser. Det var stupmørkt og folk hadde det travelt med å komem seg avgårde. De var vel misnt like trøtte som oss og lengtet etter senga, så det var ikke mye hjelp å få. Tilbake til skranken. Den søte, unge damen smilte og sa at hvis jeg kunne vente litt, så kunne hun hente bilen og jeg kunne vente sammen min kjære mann. LYKKE! Endfelig kunne vi plassere baggasjen i bilen og kjøre til nattens bosted. Men hvor var det? Vi hadde aldri vært i Porto Rafti og ante ikke i hvilken retning det lå. Var vel litt forvirret og ganske trøtte. Dessuten stressede med tanke på den stakkars verten som ventet. Nå hadde vi begynt å kommunisere med sms og han skulle vente ved Lidl i Porto Rafti. V brukte kartet på Iphonen. DEt pleier å være helt greit. MEn det ble litt feilkjøring, men endelig var vi i Porto Rafti. Dumme oss vi hadde ikke lagt inn Lidl, men sentrum i stedet. Kjørte dit. Men hvor var hotellet? Der kanskje. Sverre går og ringer på, men heldigvis åpner ingen. For dette viste seg å være en privatbolig.  :-"Ny sms fra verten:"Hvor er dere?"  "Ved hotellet!" "Jeg kommer dit" Ok!2. Så forstod vi at vi slett ikke var der han trodde. Ny sms:"Vi skal prøve å finne Lidl "OK" Endelig traff vi hverandre. Nå var klokka 01:00! En meget tålmodig og blid mann stod og ventet på oss og viste oss leiligheten. En fin, nyinnredet leilighet med en herlig seng og deilige dyner og et fat fullt av appelsiner! Her kunne vi gjerne ha blitt i flere dager. Endelig kunne vi krype til køys. Tenker verten var glad for å ha funnet det bortkommende, litt eldre paret og fått dem i hus.
Dagen etter skulle vi til Kardamili og Pierides. En ikke helt prikkfri start på turen, men vi var jo på eventyrreise. ;D

Tekst til bildene:
1: Leiligeheten i Porto Rafti
2: Endelig kunne vi komme oss til køys
3: "You make me smile!"
4: Deilige, greske appelsiner
5: Enkel, men grei frokost.



Katherina

 :D Så var det bildene

Katherina

 :blomst3: Det å komme tilbake til Pierides kjenens alltid godt. Det var dager med turer og rolige stunder hjemme og samvær med vennene på Pierides og gjensyn med lokalbefolkingen. Samtidig med oss var det også bodde også et annet norsk par, som vi har feiert sammen med på Pierides. Det er noe spesielt med disse menneskene som vi treffer igjen år etter år her nede.
 Langfredag. Været var godt og vi bestemte oss for en tur til Trachila, Det er spesielt vakkert å kjøre ut dit nå på våren. Som overalt ellers blomstrer det i alle tenkelige farger. Skråningene er som et flammehav i gult, rødt og oransje blant alt det grønne. Bakken er dekket av bittesmå hvite, gule, blå og lyslilla markblomster. Innimellom stikker det opp en og annen valmue. Bergsidene er bratte/steile og den røde, litt løse bergarten er med på å gi landskapet en spesiell karakter. Tidens tann har her og der skapt nmå eller litt større huler i fjellet. Et fint sted for gjeterne å søke nattelosji for flokken sin og seg selv, tenker jeg. Eller kanskje et skjulested for fiender. Jeg lar tankene fare mens vi kjører mot Trachila. Trachila er et lite sted ved kysten. Veien ender her. Selvom man er i gang med påskeforberedelser, så er det en rolig steming. Vi rusler litt langs kysten, helt til vi blir stoppet av en hund. Sikkert en grei hund, men den ga tydelig signal om at den ikke ønsket besøk. "Hit og ikke lenger!". Greit nok vi hadde egentlig gått alngt nok.
 :45fjj: Kvelden ble feiret i kirka. Litturgien langfredag er mektig, men samtidig vakker. Vi avsluttet med å vandre i prosisjon sammen med lokalbefolkningen bak epitafiet.

Det ble også tid for en tur til Chora og litt vanding på veien inn mot fjellet der.

