Logg inn med Facebook eller Google!

Karfas, Chios

Started by Hellasfrelst, 15. Nov 07, 09:35:36

Previous topic - Next topic

Hellasfrelst

Etter mange gode anbefalinger så har vi vurdert Chios for sommeren 2008.
Og vi har vurdert å bo i Karfas. Men hvordan er Karfas egentlig? Er det et sted for to voksne som liker å bo rolig og ha litt å rusle på om kveldene? Er det mange restauranter, barer og butikker der? Er det mye trafikk, i sentrum og områdene rundt? Vi har sett på bostedene Moutafis og Zodiac, er det mye trafikkstøy der? Det går en vei forbi de to bostedene. Fint om noen som har vært der og er kjent på stedet kan svare meg på dette.
i zoi ine tora - livet er nå

Mixelite

Karfas er ikke det stedet jeg har oppholdt meg mest på på Chios, men det er en koselig plass å rusle. Det går en promenade langs stranda/mellom byggene som ligger nærmest stranda. Her finner du noen barer(som konkurrerer om å spille musikk), noen gode tavernaer og mulighet for å sitte og skue utover havet på f.eks Oasis bar som er min anbefaling om man ikke ønsker dunk-dunk musikk og neonlys(for å sette det veldig på spissen). Ellers består Karfas av tavernaer/restauranter, barer, butikker(minimarkeder, souvernirbutikker), bilutleie/mopedutleie og hoteller. Det burde være mer enn nok til å fylle en ferie :)

Karfas er den gamle gjennomfartsveien mellom Chios by og Agia Ermioni/Megas Limnionas, men etter at det ble lagt ny vei utenom( fra Chios by til Thimiana) synes jeg trafikken har avtatt veldig i Megas Limnionas iallfall! Mener man merker det godt i Karfas også, de gangene vi har vært der. Tungtrafikken(betongbiler/lastebiler) ser vi sjelden lenger.

Som sagt i et annet forum vil du ikke merke mye trafikkstøy på Moutafis og Zodiac, etter min mening. Det er en gjennomgangsvei, men den er lite brukt som gjennomfartsvei. Jeg spurte Gallery-touri for sikkerhets skyld. Hun bor på Chios og har bodd på Karfas, og er enig med meg. Bakken opp  er til større bekymring enn støy ;-)

annepanne

Jeg tror dere fort vil kjede dere i Karfas, det er absolutt ingen by men et turist-sted med barer og restauranter + et par små daglivareforretninger, souvenir-butikker og bil-utleie. Det er et hyggelig sted å oppholde seg på dagtid for å nyte sol og bad samt et par gode restauranter men liksom ikke noe mer, man har jo tuslet gjennom hele stedet på 10 min.
På den annen side så ligger jo Karfas veldig nærme Chios by og dit er den enkelt å reise både med buss og taxi og der er det langt mer å oppleve!
Hvis jeg hadde reist uten barn og bodd i Karfas hadde jeg nok reist inn til byen de fleste kveldene! -og ønsker man litt badeliv på dagen så er jo Karfas et glimrende utgangspunkt!

Mixelite

Hihihi, Annepanne. Hva med Megas Limnionas da? Hm. Når jeg tenker meg om, tar det forresten kanskje lenger tid å spasere gjennom det enn gjennom Karfas. Hvis man går helt fra ML til Agia Ermioni ;-) Bortsett fra at man kan gå bort strandpromenaden i Karfas og tilbake langs hovedveien. Det tar meg litt mer enn 10 minutter iallfall. Man skal jo kikke på ting og tang og slå av en prat eller to kanskje...

Egentlig var poenget mitt at jeg har tilbragt feriene i lille Megas Limnionas i 7 år nå og synes den er mer enn stor nok :-D Så smaken er vel som alltid som baken :)

Ekstrarusletips forresten: Ta en tur opp til Thimiana. Det kan man gjøre både fra Karfas og Megas Limnionas. Vil man ikke spasere den snaue halvtimen det tar, går det an å ta bussen dit. Koselig landsby å rusle litt i og noen gode, og rimelige, tavernaer sies det.

