Logg inn med Facebook eller Google!

Med Greece on foot iTyros og omegn

Started by kaka, 30. Apr 18, 17:18:34

Previous topic - Next topic

kaka

30. Apr 18, 17:18:34 Last Edit: 30. Apr 18, 21:39:05 by kaka
Jeg har lenge gledet meg over vakre bilder fra "Greece om foot", som tilbyr vandreturer i områdene rundt Tyros. Jeg bestemte meg for å prøve det noen dager, og nå er jeg her😊 God service: vi ble hentet på togstasjonen i Korint, på vei fra Athen, ,- og blir kjørt til busstasjon i Tripoli for buss til Kalamata - , Kardamili.
På vei ned fra Korint fikk vi en tur oppom Akro Korintos, med en laaang historie. Der sto valmuene tett og gledet oss
Vi bor helt ved vannet på et lite, enkelt hotell med hyggelig vertskap. Alle måltider er inkludert i opplegget, med picnik på turene og middag forskjellige steder på kveldene.
( Vansker m bilder, kommer litt etterhvert)
KariK

kaka

Valmuer oppe i AkroKotinthos, og glimt fra Paralia Tyros, der vi bor
KariK

Heidrun

Quote from: kaka on 30. Apr 18, 17:29:40
Valmuer oppe i AkroKotinthos, og glimt fra Paralia Tyros, der vi bor


Bor du rett ved denne kirken som heter noe som Transfiguration/Church of Jesus Christ, eller noe i den duren
Yamas til livet og til

Ole


kaka

Quote from: Heidrun on 30. Apr 18, 20:55:38
Quote from: kaka on 30. Apr 18, 17:29:40
Valmuer oppe i AkroKotinthos, og glimt fra Paralia Tyros, der vi bor


Bor du rett ved denne kirken som heter noe som Transfiguration/Church of Jesus Christ, eller noe i den duren

Metamorfosis? Jeg tror ikke det, men vet ikke navnet på kirken her i Tyros.
KariK

kaka

Vel hjemme igjen har jeg tilgang til kamerabilder også, og har lyst til å dele litt mer her inne.
Turen oppom Archea Korinthos var flott, særlig med valmuene og andre markblomster over alt. (Men, veldig glatt på de gamle brosteinene der oppe)
Utsikten var også vakker.
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Bilde nr 2 er som et vakkert maleri. fine bilder Kaka.
Dag.

kaka

Quote from: dagstaalesen@hotmail.com on 17. May 18, 10:11:53
Bilde nr 2 er som et vakkert maleri. fine bilder Kaka.

Det var særdeles vakkert der, da vi besøkte stedet. Jeg ble nok mer betatt av blomstringen enn av historien (men kan jo lese meg opp hjemme :) )
Dette var jo "bare en ekstra svipptur", før vi ble bragt til basen vår i Tyros.
KariK

kaka

Jeg meldte meg på tur med "Greece on foot" http://www.greeceonfoot.com/ for å oppleve noe "vilt og vakkert".
Vi ble fortalt at vinteren ikke hadde vært så god (veldig lite regn), og at blomstringen var intens, men kortvarig.
Vi så likevel en del blomster, - det skal være mange sjeldne i området.
Det var selvfølgelig begrenset hva vi kunne få med oss på bare to turdager, men vi kom oss i hvert fall godt opp i høyden med utgangspunkt i Leonidio, den første tur dagen. Først en skikkelig runde i høyden. Relativt ulendt og gjengrodd, så lange turbukser var godt å ha.
KariK

kaka

19. May 18, 19:59:03 #9 Last Edit: 19. May 18, 20:04:41 by kaka
 Etter den ganske drøye runden i høyden på den ene siden av byen, gikk turen ned igjen til medbrakt lunsj i sentrum.
(Teamet til Greece on foot består av flere, både guider, og en som tar seg av mye praktisk. Sue laget daglig nistebokser til hver av oss.)
Det var deilig å sitte litt ned å få i seg mat og drikke. Deretter bar det et kort stykke i bil, før neste tur i høyden  :)

Da gikk jeg alene med guiden, - og målet for turen var et par kapeller i høyden, - et eldre (ruin) og et med utsikt mot sjøen: Agios Athansios.
Se kartlenke:
https://www.google.no/maps/place/Leonidio+223+00,+Hellas/@37.1431475,22.8803321,1466m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x149fd1f8e03fdb29:0x400bd2ce2b98c00!8m2!3d37.1672767!4d22.8592838

Flott utsikt mot sjøen
KariK

kaka

Takk for likes. Hyggelig å se at noen følger med på turen. Den er kanskje mest for spesielt interesserte :)

Det ble, som nevnt, ikke de store blomsterteppene , slik vi opplevde lenger syd i fjor (noen uker tidligere i april)
Men, stoltheten over områdets flora var der, og vi ble fortalt om sjeldne blomster, - og blomster som ikke ennå hadde fått navn.
Guiden Sarandos stoppet til og med bilen for å vise meg en av sjeldenhetene langs veien. (den gule)
Han var også opptatt av sommerfugler, og "fanget" flere med hoven sin, for å vise oss, - og deretter slippe ut igjen. Noen synes dette virker ugreit, - han mente ikke det.

(Beklager at jeg sliter med å få fokusert når jeg tar bilde av blomster og sommerfugler. Jeg gikk glipp av flere orkideer, pga det, - men fikk med i hvert fall èn ("bien) )
KariK

Athina

Så interessant å følge deg på denne turen med Greece on foot, kaka!
Og så fine bilder, må ha vært en flott opplevelse :)
Men turene var vel ganske krevende, dvs. at man skal være i rimelig god form for å kunne delta?
Håper du kommer med mer, både tekst og bilder, om dette opplegget og området som kanskje ikke så mange kjenner til :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...