Tekst til bildene:
1-7: Turen til og i Trachila
7 - 12: I fjellet ved Chora
8: Landsbyen Tsera

Katherina

 :99wywy: Naturen og fjellet rundt Kardamili er vakkert og mektig. Deler litt til fra turen vår.

1.Vi ser ned mot kysten og skimter Kardamili
2.Lett å føle seg liten når fjellet ruver over en
3. Den lille kirka er som et landemerke
4. Det hvite formidler renhet og uskyld, men også hellighet, fest og glede og bærer lyset i seg.
5. Et lite og vakkert blomsterteppe, som formidler mer enn skjønnhet. Her minner de små fiolette blomstene om møtet mellom himmel og jord. Blandningsfargen der blått formidler det himmelske, men også bot og anger. Det bærer hele himmelen i seg. Blått er også Jesu mor, Marias, farge. Hun som blir betraktet som himmeldronnningen, avbildes i kirkekunsten med blå kapppe. Så har vi det røde. Jordens farge. Ilden, kraftens, blodet og kjærlighetens farge. I den bor varmen. Slik kan en liten bukket formidle og lyse opp. De er små og skjøre, men bærer i seg en dybde.
6. En liten og spretten krabat
7. Litt mer farge. Gult: Sol, glede og liv. Nytt liv. Framfor alt påskens farge. Den gjør meg glad.
8. Vi skuer Profiti Elias ("Profeten") i det fjerne.
9. Profeten troner majestetisk blant fjellene. Enda er det snø på den
10 Landsbyene ligger vakkert blant fjellene
11 og 12. Kardamili




Katherina

 :45fjj: Det er alltid koselig å feire påske i Kardamili. Både å delta sammen med lokalbefolkningen i kirka og de tradisjonelle handlingene i forbindelse med påskehøytiden og å være sammen med vennene våre på Pierides. Ved midnattsmessa er kirka stapp full og utenfor fylles det også opp med feststemte folk. Alle bærer de på stearinlys, som skal tennes. Atmosfæren bærer på en forventning. Vekselsangene er vakre. Med ett blir det helt mørkt. Så er det som om alt skjer på en gang. Kirkeklokkene kimer av glede, så er det som om kirka bader i lys og ut gjennom kongeporten (den midtre) kommer presten med levende lys, som han holder høyt hevet over hodet. "Kom og hendt lyset!". Noen går fram og lar presten tenne deres lys. Så gir man flammen videre til de ved siden av seg og slik spres flammen over hele kirka. Flammen som skal være bragt fra Oppstandelseskirken i Jerusalem. Så bæres oppstandelsesikonet fram. " Christos anesti - Kristus er oppstanden!" " Alithos anesti - Ja, han er sannelig oppstanden!". "God påske!" Alt skjer under lyden av fyrverkeri. Så går vi hjem og der venter den tradisjonelle innvoldsuppa - majiritsa og røde hardkokte egg og en påskekake. Vi norske er litt forsiktig med suppa, men vi begynner å vende oss til den og må innrømme at den slett ikke er så verst.
Det er vel ikke helt riktig å si at vi våkner til hanegal. Det ble sent før vi kom i seng. MEn vi våkner til lukten av bål og en summende lys. Det forteller oss at påskelammet forberedes. Det er første påskedag i Hellas og jeg forestiller meg at det lukter grillet lam over hele landet. Så heldige vi er som har muligheten til å dele denne dagen og måltidet med våre greske og nprske venner.  :hfjjk:
Samtidig pakker vi og gjør oss klare til å dra videre. For dagen etter skal vi ut på det som vi selv tenker på som vår eventyr reise ut i ukjent landskap.