Når du sier at det er et par gode restauranter på Karfas, mener du da de du ville anbefale der? Hvilke da? Vi har spist der så lite at vi ikke har fått noen preferanser ennå, så noen anbefalinger kunne være kjekt å ha :)

Hellasfrelst

Takk så mye for alle nye opplysninger.
Vi har egentlig sett på både Karfas og Agia Ermioni/Megas Limnionas, men
ikke vært helt sikker på bostedene.
Bakken opp til hotellene skal vi nok klare å komme oss opp, det tar vi som trim. Da er det er verre med trafikkstøy som ødelegger nattesøvnen og avslappende stunder på balkongen, synes nå vi. Men her er det tydeligvis ikke så ille da.
Mye av grunnen til at valget trolig faller på Chios er at øya er såpass stor, har mange landsbyer og strender, mye å utforske. Så det blir nok en del turer med bil og moped rundt omkring, og vandreturer i nærområdet.  
En tur over til øya Inousses står også på ønskelisten.
i zoi ine tora - livet er nå

annepanne

Jeg synes kanskje ikke 2-3 timer i Megas Limnionas en kveld gjør meg i stand til å mene noe om det......men umiddelbart synes det som det bor flere fastboende der (mitt inntrykk fra Karfas var at det for meste bodde sesongarbeidere der), det så man tydelig i vannet der det lå mange greske damer for sitt timelange ettermiddegsbad! Tror mulignes ML har noe av den greske sjarmen som Karfas ikke har.
Enig med Mixelite om at turen til Thymiana er hyggelig. Guiden til Lilleput anbefalte også et spisested i Neochori (den neste landsbyen) som heter \"To Kostas\", dette er kåret blant de 10 \"mest greske\" spisestedene i hele Hellas. Ikke meny og flott, fikk desverre ikke prøvd men det kan jo dere andre kanskje få til?
Når det gjelder restauranter i Karfas går vi der det serveres gresk og der andre går.....og det ble stort sett den som ligger ved siden av Oasis (tror muligens de har samme eiere) og den oppå på hjørnet i bakken. Der går stort sett alle og det skjønner man jo godt etter å ha truffet herr og fru som eier og driver restauranten. Synes begge disse hadde god mat. Fikk vel aldri den \"store beste restaurantopplevelsen\" på Chios men jevnt over var den greske salaten god over alt!

Mixelite

Hvilke bosteder har dere vurdert i Megas Limnionas Hellasfrelst?

Hvis du bor i Karfas, så anbefaler jeg en tur over åsen og ned på den andre side, til Kambos. Ja, ikke at jeg har vandret der ennå, men det står på \"skal-gjøre-listen\" :) Det er som sagt heller ikke langt til Thimiana. Eller til Agia Ermioni og Megas Limnionas.

Jeg anbefaler utsiktsleilighet samme om det blir Zodiac eller Moutafis. Det er for galt å bo så flott til og ikke kunne se utover! Det _kan_ hende du hører litt musikk fra sentrum på kveldstid, men det synes jeg er overkommelig i forhold til å sitte og se oppover skråningen og kan ikke tenke meg at det er noe som ødelegger nattesøvnen når man bor så langt unna!

Chios har utrolig mye å by på, så å leie bil eller moped og komme seg rundt iallfall litt er nesten et must, synes jeg.

Spør og grav hvis det er noe du lurer på. Vi begynner etterhvert å bli ganske mange som har vært på Chios her på forumet :)

Mixelite

Quote from: \"annepanne\"Jeg synes kanskje ikke 2-3 timer i Megas Limnionas en kveld gjør meg i stand til å mene noe om det......men umiddelbart synes det som det bor flere fastboende der (mitt inntrykk fra Karfas var at det for meste bodde sesongarbeidere der), det så man tydelig i vannet der det lå mange greske damer for sitt timelange ettermiddegsbad!