1. !påskedagsfrokost er enkel og god.
2. Påskelammet klargjøres under oliventrærne.
3. Legg merke til bålet. Man lager sitt eget grillkull
4. Begynner å se saftig og godt ut


Katherina

 :winking:  ;D Påskefeiringa vår over og turen ut i det blå kunne starte. Skjønt helt i det blå ble det ikke. Ruta var godt planlagt og alle bostedene var bestilt. Til nå hadde vi bare kjørt på kartet og opplevd stedene på bilder og små videosnutter. Nå skulle det hele realiseres.
 ;D For å få mest mulig ut av dagen, bestemte vi oss for å være morgenfugler. Klokka 6.00 satt vi morgenfriske og eventyrlystne i bilen. Rundt oss var det stille, ikke en gang fuglene hadde stått opp. Vi valgte å kjøre vestover mot Kalo Nero og deretter norover på Peloponnes til Patra og krysse Korintbukta ved Rio. Området er kjent for oss og vi har kjørt så langt nord som til Pyrgos flere ganger. Resten var ukjent land for oss.  ;D

Ganske langt nord på Peloponnes hadde vi sett på kartet at det er et vårmarksområde, Viotopos Dasous Strofilas. Dette ble turens første avstikker. Det var nydelig her. Sauer og kuer gikk og gresset i ly av store, vakre furutrær. Innimellom var det små og litt større sjøer. Lengre ut kom vi til havet. Et typisk turistområde, men som så mange andre steder kunne vi se et hoteller og anlegg var merket av tidens tann. Slitt og lagt øde. Det er nok den økonomiske krisa som må ta noe av skylden. Men samtidig lå det to ganske nye og fine hotell der. Hellas er kontrastenes land. Vi kjørte litt lengre ut og kom vi ned til havet og en ganske stor sandstrand.
 ;D Men dette var ikke noe blivende sted. Vi måtte videre. Etter å ha passert på utkanten av Patra dukker den vakre Rio bruen opp. Et fantastisk skue og byggverk. Det er en spesiell følelse å krysse Korintbukta på denne måten og skue ned mot den. Så var vi endelig på det greske fastlandet. Her skulle vi kjøre på kryss og tvers. Fra øst til vest og fra nord til sør. Etter nye mil på gode veier (motorvei), dukket dagens mål, Mesolonghi opp.
 :hfjjk: Jeg legger ved et kart over reiseruta
1. 30.april-1.mai: Mesolonghi
2. 1.-4.mai: Ioaninna
3. 4.-6.mai: Metsovo
4. 6.-9.mai: Kalambaka/ Meteora
5. 9.-11.mai: Kastoria
6 11.-13.mai: Edessa
7. 13.-18.mai: Nea Karvali / Kavala
8. 18.-19.mai: Keramoti
9. 19-20.mai: Xanthi
10. 20-28.mai: Psakoudia / Halkidiki
11. 28-30.mai: Lithopos /Lake Kerkini
12  30.mai-01.juni: Vergina
13  01.-02.juni: Glifa
14. 02.-06.juni: Khalkoutsion

 ;D Forklaring til bildene
2 - 5:Våtmarksområdet,  Viotopos Dasous Strofilas
6 - 10 Stranda utenfor den lille byen Kalogria

 :blomst3: Ved å dele opplevelser med dere andre fra turen vår håper at vi kan "Friste" flere til å ta turen rundt på fastlandet av Hellas. Denne delen av Hellas har mye å by på for en hver smak / interesse og behov. Naturen er vakker og veiene er stort set gode. Også utenom motorveiene.