Det stemmer vel sånn nogenlunde, tror jeg. -men når det gjelder greske damer lå det jammen mange av dem i vannet på Megas Limionas også da jeg var der i september/oktober! Og jeg som trodde det var slutt på badesesongen for grekerne da :)


QuoteTror mulignes ML har noe av den greske sjarmen som Karfas ikke har.

Siden det er Megas Limnionas som er mitt sted, er jeg selvfølgelig enig med deg ;-) Altså, det er veldig hyggelig på Karfas også, og veldig trivelige mennesker, men i ML sitter bestefedrene på terassen og hilser når vi går forbi, klesvasken henger og flagger i vinden og det har bittelitt mer landsbypreg enn Karfas som er et badested. Selv om ML er ganske fraflyttet om vinteren. De fleste husene er sommerhus for folk fra Thimiana, tror jeg.


QuoteNår det gjelder restauranter i Karfas går vi der det serveres gresk og der andre går.....og det ble stort sett den som ligger ved siden av Oasis (tror muligens de har samme eiere) og den oppå på hjørnet i bakken. Der går stort sett alle og det skjønner man jo godt etter å ha truffet herr og fru som eier og driver restauranten. Synes begge disse hadde god mat. Fikk vel aldri den \"store beste restaurantopplevelsen\" på Chios men jevnt over var den greske salaten god over alt!

:-D smaken er som baken. Vi holder på å spise oss ihjel når vi er der nede ;-)

Jeg vet ikke helt hvilket hjørne vi er på? Er det Pinaleon. Der har vi spist en gang for mange år siden, husker ikke hvordan det var, bare at vi ikke var misfornøyd. Den ved siden av Oasis... To Karafaki? Har nok ikke vært der heller. Jeg har spist på Giamos(en av de eldste på Karfas) og Pelikanos(nytt navn, samme eier som før). Ligger mellom minimarkedet og Giamos. Begge de to kan jeg anbefale på det varmeste!

Ved siden av \"hotellet til pjokken\" ligger også en taverna/restaurant som fikk mye skryt i sommer. Jeg var på vei dit nå i høst, men han hadde dessverre stengt for sesongen.

Nå føler jeg halvveis at jeg kupper tråden til Hellasfrelst, beklager, men jeg hentet meg da fint inn igjen ved å skrive om restauranter på Karfas? :-D

Pjokken

Quote from: \"Hellasfrelst\"Etter mange gode anbefalinger så har vi vurdert Chios for sommeren 2008.
Og vi har vurdert å bo i Karfas. Men hvordan er Karfas egentlig? Er det et sted for to voksne som liker å bo rolig og ha litt å rusle på om kveldene? Er det mange restauranter, barer og butikker der? Er det mye trafikk, i sentrum og områdene rundt? Vi har sett på bostedene Moutafis og Zodiac, er det mye trafikkstøy der? Det går en vei forbi de to bostedene. Fint om noen som har vært der og er kjent på stedet kan svare meg på dette.

Jeg stiller meg i rekken av de som gir deg gode anbefalinger  :nike:

Ser du er opptatt av bilstøy, og vil først og fremst si at ved bostedene
Moutafis og Zodiac, er det nok minimalt med bilstøy.
Hotellene ligger litt oppe i bakken fra Karfas, og den veien som går opp
der, er ikke allverdens trafikkert.

Når det gjelder selve Karfas, så kan det til tider selvfølgelig være en
del biltrafikk.
Karfas er jo slett ingen stor \"by\", det er et tettsted som er bygget opp
rundt den store sandstranden.

Det finnes endel restauranter/tavernaer, 3 minimarkeder og noen små
\"suvenirbutikker\" innimellom.
Langs strandpromenaden har det de siste årene blitt en \"bargate\" hvor dere finner barer pizzarestaurant, og andre småsteder med servering av mat og forfriskninger.
Her er det gode muligheter for å spise lunch om man tilbringer dagen på stranden.