Katherina

 :bye: Vår første overnatting var Mesolonghi.
Mesolonghi ligger ved et av Hellas rikeste våtmarkersområder. Dette er tvillinglagunene Messolongi-Aitolikos. Sammen med deltaene som dannes av blant annet elvene Akheloos og Evinos, utgjør dette et av Middelhavets største leveområder for fugler og fisk.
Mesolonghi har også en spennende historie. Byen spilte blant annet en viktig rolle under den greske frigjøringskrigen fra det osmanske riket. Den engelske poeten Lord Byron, som hadde forlatt England i 1816 etter en skillsmisseskandale, organiserte en privat hær og deltok i kampene i 1823. Selvom hans deltagelse ikke fikk noen avgjørende innflytelse på kampene, skapte dette viktig oppmerksomhet i Vesten. Han døde av sykdom bare 36 år gammel. Det er laget et vakkert minnesmeke over ham i "The Garden of Heros". Dette er en park til minne om helter fra frigjøringskampene,
 ;D Vi hadde sett flere bilder fra Mesolonghi og gledet oss til å kjøre ut på den lange moloen i lagunen og som ville føre oss til det ytterste punktet. Været var flott og alt lå tilrette for en fin kvelden.
 :winking: Vi gledet oss til å komme til hotellet og strekke ut før vi skulle kjøre ut på moloen og til den lille øya, for å se på solnedgangen.
🤪Vi var forberedt på at hotellet kunne være litt slitt. Vi hadde valgt hotellet, fordi det var det som skulle ha den beste beliggenheten i forhold til utsikt over moloen og lagunen. 😀 Det første vi la merke til var at det var utrolig mange fargede mennesker der av forskjellig nasjonalitet. Greit nok vi liker fargerikt fellesskap. De var i alle aldre fra små barn til eldre.
Rommet var greit, senga god og utsikten over lagunen var nydelig. Joda, dette var bra!
🚘Det var en spesiell følelse å kjøre ut på den laaaange moloen, her lå fiskehusene på stolper på rekke og rad og litt lengre ut kunne vi se noen elegante fugler. Antagelig flamingoer. Solnedgangen var vakker og med ett forsvant sola i havet.
Nå var vi mett av denne dagen og lengtet skikkelig etter senga og en god, natts søvn. 🥺Men hva var dette??!? Var vi kommet til et diskotek med afrikansk musikk? Vel, vi liker godt svingende rytmer og gjerne afrikansk, men ikke når klokka er 23:00 og jeg et trøtt. Skikkelig trøtt. Ikke bare musikk, høylytt prat, mange mennesker inne på ett rom. Vårt naborom. «De roer seg sikkert!» Roer seg. Tvert om, mer og mer. «Jeg er her for å sove!» 😣😠 «Nei, dette går ikke lenger!! Å klage er verken Sverre eller min sterke side. Men nå var vi sure, trøtte og fortvilte. Hva slags hotell var dette? Ja,det spurte vi resepsjonen om og fikk til svar at hun hadde over 200 mennesker av forskjellige nasjoner å passe på. Om vi ønsket å bytte rom? Vi bestilt for flere måneder siden. Orker ikke! Vi er slitne og det må da gå an å roe seg om kvelden.😏 Slik ble det. Naboene måtte samle seg et annet sted og vi gamle, trøtte nordboerne, fikk ro.🤪😴 Og natta ble god! Det viste seg at hotellet blir brukt som asylmottak.
😀Gir meg flere tanker om hvor forskjellig vi mennesker kan ha det. Vi reiser rundt for å oppleve og kan komme hjem til trygge og gode hjem og forhold, mens disse som var våre naboer for en natt, har møtt noe helt annet i livet. Hva har de forlatt? Hvor var de på vei? Hva ventet dem?

Litt om bildene:
1-2: "The Garden of Heroes"
3: Utsnitt fra et minnesmerke
4: Minnesmerke
5: Lord Byron
6: Fra moloen med utsikt mor Mesolonghi
7 -8: Det utvinnes mye salt her, men det var ikke sesong for det nå
9: Med utsikt mot havet og landet og øyene i det fjerne
10: Kveldsstemning
11: Det kveldes
12: Så går sola sin vei og skal skinne for andre



Katherina

 :) Morgenstemning i Mesolonghi.

Bildene:
1. - 3: Utsikt fra hotellet, Theoxenia, mot lagunen og denlange moloen.
4- 9Vi rusler litt på strandpromenaden nedenfor hotellet. Det er tidligmorgen 1.mai og stille rundt oss.

Katherina

 :bye: Vi forlater Mesolonghi og setter kursen nordover. Neste mål er byen Ioaninna, som ligger vakkert til rundt innsjøen Pamvotida.
Veien er god og vi koser oss der vi kjører både langs laguner og fjell.
Vi hadde planlagt lunsjstopp 12 km nord for Messolongi i den ille byen Aetoliko. Vi hadde lest og sett på kartet at den ligger mellom to laguner og er forbundet med fastlandet på begge sider med moloer. Det virket lovende. Men nei! Byen var både slitt og vi fant lite sjarm her. Den var liten og det tok ikke lang tid å kjøre rundt den langs strandpromenaden og havna. Det er ikke alltid "kartet passer med terrenget" eller bilder og beskrivelser med virkeligheten. Men vi hadde mer i vente, så pytt.  ;) Som så mange steder i Hellas, bærer også det området som vi beveget oss i nå, preg av en rik historie. En av dem er den gamle, mangebuede steinbrua nord for Arta.
Den skal ha blitt bygget første gang under Romerriket. Så skal den ha blitt gjenoppbygd på 1200-tallet, da Arta ble hovedstad i Østromerriket. Den nåværende brua osmansk og skal være fra 1600-tallet. Men brua bærer på mer historie. Fra annekteringen av Arta i 1881 til Den første balkankrigen brøt ut i 1912, var det høyeste punktet på brua grensen mellom Det osmanske riket og Hellas. Brua ble ødelagt i 1941 under den tyske invasjonen av Hellas og er blitt gjennoppbygd slik den var tidligere. Brua har har også spilt en viktig rolle i gresk folklore og blant annet i en kjent gresk folkeballade.

  :D Så la oss ta en titt på brua. Den var et imponerende byggverk og elva Peranthis, fløt stille under den.
Vi avsluttet oppholdet her i Arta med en deilig lunsj på en taverna rett ved elva og brua. Her var det et enormt platantre, som også tjente som et fint lekeapparat.Noen av greinene ble støttet opp med en liten mursteinssøyle.


     

                                                                       


kaka

KariK

Katherina

 :kd66: Hei Kaka!
Ja, brua har en fasinerende historie. Har du lyst til å vite mer anbefaler jeg deg å søke opp legenden om brua og den folkevisa som er skrevet om den. Artig lesing.

 ;D Men, som Sverre gjerne uttrykker det, dette var intet blivende sted. Vi skulle videre og Ioaninna var vårt mål for de neste 3 dagene. Under veis tok vi en liten tur nedenom Amfilochia, som ligger vakkert til som et amfi ned mot Den ambrakiske bukt. Det var 1.mai og tett med biler og mennesker her. Vi tok bare et lite stopp og ruslet litt rundt. Det er vakkert i dette området og vi fikk et godt inntrykk av Amfilochia. Kan godt tenke oss tilbake for å bli bedre kjent.
Ioaninna er hovestad i Epirus og viste seg å være en stor og travel by. Området rundt sentrum hadde alt en litt større by trenger. Noe av det første vi så langs innkjøringsveien var IKEA og Hennes og Mauritz. endelig kom vi inn mot sentrum og den gamle bydelen. Her kjente vi oss igjen fra bilder. Etter å ha snirklet oss fram i trange gater og biler og folk over alt. Kom vi oss ut på den andre siden av byen og retning Perama grottene, der Zisis Garden, som var vårt overnattingssted, skulle være. Et lite bosted med 5 leiligheter og en liten hage. Vertinnen tok varmt i mot oss og vi kjente at her kom vi til å få det bra.

Bildene:
1. Ioaninna ligger vakkert til ved innsjøen Pamvotida. Bildet er tatt fra strandpromenaden i den gamle bydelen og vi ser over til området der vi bodde.
2. Nabolaget i rundt Zisis Garden
3. Zisis Garden
4.-5. Vår balkong



Katherina

 :D Vi trivdes godt i Ioaninna. Som jeg allerede har nevnt var det en vakker by der den lå ved den ganske store innsjøen,Pambotida og var omkranset av grønnkledde fjellskråninger og høyere fjell med snø på toppene. 😀
På en liten tange, som stikker ut i sjøen, i sentrum av byen ligger den gamle festningen. Murene er tykke og dekker et stort område. Innfor murene er det et bymiljø for seg selv med mange gamle, men også nyere bygninger. Det er et virvar av trange smug. Som en labyrint. Mens vi gikk og vandret langs på den vakre gangveien langs sjøen, fikk vi øye på en hestedrosje. hvorfor ikke ta oss en tur med den? en kose tur og vi sprer føttene til å vandre rindt innenfor fetningsmuten og vi får sett oss pmkring litt.  ;D
Vi fikk tatt noen bilder under veis, men det var ikke helt enkelt der vi hompa av gårde.

Bildene:
1-2: Hestedrosjetur
3-6: Bilder fra turen rundt festningen
7- 12: På vei inn i festningen / Gamlebyen

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...