Det finnes også en del tavernaer/restauranter som serverer god mat i Karfas.
Den restauranten som er nevnt tidligere som den på hjørnet, er Pinaleon,
som kansje er den best besøkte i Karfas, og kan anbefales for sin gode mat, og hyggelige stemning.
Den som ligger ved \"pjokkens hotel\" heter Dionysos, og serverer ypperlig
Gresk mat.
Vil vel tro at det er rundt 10 restauranter i Karfas, og uansett hvor man spiser, er man sikkret et godt måltid.
De to eldste tavernaene, som ligger omtrent i hver sin ende av \"bargaten\" er vel utvilsomt de stedene man er nærmest den opprinnelige Greske Taverna.

Karfas ligger jo sentralt til, og på sommeren går det buss inn til Chios by, omtrent en gang i timen ( ca 10-15 min )
Det finnes minibank, og en liten turistinformasjon.

På stranden har man et godt utvalg av vannaktiviteter om man ønsker seg det.
http://www.chioswatersports.com/

Om man vil leie seg scooter bil eller vanlig sykkel for å utforske resten av øya, finnes det et godt utvalg av utleiesteder i Karfas.

JohnS

Vi bodde på Moutafis for et par-tre år siden, og kunne ikke vært mer fornøyd!  Trivelig hotell, med nydelig utsikt mot solnedgangen før vi gikk ut og spiste om kvelden.  Bakken opp til hotellet er ikke noe problem, og trafikkstøyen eksisterte ikke, hvertfall merket vi ikke noe.

Karfas har nok av gode tavernaer, og det er en fin spasertur langs sjøen til Megas Limnionas, hvis man vil ha en avveksling en kveld.

Fortsetter man opp bakken fra hotellet, og krysser hovedveien, kan man gå en sti/grusvei ned til Thymiana, en virkelig trivelig landsby, som ligger utenfor turisttråkket.  Gode tavernaer, som har vært nevnt lengre oppe.  Kambos-sletten, som ligger mellom Thymiana og flyplassen, er et område med mye spennende å se, hvis man liker å rusle rundt.

Og jeg slutter meg absolutt til den som anbefalte Chios by, som ikke ligger lengre borte enn at vi gikk inn dit en dag.  En levende gresk by, med det best bevarte basarområdet jeg har sett, nesten,  med en uendelighet med småbutikker. håndverkere og alt mulig annet i små butikker i traaaaange gater.  

Så lykke til med ferien, det blir Moutafis igjen for oss neste gang på Chios, hvis vi ikke av ren nysgjerrighet velger et sted i Megas Limnionas!  Spesielt var kona begeistret over å kunne ta sitt morgenbad i bassenget, med havutsikt, mens jeg fiksa frokosten!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Mixelite

Jeg deler JohnS begeistring for Chios by. Den er virkelig verdt mange besøk og er så uendelig mye mer enn gågaten. Selv om det er trivelig der også :)

venke

Begeistringen er stor og anbefalingene mange, når det gjelder Karfas. Jeg stiller meg også i rekken av de som anbefaler Karfas, og har selv bodd der mange ganger. Moutafis vil helt sikkert innfri. Der er det rent og pent, stille og rolig. Tidlig frokost på verandaen, med utsikt over hele Karfasbukta - nydelig. Fordelen med Moutafis er at alle leilighetene har utsikt. En litt bakkete tilkomst bør ikke være noe problem. Zodiac har jeg ikke bodd på selv, men ryktene sier at det er veldig hyggelig der også. Disse to bostedene ligger forøvrig tett-i tett. Alt dreier seg egentlig om hva du søker. Karfas har mange kvaliteter som jeg lett kan anbefale, samtidig deler jeg Mix sin glede over Megas Limnionas. Når jeg bor her, føler jeg ennå mer at jeg kommer \"hjem\".

Du kan få god gresk mat på Karfas. Anbefalingene her er på rett spor, etter min erfaring, men jeg må nok også nevne To Karafaki. Der er det hyggelig, og maten er god.

Uansett valg, Hellasfrelst, vil dere sikkert få noen gode dager på Chios.
Livet er for kort til å la engasjementet drepes av fornuften.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...